Name: | Description: | Size: | Format: | |
---|---|---|---|---|
2.35 MB | Adobe PDF |
Authors
Abstract(s)
O presente relatório é composto por uma parte referente ao estágio desenvolvido no âmbito da unidade curricular de Prática de Ensino Supervisionada e uma outra referente ao projeto de investigação da unidade curricular de Projeto do Ensino Artístico.
A primeira parte integra toda a informação relativa ao processo educativo, incluindo desafios, processos, desempenhos e estratégias utilizadas no estágio realizado na Escola de Música de Esposende, durante o ano letivo de 2020/2021. A segunda parte apresenta o trabalho de investigação intitulado A aceitação do erro como oportunidade de aprendizagem: gestão da ansiedade em jovens músicos. Esta investigação tem como objetivo geral contribuir para a compreensão do erro no processo de construção da aprendizagem, analisando o papel do professor na correção do mesmo, delineando estratégias de superação que ajudem os alunos a superar as suas dificuldades e verificar como os alunos lidam com a ansiedade. Para isso, desenvolveu-se um estudo descritivo onde se contou com a contribuição de alunos da Escola de Música de Esposende e Professores que lecionem em escolas de Ensino Artístico.
Abstract : The following report is composed of a section regarding the internship developed within the curricular unit ‘Supervised Teaching Practice’ and another one regarding the research project developed within the curricular unit ‘Artistic Teaching Project’. The first section integrates all the information on the educational process, including challenges, processes, performances and strategies used in the internship developed in the Escola de Música de Esposende, in the academic year of 2020/2021. The second part presents the research work entitled A aceitação do erro como oportunidade de aprendizagem: gestão da ansiedade em jovens músicos. This investigation has as general objective to contribute to the understanding of the error in the learning construction process, analyzing the teacher's role in correcting it, outlining overcoming strategies that help students to overcome their difficulties and verify how students deal with the anxiety. For this, a descriptive study was developed, with the contribution of students from the Escola de Música de Esposende and Teachers who teach in artistic education schools.
Abstract : The following report is composed of a section regarding the internship developed within the curricular unit ‘Supervised Teaching Practice’ and another one regarding the research project developed within the curricular unit ‘Artistic Teaching Project’. The first section integrates all the information on the educational process, including challenges, processes, performances and strategies used in the internship developed in the Escola de Música de Esposende, in the academic year of 2020/2021. The second part presents the research work entitled A aceitação do erro como oportunidade de aprendizagem: gestão da ansiedade em jovens músicos. This investigation has as general objective to contribute to the understanding of the error in the learning construction process, analyzing the teacher's role in correcting it, outlining overcoming strategies that help students to overcome their difficulties and verify how students deal with the anxiety. For this, a descriptive study was developed, with the contribution of students from the Escola de Música de Esposende and Teachers who teach in artistic education schools.
Description
Dissertação apresentada à Escola Superior de Artes Aplicadas do Instituto Politécnico de Castelo Branco para obtenção do grau de Mestre em Ensino de Música - Instrumento e Música de Conjunto.
Keywords
Mistake Anxiety Music learning Music Erro Ansiedade Aprendizagem musical Música