Repository logo
 
Loading...
Thumbnail Image
Publication

The learning communities project in school transformation with the contributions of social education

Use this identifier to reference this record.

Advisor(s)

Abstract(s)

The 'Learning Community' (LC) is considered a project/strategy for the sociocultural transformation of the school and the surrounding community environment, with its organizational model aiming to prevent school and coexistence problems, provide answers and promote measures to improve student performance and performance, develop learning with the involvement of interactive groups (families, associations, social entities, volunteers and socio-educational partners of the school, etc.), articulated with the municipal education policy. LC implementation is only possible with the contribution of social education and based on dialogical learning based on the learning theories of Vygotsky, Bruner, Appel, Habermas, P. Freire and critical pedagogy. LC favours ‘successful’ activities and participation of interactive groups and, simultaneously, the inclusion and sustainable development of the local community. We start from a hermeneutic analysis of literature/bibliography from basic to thematic, with conceptual clarification and having the following objectives: Understanding LC as a school transformation project and local/community development, integral and integrative that implies the dialogical participation of participants; Identify its methodological aspects in the LC model; Know LC in its integral and systemic vision of education and learning in satisfying educational needs, sharing knowledge and experiences for a new culture in tune with the formation of citizens; Determine the role of social education in socio-educational intervention within LCs; Reflect LC's contributions to the integration of school and non-school education to improve learning practices and overcome school failure and dropout. Despite the good results obtained by LC, there are some criticisms made of it, but the benefit of communication dialogue as a pillar of its model, the interaction and participation of the various participants, greater attention to the 'Teacher Student' and 'Teacher-Student' relationships must be recognized. School-Family-Community', improving coexistence and contributions to reducing conflicts and school failure.
Resumo: A 'Comunidade de Aprendizagem' (LC) é considerada um projeto/estratégia de desenvolvimento sociocultural transformação da escola e do ambiente comunitário envolvente, com o seu modelo organizacional visando prevenir problemas escolares e de convivência, dar respostas e promover medidas para melhorar desempenho e desempenho, desenvolver a aprendizagem com o envolvimento de grupos interativos (famílias, associações, entidades sociais, voluntários e parceiros socioeducativos da escola, etc.), articulados com a política municipal de educação. A implementação da LC só é possível com a contribuição da educação social e baseado na aprendizagem dialógica baseada nas teorias de aprendizagem de Vygotsky, Bruner, Appel, Habermas, P. Freire e pedagogia crítica. LC favorece atividades ‘de sucesso’ e participação de grupos interativos e, simultaneamente, a inclusão e o desenvolvimento sustentável da comunidade local. Partimos de uma análise hermenêutica literatura/bibliografia do básico ao temático, com esclarecimento conceitual e tendo os seguintes objetivos: Compreender a LC como um projeto de transformação escolar e de desenvolvimento local/comunitário, integral e integrativo isso implica a participação dialógica dos participantes; Identificar os seus aspectos metodológicos no modelo LC; Conhecer a LC na sua visão integral e sistémica de educação e aprendizagem na satisfação de necessidades educativas, partilhando conhecimentos e experiências para uma nova cultura sintonizada com a formação de cidadãos; Determine o papel do social educação em intervenção socioeducativa nas LC; Refletir as contribuições da LC para a integração da escola e educação não escolar para melhorar as práticas de aprendizagem e superar o fracasso e o abandono escolar. Apesar dos bons resultados obtidos pela LC, há algumas críticas a ela, mas o benefício do diálogo comunicacional como pilar do seu modelo, a interação e participação dos diversos participantes, maior atenção ao 'Professor' As relações aluno” e “professor-aluno” devem ser reconhecidas. Escola-Família-Comunidade', melhorando convivência e contribuições para redução de conflitos e fracasso escolar.

Description

Keywords

Learning communities School Dialogic pedagogy Social Education Local development Comunidades de aprendizagem Escola Pedagogia dialógica Educação Social Desenvolvimento local

Pedagogical Context

Citation

MARTINS, Ernesto Candeias (2024) - The learning communities project in school transformation with the contributions of social education. JRHSS-Quest Journals (ISSN-Online:2321-9467), vol.12, issue 8 (august), pp. 301-308.

Research Projects

Organizational Units

Journal Issue