Browsing by Author "Silva, Isabel Figueiredo"
Now showing 1 - 5 of 5
Results Per Page
Sort Options
- Foreign language competence in companies – a surveyPublication . Silva, Isabel Figueiredo; Menezes, Helena; Silva, Isabel Oliveira; Gonçalves, TeresaThe project Communicating in Multilingual Contexts meets the Enterprises will provide a virtual learning environment offering language learning materials in six different languages thus opening up opportunities for better trained, and thus more competitive, future and in-service employees. A needs analysis survey of foreign language competences in companies was carried out in order to identify the key language competences commonly required by different sectors of the labour market and design relevant language materials. This paper presents data collected in the Castelo Branco region of Portugal.
- Meeting academic needs for mobility studentsPublication . Silva, Isabel Figueiredo; Silva, Isabel OliveiraThe European Union (henceforth EU) not only values cultural and linguistic diversity among its members states but also encourages them to promote the teaching of the languages of these member states. A memorandum on higher education published in 1991 by the Comission of the EuropeanCommunities gives priority to the teaching of foreign languages. The document encourages student mobility within the European Union in order to promote contact with different cultures and languages. It further suggests that students should know two languages in addition to their mother tongue. The memorandum states that higher education institutions should require a language qualification both for entering university and when obtaining a degree. In addition, the higher education policy should also make provision for courses to extend or maintain foreign language skills both for students and staff, as well as providing the opportunity to include teaching through the medium of a Community foreign language. Finally, it suggests that lesser-used and lesser-taught language should also be promoted (Commission of the European Communities [1991]: Figueiredo-Silva 2003).The Treaty of Maastricht also emphasises the importance that language planning and language education may have in the economic development of the European Community. However, it does not aim at centralised language planning for language policy at a European level. On the contrary, its policy is decentralised so thet both cultural and the linguistic diversity of each member state can be respected, as stated in the chapter on "Education, vocacional training and youth" article 126.
- O Projecto CMC_E - A comunicação em contextos multilinguísticos e as empresas.Publication . Silva, Isabel Figueiredo; Silva, Isabel OliveiraA diversidade linguística é uma realidade europeia de cerca de 500 milhões de pessoas com diversas origens étnicas, culturais e linguísticas e, desde Janeiro 2007, o multilinguismo está na agenda da União Europeia (UE) (Comissão das Comunidades Europeias 2008; Comissão Europeia, Press Release, 2007; Commission of the European Communities 2007; Eurobarometer 243 Special. 2006). O conhecimento de uma ou mais línguas estrangeiras torna-se extremamente relevante para qualquer cidadão europeu, quer seja durante o período de estudos universitários, quer para os cidadãos que ingressam no mercado de trabalho ou profissionais no activo. É também uma ferramenta que poderá ajudar a vencer alguns dos novos desafios económicos na UE pois, como refere um recente estudo sobre os efeitos da escassez de competências em línguas estrangeiras para diversas empresas (ELAN, 2006), as pequenas e médias empresas têm vindo a perder reais oportunidades de negócio em consequência das barreiras linguísticas e culturais, uma vez que têm competências reduzidas em línguas estrangeiras e também têm pouco conhecimento das diferenças culturais. Poder comunicar em línguas estrangeiras poderá ser uma mais valia em todos os sectores das empresas, e não apenas no sector de vendas e marketing, pois o processo de comunicação poderá tomar-se mais célere e eficaz se colaboradores de todos os sectores de uma empresa forem capazes de usar uma língua estrangeira. O inquérito Europeans and their Languages (Eurobarometer 243 Special, 2006) confirma esta necessidade ao referir que 44% dos inquiridos nos vários países europeus admitem que apenas falam a sua língua materna, sendo que em Portugal a percentagem é ainda mais elevada (58%). Assim, os sistemas educativos e profissionais dos vários países europeus desempenham, cada vez mais, um papel essencial na promoção do multilinguismo. Neste artigo apresentamos o projecto "A Comunicação em Contextos Multilinguísticos e as Empresas: consciencialização e desenvolvimento de competências linguísticas académicas e profissionais para estudantes em mobilidade" - CMC_E (Communicating in Multilingual Contexts meets the Enterprises: awareness and development of academic and professional language skills for mobility students) que procura encorajar o desenvolvimento de competências linguísticas em seis línguas da UE, algumas das quais menos estudadas. Apresentamos em primeiro lugar, brevemente, o projecto, as instituições parceiras e os objectivos. De seguida, descrevemos a metodologia usada. Em terceiro lugar, apresentamos a análise de necessidades em competências em línguas estrangeiras resultantes de um questionário feito a um grupo de empresas das regiões onde as instituições parceiras do ensino superior se inserem; finalmente, damos exemplos dos materiais produzidos e referimos brevemen¬te a pilotagem dos materiais.
- The CMC_E Project: an e-Learning environment to develop foreign language competence in companiesPublication . Menezes, Helena; Silva, Isabel Figueiredo; Silva, Isabel Oliveira; Gonçalves, Teresa; Rodriguez, LorenaThe project Communicating in Multilingual Contexts meets the Enterprises aims to find out if there is shortages of foreign languages in companies in the regions where the partners of the project are located and provides a virtual learning environment offering language learning materials in six different languages thus opening up opportunities for better trained, and thus more competitive, future and in-service employees. A needs analysis survey of foreign language competences in companies was carried out in order to identify the key language competences commonly required by different sectors of the labour market and design relevant language materials. These materials are being piloted in order to assess their efficiency and reformulate minor issues. This paper presents the project, relevant data from the survey, the materials designed and the first results of the piloting phase.
- Tutorias na Escola Superior Agrária de Castelo Branco.Publication . Silva, Isabel FigueiredoTutorias na Escola Superior Agrária de Castelo Branco.