Repository logo
 
Publication

The Project eMysteries – From reading to writing

dc.contributor.authorPires, Natividade
dc.contributor.authorMorgado, Margarida
dc.date.accessioned2021-12-10T09:42:49Z
dc.date.available2021-12-10T09:42:49Z
dc.date.issued2021
dc.description.abstractDigital culture is impacting heavily on young people’s lives, be it through their own attachment to social media through mobile devices, or the new Covid-19 demands on distance online education. Maryanne Wolf in Reader, Come Home (2018) argues through her cognitive neuroscien tific studies on reading, that the mind of readers is changing given the media they are constantly using (mobile phones, computers). One of the issues Wolf debates is the loss of deep detailed modes of reading comprehension or the willingness of today’s (young) readers to engage with complex sentences or longer texts. She claims, however, that really good reading is close reading, a form of reading that requires intellectual effort from the reader involving the intellectual skills of reasoning, thinking and understanding (Wolf, 2018). How can this be promoted in the digital age? This is the aim of a European Erasmus+ funded project the authors are involved in called e-Mysteries: Detective Stories to Engage Students in Close Reading with the Use of Mobile Devices (short name: e-Mysteries). New forms of reading, such as those being developed by the e-Mysteries project, create opportunities for the participatory empathetic, critical, and analytical engagement of students with what they read as well as with individual and collaborative writing in a modern flux of consumer-producer.pt_PT
dc.description.abstractA cultura digital tem um forte impacto na vida dos jovens, seja através da sua ligação às redes sociais usando dispositivos móveis ou, mais recentemente, devido ao surto do novo Covid-19 que exige educação à distância online. Maryanne Wolf em Reader, Come Home (2018) defende, nos seus estudos sobre leitura e neurociência cognitiva, que o cérebro dos leitores está em mudança dependendo dos dispositivos móveis que eles usam com mais frequência (telemóveis, computadores). Um dos problemas que Wolf apresenta é a perda de capacidade de compreensão de modos de leitura de pormenor e sentidos profundos e a dificuldade atual dos leitores (jovens) em decifrarem frases complexas ou de se envolverem com textos longos. Ela defende, no entanto, que uma verdadeira boa leitura é sempre uma leitura atenta, uma forma de ler que exige um esforço intelectual da parte do leitor envolvendo competências intelectuais de raciocínio, pensamento e compreensão (Wolf, 2018). Como pode este tipo de leitura ser promovido na era digital? Este é o objetivo do Projeto Europeu Erasmus+, financiado, no qual as autoras estão envolvidas, com o título e-Mysteries: Detective Stories to Engage Students in Close Reading with the Use of Mobile Devices (abreviado para e-Mysteries). Novas formas de leitura como as desenvolvidas no Projeto e-Mysteries criam oportunidades para um envolvimento empático dos estudantes, participativo, crítico e analítico com aquilo que leem assim como com uma escrita individual e colaborativa num fluxo moderno de consumidor – produtor de conteúdospt_PT
dc.description.sponsorshipCo-funded by the European Unionpt_PT
dc.description.versioninfo:eu-repo/semantics/publishedVersionpt_PT
dc.identifier.citationPires, Maria da Natividade y Morgado, Maria Margarida (2021). The Project eMysteries- From reading to writing. Álabe 24 . [www.revistaalabe.com]pt_PT
dc.identifier.doiDOI: 10.15645/Alabe2021.24.7pt_PT
dc.identifier.issn2171-9624
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/10400.11/7736
dc.language.isoengpt_PT
dc.peerreviewedyespt_PT
dc.publisherUniversidad de Almeríapt_PT
dc.relationeMysteries. Project Erasmus + Project Number: 2019-1-DE03-KA201-060127pt_PT
dc.relation.publisherversionwww.revistaalabe.compt_PT
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0/pt_PT
dc.subjectDigital culturept_PT
dc.subjectClose readingpt_PT
dc.subjectCritical engagementpt_PT
dc.subjectWritingpt_PT
dc.subjectDetective storiespt_PT
dc.subjectCultura digitalpt_PT
dc.subjectLeitura atentapt_PT
dc.subjectEnvolvimento críticopt_PT
dc.subjectEscritapt_PT
dc.subjectHistórias policiaispt_PT
dc.titleThe Project eMysteries – From reading to writingpt_PT
dc.title.alternativeO Projeto eMysteries - Da leitura à escritapt_PT
dc.typejournal article
dspace.entity.typePublication
oaire.citation.conferencePlaceAlmeríapt_PT
oaire.citation.endPage15pt_PT
oaire.citation.startPage1pt_PT
oaire.citation.titleÁlabe. Revista de la Red de Universidades Lectoraspt_PT
oaire.citation.volume24pt_PT
person.familyNameCarvalho Pires
person.familyNameMorgado
person.givenNameMaria da Natividade
person.givenNameMargarida
person.identifier.ciencia-id511E-5D94-45E3
person.identifier.orcid0000-0002-7853-1595
person.identifier.orcid0000-0002-3651-3030
rcaap.rightsopenAccesspt_PT
rcaap.typearticlept_PT
relation.isAuthorOfPublication22bf141e-640b-47e4-860c-fd750ea4034d
relation.isAuthorOfPublicationd8827cf1-c2e3-4c37-8c3a-2c04be089d58
relation.isAuthorOfPublication.latestForDiscoveryd8827cf1-c2e3-4c37-8c3a-2c04be089d58

Files

Original bundle
Now showing 1 - 1 of 1
Loading...
Thumbnail Image
Name:
Artigo Álabe_Publicado_1.7.2021_646-2671-1-PB.pdf
Size:
236.8 KB
Format:
Adobe Portable Document Format