Repository logo
 
Publication

The EKUI methodology: pilot study on the contribution to the inclusive teaching-learning

dc.contributor.authorGil, Henrique
dc.contributor.authorSaraiva, Daniela Filipa Silva
dc.contributor.authorGonçalves, Ana
dc.contributor.authorLopes, Nataly
dc.date.accessioned2021-11-04T09:28:25Z
dc.date.available2021-11-04T09:28:25Z
dc.date.issued2021
dc.description.abstractThe present work intends to approach the EKUI methodology as a literacy strategy. Through a brief exploratory qualitative study, which despite being insipient, intends to give clues of the usefulness of the resource for future research. The EKUI methodology is designed to help identify, assess, and intervene in the skills necessary for learning to read, write, and communicate. The study has methodological options for the application of questionnaires to professionals who are applying the EKUI methodology in the current year. Furthermore, the methodology aims to applicate a semi-structured interview to professionals who have already applied the methodology in their pedagogical intervention, in order to validate its contributions. The results obtained show the importance of the EKUI methodology as a strategy of Universal Learning Design and, consequently, as a promoter of a reflective attitude in teachers. On the other hand, it also contributes to the identification and intervention in necessary skills for learning to read, write and communicate.pt_PT
dc.description.abstractO presente trabalho, pretende abordar a metodologia EKUI como estratégia de alfabetização. Através de um breve estudo exploratório qualitativo, que apesar de incipiente pretende dar pistas da utilidade do recurso para futuras investigações. A metodologia EKUI foi pensada para ajudar a identificar, avaliar e intervir nas habilidades necessárias para a aprendizagem da leitura, da escrita e da comunicação. O estudo tem como opções metodológicas a aplicação de questionários a profissionais que estão a aplicar a metodologia EKUI no presente ano, tal como a aplicação de uma entrevista semiestruturada a profissionais que já aplicaram a metodologia na sua intervenção pedagógica, de forma a validar os seus contributos. Os resultados obtidos permitem constatar a importância da metodologia EKUI enquanto estratégia de Desenho Universal de Aprendizagem e, consequentemente enquanto promotora de uma postura reflexiva nos docentes. Por outro lado, regista-se também o contributo na identificação e intervenção nas competências necessárias para a aprendizagem da leitura, da escrita e da comunicação.pt_PT
dc.description.versioninfo:eu-repo/semantics/publishedVersionpt_PT
dc.identifier.citationGil, H. Saraiva, D., Gonçalves, A. & Lopes, N. (2021). The EKUI methodology: pilot study on the contribution to the inclusive teaching-learning process. 2021 International Symposium on Computers in Education (SIIE), pp. 1-6, doi: 10.1109/SIIE53363.2021.9583658.pt_PT
dc.identifier.doi10.1109/SIIE53363.2021.9583633pt_PT
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/10400.11/7706
dc.language.isoengpt_PT
dc.peerreviewedyespt_PT
dc.publisherIEEEXplore Librarypt_PT
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0/pt_PT
dc.subjectAccessible communicationpt_PT
dc.subjectDigital resourcept_PT
dc.subjectInclusive educationpt_PT
dc.subjectInclusive literacypt_PT
dc.subjectLiteracypt_PT
dc.subjectUniversal Learning Designpt_PT
dc.subjectAlfabetizaçãopt_PT
dc.subjectComunicação acessívelpt_PT
dc.subjectDesenho Universal de Aprendizagempt_PT
dc.subjectEducação inclusivapt_PT
dc.subjectLiteraciaiInclusivapt_PT
dc.subjectRecurso digitalpt_PT
dc.titleThe EKUI methodology: pilot study on the contribution to the inclusive teaching-learningpt_PT
dc.title.alternativeA metodologia EKUI: estudo piloto sobre o contributo no processo ensino-aprendizagem inclusivopt_PT
dc.typeconference object
dspace.entity.typePublication
oaire.citation.endPage5pt_PT
oaire.citation.startPage1pt_PT
oaire.citation.title2021 International Symposium on Computers in Education (SIIE)pt_PT
person.familyNameGil
person.familyNameSaraiva
person.givenNameHenrique Manuel Pires Teixeira
person.givenNameDaniela
person.identifier.ciencia-idFD17-9B0F-0F7F
person.identifier.orcid0000-0001-9280-8872
person.identifier.orcid0009-0001-9063-5215
rcaap.rightsopenAccesspt_PT
rcaap.typeconferenceObjectpt_PT
relation.isAuthorOfPublicationfb26124a-37bf-4a25-b247-b5ebc3031799
relation.isAuthorOfPublicationa55888a0-29e5-4753-9dfb-03576ca433cb
relation.isAuthorOfPublication.latestForDiscoveryfb26124a-37bf-4a25-b247-b5ebc3031799

Files

Original bundle
Now showing 1 - 1 of 1
Loading...
Thumbnail Image
Name:
The_EKUI_methodology_pilot_study_on_the_contribution_to_the_inclusive_teaching-learning_process.pdf
Size:
789.12 KB
Format:
Adobe Portable Document Format