Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/10400.11/6383
Title: Grãos de Mar : uma poética imersiva em experiência artistica interativa
Other Titles: Sea grains : an immersive poetics in Interactive artistic experience
Author: Moreno, Adriana
Lopes, Arminda Guerra
Mendes, Mónica
Keywords: Tecnologia imersiva
Multimédia
Poética
Práticas Identitárias
Memória
Experiências Interativas
Experiências do utilizador
Immersive technology
Poetics
Identity practices
Memory
Interactive experiences
User experiences
Issue Date: 2018
Publisher: IPCB. ESART
Citation: Moreno, Adriana ; Lopes, Arminda Guerra ; Mendes, Mónica (2018) - Grãos de Mar : uma poética imersiva em experiência artistica interativa. Convergências : Revista de Investigação e Ensino das Artes. ISSN : 1646 - 9054. Nº 22, Vol.XI, p. 1-8
Abstract: RESUMO: Este artigo apresenta narrativas poéticas da instalação artistica SandBox e a sua imersão nos aspetos sensoriais. Estas experiências artisticas iniciaram no âmbito da investigação “Grãos de Mar: Lugar de Memória e Identidade Imersas em Experiências Intera􀆟vas Sensoriais”, na qual se procura compreender quais as práticas artisticas, em arte digital, que poderiam ser desenvolvidas a partir de um corpus de memórias de pessoas que contextualizam o mar como importante componente da identidade das suas relações emotivas e práticas sociais. Nesse sen􀆟do, as várias iterações das instalações passaram por um longo processo conceitual e procedimentos metodológicos referentes a estudos culturais, história oral, neurociência, teoria fundamentada e multimédia, até atingirem uma dimensão que pudesse ser apresentada, problematizada e refletida em um ambiente interdisciplinar.
ABSTRACT: This paper presents poetic narratives of the SandBox artistic installation and its immersion in sensory aspects. These artistic experiences began in the scope of the research “Sea Grains: Place of Memory and Iden􀆟ty Immersed in Sensory Interac􀆟ve Experiences”, in which one tries to understand which ar􀆟s􀆟c prac􀆟ces, in digital art, could be developed from a corpus of memories of people who contextualize the sea as an important component of the identity of their emotional relationships and social practices. In this sense, the diverse iterations of the installations went through a long conceptual process and methodological procedures related to cultural studies, oral history, neuroscience, grounded theory and multimedia until they reached a dimension that could be presented, problematized and reflected in an interdisciplinary environment.
Peer review: yes
URI: http://hdl.handle.net/10400.11/6383
ISSN: 1646 - 9054
Publisher Version: http://convergencias.esart.ipcb.pt
Appears in Collections:CONVERGÊNCIAS: Revista de Investigação e Ensino das Artes

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