Please use this identifier to cite or link to this item:
http://hdl.handle.net/10400.11/6383
Title: | Grãos de Mar : uma poética imersiva em experiência artistica interativa |
Other Titles: | Sea grains : an immersive poetics in Interactive artistic experience |
Author: | Moreno, Adriana Lopes, Arminda Guerra Mendes, Mónica |
Keywords: | Tecnologia imersiva Multimédia Poética Práticas Identitárias Memória Experiências Interativas Experiências do utilizador Immersive technology Poetics Identity practices Memory Interactive experiences User experiences |
Issue Date: | 2018 |
Publisher: | IPCB. ESART |
Citation: | Moreno, Adriana ; Lopes, Arminda Guerra ; Mendes, Mónica (2018) - Grãos de Mar : uma poética imersiva em experiência artistica interativa. Convergências : Revista de Investigação e Ensino das Artes. ISSN : 1646 - 9054. Nº 22, Vol.XI, p. 1-8 |
Abstract: | RESUMO: Este artigo apresenta narrativas poéticas da instalação
artistica SandBox e a sua imersão nos aspetos sensoriais. Estas
experiências artisticas iniciaram no âmbito da investigação “Grãos de
Mar: Lugar de Memória e Identidade Imersas em Experiências Interavas
Sensoriais”, na qual se procura compreender quais as práticas artisticas,
em arte digital, que poderiam ser desenvolvidas a partir de um corpus de
memórias de pessoas que contextualizam o mar como importante
componente da identidade das suas relações emotivas e práticas sociais.
Nesse sendo, as várias iterações das instalações passaram por um longo
processo conceitual e procedimentos metodológicos referentes a estudos
culturais, história oral, neurociência, teoria fundamentada e multimédia,
até atingirem uma dimensão que pudesse ser apresentada,
problematizada e refletida em um ambiente interdisciplinar. ABSTRACT: This paper presents poetic narratives of the SandBox artistic installation and its immersion in sensory aspects. These artistic experiences began in the scope of the research “Sea Grains: Place of Memory and Identy Immersed in Sensory Interacve Experiences”, in which one tries to understand which arsc pracces, in digital art, could be developed from a corpus of memories of people who contextualize the sea as an important component of the identity of their emotional relationships and social practices. In this sense, the diverse iterations of the installations went through a long conceptual process and methodological procedures related to cultural studies, oral history, neuroscience, grounded theory and multimedia until they reached a dimension that could be presented, problematized and reflected in an interdisciplinary environment. |
Peer review: | yes |
URI: | http://hdl.handle.net/10400.11/6383 |
ISSN: | 1646 - 9054 |
Publisher Version: | http://convergencias.esart.ipcb.pt |
Appears in Collections: | CONVERGÊNCIAS: Revista de Investigação e Ensino das Artes |
Files in This Item:
File | Description | Size | Format | |
---|---|---|---|---|
Adriana Moreno.pdf | 3,41 MB | Adobe PDF | View/Open |
Items in Repository are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.