Martins, Ernesto Candeias2025-07-282025-07-282024-04-24Martins, Ernesto Candeias (2024) Friendship and Socio-Emotional Skills in 3rd / 4thYear Students in Portuguese Basic Education . Qeios (Review), vol. 6. ISSN: 2632-3834. pp. 1- 23. doi.org/10.32388/NN6P2P2632-3834http://hdl.handle.net/10400.11/10261We carried out quantitative research (descriptive, exploratory, transversal,explanatory) analyzing interpersonal/social friendship relationships(acceptance/refusal) and the mastery of socio-emotional skills in fourclasses with 3rd and 4th year students of basic education (sample N=91students), in a School Group in Castelo Branco in Portugal, in the Pre-COVIDperiod (November 2019), not being able to carry out the intervention of anEmotional Intelligence Development Program in these study subjects. Weinvestigated the significant differences between the social friendshiprelationships (sociometric friendship test) of students in the 3rd/4th year ofbasic education and the analysis of the results obtained by the EmotionalSkills Questionnaire. The study was guided by the following objectives:analyzing the acceptance/rejection of the relationship of 3rd/4th yearstudents from the four basic education classes; verify the significantdifferences in friendship relationships between 3rd/4th year students bygender; know the differences between 3rd/4th year students by class inemotional skills; Determine the socio-emotional skills by gender of 3rd/4thyear students by class. The results obtained confirmed that certain studentbehaviors in the group/class constitute an indicator of effective and valuedsocial skills in this socialization context.Realizamos uma investigação quantitativa (descritiva, exploratória, transversal, explicativa) analisando as relações interpessoais/sociais de amizade (aceitação/recusa) e o domínio de competências socioemocionais em quatro turmas com alunos do 3.º e 4.º ano do ensino básico (amostra N=91 alunos), num Agrupamento de Escolas de Castelo Branco em Portugal, no período Pré-COVID (novembro de 2019), não sendo possível realizar a intervenção de um Programa de Desenvolvimento de Inteligência Emocional nessas disciplinas de estudo. Investigamos as diferenças significativas entre as relações sociais de amizade (teste sociométrico de amizade) de alunos do 3º/4º ano do ensino básico e a análise dos resultados obtidos pelo Questionário de Competências Emocionais. O estudo foi norteado pelos seguintes objetivos: analisar a aceitação/rejeição da relação dos alunos do 3º/4º ano das quatro turmas do ensino básico; verificar as diferenças significativas nas relações de amizade entre alunos do 3º/4º ano por gênero; conhecer as diferenças entre os alunos do 3º/4º ano por turma nas competências emocionais; Determinar as competências socioemocionais por género dos alunos do 3.º/4.º ano por turma. Os resultados obtidos confirmaram que determinados comportamentos dos alunos no grupo/turma constituem um indicador de competências sociais eficazes e valorizadas neste contexto de socializaçãoengSocio-Emotional SkillsPortuguese Basic Educationfriendship relationshipsSchoolFriendship and Socio-Emotional Skills in 3rd / 4thYear Students in PortugueseBasic EducationAmizade e Competências Socioemocionais em Alunos do 3º/4º Ano do Ensino Básico Portuguêstextdoi.org/10.32388/NN6P2P