Repository logo
 
Loading...
Thumbnail Image
Publication

Learn as a team to work in a team

Use this identifier to reference this record.
Name:Description:Size:Format: 
Aprendercomoequipa_A.pdf1.12 MBAdobe PDF Download

Advisor(s)

Abstract(s)

Existe atualmente em Portugal uma forte procura de profissionais na área das Tecnologias da Informação e Comunicação. Esta procura exige que as Instituições de Ensino Superior preparem os seus diplomados adequadamente, não só tecnicamente, mas também ao nível de competências que são vulgarmente designadas por soft skills. Este artigo pretende descrever uma estratégia recentemente implementada, e ainda a decorrer, em dois cursos do ensino superior da área das Tecnologias da Informação e Comunicação. Nela adotaram-se práticas que acreditamos poderem ser conducentes a uma sólida formação dos alunos não só ao nível técnico, como também ao nível da aquisição de conhecimento e prática das melhores metodologias de trabalho em equipa. O feedback dos empregadores foi, e tem sido, bastante importante para o delinear desta estratégia. Isto porque nos permitiu aferir o grau de facilidade com que os recémlicenciados se integram nas empresas após serem recrutados, e os aspetos que a influenciam. Pudemos, assim, constatar que para uma integração com sucesso, contribuem, não só os conhecimentos e competências técnicas que estes evidenciam, mas também um conjunto de aspetos comportamentais relacionados com as relações interpessoais, motivação manifestada, atitude perante desafios, entre outras. A abordagem que propomos visa orientar a formação dos alunos finalistas no sentido de facilitar a sua integração num futuro ambiente de trabalho. O propósito deste artigo é partilhar esta experiência, que avaliamos como positiva, com aqueles que trabalhem nesta área, contribuindo assim para a tão desejada aproximação Academia-Empresas.
Abstract: There is currently a strong demand for Information and Communication Technologies professionals in Portugal. This demand requires that higher education institutions prepare their graduates adequately, not only in technical skills, but also in terms of the so-called soft skills. In this paper, we describe a strategy that is being implemented, in recent years, in two higher education Information and Communication Technologies courses. In it, several practices were adopted that we believe will lead to a successful preparation of students, not only on a technical level, but also in terms of the acquisition of knowledge and best practices regarding best teamwork methodologies. Employers' feedback has been essential for the implementation of this strategy, since it has allowed us to evaluate how it facilitates the integration of recent graduates, after being recruited, and the issues that influence that integration. We can conclude that, for a successful integration, there is an important contribution, not only from the technical knowledge and abilities they acquired, but also from a diverse set of behavioral aspects related to interpersonal relations, motivation, attitude towards challenges, among others. The approach we propose is aimed at guiding the training of finalist students in order to facilitate their integration into a future work environment. Our purpose with this paper is to share this experience, which we evaluate as positive, with those who work in the area and thus contribute to the desired Academy-Business proximity.

Description

“© © 2017 IEEE. Personal use of this material is permitted. Permission from IEEE must be obtained for all other uses, in any current or future media, including reprinting/republishing this material for advertising or promotional purposes, creating new collective works, for resale or redistribution to servers or lists, or reuse of any copyrighted component of this work in other works.”

Keywords

Agile Projeto Ensino Empregabilidade Soft skills Agile Project Education Employability Soft skills

Citation

METROLHO, J. C. [et al.] (2017) - Learn as a team to work in a team. In Iberian Conference on Information Systems and Technologies (CISTI), 12, Lisbon, 2017. [S.l.]: IEEE p.1-4.

Research Projects

Organizational Units

Journal Issue

Publisher

Institute of Electrical and Electronics Engineers

Altmetrics