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Authors
Advisor(s)
Abstract(s)
Este
trabalho
desenvolve-se
desde
a
perspetiva
da
investigação
através
do
projeto
de
Design
de
Comunicação
e
centra-se
principalmente
nos
campos
de
Identidade
Visual
Corporativa/de
Marca
(IVC/dM).
O
projeto
visa
a
resolução
de
um
problema
concreto
da
empresa
Valamb,
que
tinha
apenas
a
sua
designação
verbal
e
comercial,
não
sendo
detentora
de
uma
Identidade
Visual
Corporativa
ou
de
Marca,
de
uma
cor,
uma
tipografia,
um
símbolo,
ou
um
conceito
específicos
e
distintivos.
Após
a
resolução
da
IVC
da
empresa,
será
necessária
a
criação
de
outra
IVdM
para
as
respetivas
submarcas
para
serviços
que
a
Valamb
precisa
de
distinguir
e
destacar,
sem
se
afastar
da
linguagem
e
posicionamento
e
gráfico
da
“Valamb”.
Em
simultâneo,
a
empresa
pretende
apostar
num
produto
destinado
ao
sector
agrícola,
fornecendo
um
composto
orgânico
que
carece
de
nome
e
demais
signos
de
identidade
enquanto
submarca
posicionada
para
um
sector
e
públicos
diferentes.
A
resposta
ao
problema,
será
dada
através
da
aplicação
de
uma
metodologia
mista,
intervencionista
(projeto
design
de
IVC/dM
para
uma
empresa
do
ramo
do
tratamento
ambiental
em
processo
de
constituição,
que
pretende
uma
identidade
que
contribua
para
a
sua
comunicação
e
crescimento)
e
não
intervencionista
(estudo
de
casos
similares
aos
propósitos
deste
objeto
de
estudo).
Os
resultados
deste
processo
investigativo
compreendem
o
projeto
de
design
da
IVC/dM
e
os
respetivos
estacionário,
templates
de
apoio
a
apresentações
da
empresa,
vários
objetos
de
publicidade,
plataformas
online,
nomeadamente,
site
e
página
de
Facebook,
fardas,
viaturas
personalizadas,
manuais
de
normalização
gráfica,
entre
outros
de
interesse.
A
conclusão
do
processo
investigativo
permite
igualmente
compreender
melhor
como
desenvolver
um
projeto
de
Identidade
Visual
integrado
e
suficientemente
flexível
para
integrar
submarcas.
Abstract: This work is developed from the perspective of research through design Communication Design and focuses primarily on the fields of Corporate Visual Identity/Brand (CVI/B). The project aims to solving a specific problem of the company Valamb, who had only their verbal and business name, not being holder of a Corporate Visual Identity and Brand, a color, a typography, a symbol or a specific and distinctive concept. After the resolution of the CVI of the company, it will be necessary to create another CVI/B for the respective sub-brands for services that Valamb needs to distinguish and highlight, without departing from the language and graphic position of "Valamb". Simultaneously, the company intends to invest in a product for the agricultural sector, providing an organic compound that lacks a name and other signs of identity as a sub-brand placed for a different public and sector. The answer to the problem will be given by the application of a mixed methodology, interventional (CVI/B project design for a ongoing branch company in environmental treatment, requiring an identity that contributes to its growth and communication) and non interventional (study of cases similar to the purposes of this object of study). The results of this research process include the design project of CVI /B and the respective stationary, templates for support of the company presentations, various objects of advertising, online platforms, including website and Facebook page, uniforms, custom-tailored vehicles, graphic standards book, among others of interest. The conclusion of the research process also enables a better understanding on how to develop an integrated Visual Identity design project, flexible enough to integrate sub-brands.
Abstract: This work is developed from the perspective of research through design Communication Design and focuses primarily on the fields of Corporate Visual Identity/Brand (CVI/B). The project aims to solving a specific problem of the company Valamb, who had only their verbal and business name, not being holder of a Corporate Visual Identity and Brand, a color, a typography, a symbol or a specific and distinctive concept. After the resolution of the CVI of the company, it will be necessary to create another CVI/B for the respective sub-brands for services that Valamb needs to distinguish and highlight, without departing from the language and graphic position of "Valamb". Simultaneously, the company intends to invest in a product for the agricultural sector, providing an organic compound that lacks a name and other signs of identity as a sub-brand placed for a different public and sector. The answer to the problem will be given by the application of a mixed methodology, interventional (CVI/B project design for a ongoing branch company in environmental treatment, requiring an identity that contributes to its growth and communication) and non interventional (study of cases similar to the purposes of this object of study). The results of this research process include the design project of CVI /B and the respective stationary, templates for support of the company presentations, various objects of advertising, online platforms, including website and Facebook page, uniforms, custom-tailored vehicles, graphic standards book, among others of interest. The conclusion of the research process also enables a better understanding on how to develop an integrated Visual Identity design project, flexible enough to integrate sub-brands.
Description
Trabalho
de
Projeto
apresentado
à
Escola
Superior
de
Artes
Aplicadas
do
Instituto
Politécnico
de
Castelo
Branco
em
associação
com
a
Faculdade
de
Arquitetura
da
Universidade
de
Lisboa
para
cumprimento
dos
requisitos
necessários
à
obtenção
do
grau
de
Mestre
em
Design
Gráfico
Keywords
Identidade visual corporativa Identidade visual de marca Arquitetura de marca Marca gráfica Comunicação
