Repository logo
 
Publication

The experience at a new school education with abnormal children : Farias de Vasconcelos (1880-1939) in the context of special education

dc.contributor.authorMartins, Ernesto Candeias
dc.date.accessioned2017-07-24T13:39:26Z
dc.date.available2017-07-24T13:39:26Z
dc.date.issued2017
dc.description.abstractWe approach the escolanovista Faria de Vasconcelos, in the context of modern pedagogy, the experience - School of Biérges (Belgium) and the special education with school abnormal children. Using hermeneutic and historical-descriptive analysis on his pedagogical thought and action, the goals of this study are: deepen the experience with Biérges, integrated into the ideals of the new school, which involved students for inclusion, the power of initiative, the observation, experimentation and integral culture, associating thought-action; analyze of the contributions to the education of abnormal pedagogical children and to schools, from mental and pedagogical reeducation. The theoretical framework of analysis is based on the works of Vasconcelos. Teaching always included the practical application, the learning by inquiry, problem solving and the working doing, developing the basic dimensions of the child: physical, intellectual, moral and civic cooperation. The special attention given to abnormal, which at the time had no special school, was a huge contribution to special education, conducting psych pedagogical examinations, diagnostics and interventions, which provided a useful guidance to schools and teachers. Much of what the escolanovista made has encouraged schools at that time and formed free, productive, citizens with a general culture and professional formation. The proposals of Vasconcelos fit some guidelines of special education and psychological supportpt_PT
dc.description.abstractAbordamos o escolanovista Faria de Vasconcelos, no âmbito da pedagogia moderna, da experiência na escola de Biérges (Bélgica) e da educação especial, com crianças anormais escolares. Com uma análise hermenêutica e histórico-descritiva, sobre o seu pensamento e ação pedagógica, pretendemos como objetivos: aprofundar a sua experiência em Biérges, integrada na Escola Nova, que envolvia os alunos para a inclusão, o poder de iniciativa, a observação, a experimentação e a cultura integral, ligando pensamento-ação; analisar os contributos dados à educação das crianças ‘anormais pedagógicas’ e às escolas, desde a reeducação mental e pedagógica. O marco teórico de análise assenta nas obras de Vasconcelos. O ensino partia sempre da aplicação prática, da aprendizagem por indagação, resolução de problemas e no trabalhar ‘fazendo’, desenvolvendo as dimensões básicas da criança: física, intelectual, moral e a cooperação cívica. A atenção especial dedicada aos ‘anormais’ que, na época não tinham escolas especiais, foi um contributo enorme à educação especial, realizando exames psicopedagógicos, diagnósticos e intervenções, que davam uma orientação útil às escolas e professores. Muito do que fez o nosso escolanovista estimulou escolas na época e a formação de cidadãos livres, produtivos, com uma cultura geral e formação profissional. As propostas de Vasconcelos enquadram-se em algumas diretrizes da educação especial e apoio psicopedagógicopt_PT
dc.description.abstractAbordamos al escolanovista Faria de Vasconcelos, en el ámbito de la pedagogía moderna, de la experiencia en la escuela de Biérges (Bélgica) y de la educación especial con niños anormales escolares. Con un análisis hermenéutico e histórico-descriptivo sobre su pensamiento y acción pedagógicos, pretendemos como objetivos: profundizar su experiencia en Biérges, integrada en la Escuela Nueva, que involucraba a los alumnos para la inclusión, poder de iniciativa, observación, experimentación y cultura integral, conectando pensamiento-acción; analizar los contribuciones dadas a la educación de los niños ‘anormales pedagógicos’ y a las escuelas, desde reeducación mental y pedagógica. El marco teórico de análisis se basa en las obras de Vasconcelos. La enseñanza partía siempre de la aplicación práctica, del aprendizaje por indagación, resolución de problemas y en el trabajar ‘haciendo’, desarrollando las dimensiones básicas del niño: física, intelectual, moral y la cooperación cívica. La atención especial dedicada a los ‘anormales’ que, en la época no tenían escuelas especiales, fue una contribución importante a la educación especial, realizando exámenes psicopedagógicos, diagnósticos e intervenciones, que daban una orientación útil a las escuelas y los profesores. Mucho de lo que hizo nuestro escolanovista estimuló escuelas en la época y la formación de ciudadanos libres, productivos, con una cultura general y formación profesional. Las propuestas de Vasconcelos se encajan en algunas directrices de la educación especial y el apoyo psicopedagógico.pt_PT
dc.description.versioninfo:eu-repo/semantics/publishedVersionpt_PT
dc.identifier.citationMartins, Ernesto (2017) - The experience at a new school education with abnormal children : Farias de Vasconcelos (1880-1939) in the context of special education. Acta Scientiarum. Education. ISSN 2178-5198. Vol. 39, nº 2, p. 119-130.pt_PT
dc.identifier.doi10.4025/actascieduc.v39i2.28676pt_PT
dc.identifier.issn2178-5198
dc.identifier.issn2178-5201
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/10400.11/5670
dc.language.isoengpt_PT
dc.peerreviewedyespt_PT
dc.publisherUniversidade Estadual de Maringápt_PT
dc.relation.publisherversionhttp://www.uem.br/actapt_PT
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0/pt_PT
dc.subjectNew schoolpt_PT
dc.subjectSpecial educationpt_PT
dc.subjectIntegral educationpt_PT
dc.subjectAbnormal scholarspt_PT
dc.subjectEscola novapt_PT
dc.subjectEducação especialpt_PT
dc.subjectEducação integralpt_PT
dc.subjectAnormais escolarespt_PT
dc.subjectEscuela nuevapt_PT
dc.subjectEducación especialpt_PT
dc.subjectEducación integralpt_PT
dc.subjectAnormales escolarespt_PT
dc.titleThe experience at a new school education with abnormal children : Farias de Vasconcelos (1880-1939) in the context of special educationpt_PT
dc.title.alternativeDa experiência numa escola nova à educação com crianças ‘anormais’: Faria de Vasconcelos (1880-1939) no contexto do ensino especialpt_PT
dc.title.alternativeDe la experiencia en una escuela nueva a la educación con niños ‘anormales’: Faria de Vasconcelos (1880-1939) en el contexto de la enseñanza especialpt_PT
dc.typejournal article
dspace.entity.typePublication
oaire.citation.conferencePlaceMaringápt_PT
oaire.citation.endPage130pt_PT
oaire.citation.issue2pt_PT
oaire.citation.startPage119pt_PT
oaire.citation.titleActa Scientiarum. Educationpt_PT
oaire.citation.volume39pt_PT
person.familyNameMartins
person.givenNameErnesto Candeias Martins
person.identifier.orcid0000-0003-4841-1215
person.identifier.scopus-author-id47561931300
rcaap.rightsopenAccesspt_PT
rcaap.typearticlept_PT
relation.isAuthorOfPublication0155abfc-a506-46b9-86d6-675c142f86dc
relation.isAuthorOfPublication.latestForDiscovery0155abfc-a506-46b9-86d6-675c142f86dc

Files

Original bundle
Now showing 1 - 1 of 1
Loading...
Thumbnail Image
Name:
the experience at a new school education.pdf
Size:
1.08 MB
Format:
Adobe Portable Document Format
License bundle
Now showing 1 - 1 of 1
No Thumbnail Available
Name:
license.txt
Size:
2.02 KB
Format:
Item-specific license agreed upon to submission
Description: