Repository logo
 
Publication

Lifelong learning activities for older adults: a scoping review protocol

dc.contributor.authorFlauzino, Karina
dc.contributor.authorGil, Henrique
dc.contributor.authorBatistoni, Samila
dc.contributor.authorCachioni, Meire
dc.date.accessioned2021-11-04T08:38:24Z
dc.date.available2021-11-04T08:38:24Z
dc.date.issued2021
dc.description.abstractObjective: To map lifelong learning activities for the elderly to understand how this paradigm has been incorporated into practical actions. Methodology: A scoping review type survey will be conducted in the literature published in English in five databases between the period 1972 to 2020. The mnemonic PCC (Population, Concept and Context) will guide the search strategy, the selection and extraction process of the studies, which will be conducted by two authors independently. Peer-reviewed articles that present the conceptual notion of lifelong learning as the central theme of the study, the target audience of men and women aged 50 and over and the description of formal educational activities will be included for the analysis, non-formal and informal. The review will include articles with a qualitative, quantitative or mixed methodological approach. The evidence will be organized in a specific form containing bibliometric data and the main characteristics of the studies, as well as specific information to answer the objectives of this scoping review. Results: will be presented in descriptive synthesis accompanied by tables and diagramspt_PT
dc.description.abstractObjetivo: Mapear as atividades de aprendizagem ao longo da vida para os idosos para compreender como este paradigma tem sido incorporado em ações práticas. Metodologia: Uma pesquisa de revisão do tipo scoping review será conduzida na literatura publicada em inglês em cinco bases entre o período de 1972 a 2020. O mnemônico PCC (População, Conceito e Contexto) norteará a estratégia de busca, o processo de seleção e extração dos estudos, os quais serão conduzidos por dois autores de maneira independente. Serão incluídos para a análise os artigos revisados por pares que apresentarem a noção conceitual da aprendizagem ao longo da vida como temática central do estudo, o público-alvo de homens e mulheres com idade de 50 anos ou mais e a descrição de atividades educativas formais, não formais e informais. A revisão incluirá artigos com abordagem metodológica qualitativa, quantitativa ou mista. As evidências serão organizadas em um formulário específico contendo os dados bibliométricos e as principais características dos estudos, bem como as informações específicas para responder os objetivos desta scoping review. Resultados: serão apresentados em síntese descritiva acompanhada de tabelas e diagramas.pt_PT
dc.description.abstractObjetivo: Mapear las actividades de aprendizaje a lo largo de la vida para que los adultos mayores comprendan cómo este paradigma se ha incorporado a las acciones prácticas. Metodología: Se realizará una encuesta tipo scoping review en la literatura publicada en inglés en cinco bases de datos entre el período 1972 a 2020. El mnemónico PCC (Population, Concept and Context) guiará la estrategia de búsqueda, el proceso de selección y extracción de los estudios, que será realizado por dos autores de forma independiente. Se incluirán para el análisis artículos revisados por pares que presenten la noción conceptual de aprendizaje a lo largo de toda la vida como tema central del estudio, el público objetivo de hombres y mujeres de 50 años o más y la descripción de las actividades educativas formales, no formales e informales. La revisión incluirá artículos con enfoque cualitativo, cuantitativo o metodológico mixto. La evidencia se organizará en un formato específico que contendrá datos bibliométricos y las principales características de los estudios, así como información específica para dar respuesta a los objetivos de esta revisión de alcance. Resultados: se presentarán en síntesis descriptiva acompañada de tablas y diagramas.pt_PT
dc.description.versioninfo:eu-repo/semantics/publishedVersionpt_PT
dc.identifier.citationFlauzino, K., Gil, H., Batistoni, S., Costa, M. & Cachioni, M. (2021). Lifelong learning activities for older adults: a scoping review protocol. Research, Society and Development, v. 10, n. 14, e143101421947, DOI: http://dx.doi.org/10.33448/rsd-v10i14.21947pt_PT
dc.identifier.doihttp://dx.doi.org/10.33448/rsd-v10i14.21947pt_PT
dc.identifier.issn2525-3409
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/10400.11/7704
dc.language.isoengpt_PT
dc.peerreviewedyespt_PT
dc.relation.publisherversionhttps://rsdjournal.org/index.php/rsd/article/view/21947pt_PT
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0/pt_PT
dc.subjectLifelong learningpt_PT
dc.subjectOlder adultspt_PT
dc.subjectLater life learningpt_PT
dc.subjectEducational activitiespt_PT
dc.subjectScoping reviewpt_PT
dc.subjectAprendizagem ao longo da vidapt_PT
dc.subjectIdosospt_PT
dc.subjectAprendizagem tardiapt_PT
dc.subjectAtividades educativaspt_PT
dc.subjectRevisão de escopopt_PT
dc.subjectAprendizaje permanentept_PT
dc.subjectPersonas mayorespt_PT
dc.subjectAprendizaje posterior en la vidapt_PT
dc.subjectActividades educativaspt_PT
dc.subjectRevisión del alcancept_PT
dc.titleLifelong learning activities for older adults: a scoping review protocolpt_PT
dc.title.alternativeAtividades de aprendizagem ao longo da vida para idosos: protocolo de scoping reviewpt_PT
dc.title.alternativeActividades de aprendizaje permanente para adultos mayores: un protocolo de revisión del alcancept_PT
dc.typejournal article
dspace.entity.typePublication
oaire.citation.endPage8pt_PT
oaire.citation.issue14pt_PT
oaire.citation.startPage1pt_PT
oaire.citation.titleResearch, Society and Developmentpt_PT
oaire.citation.volume10pt_PT
person.familyNameGil
person.givenNameHenrique Manuel Pires Teixeira
person.identifier.ciencia-idFD17-9B0F-0F7F
person.identifier.orcid0000-0001-9280-8872
rcaap.rightsopenAccesspt_PT
rcaap.typearticlept_PT
relation.isAuthorOfPublicationfb26124a-37bf-4a25-b247-b5ebc3031799
relation.isAuthorOfPublication.latestForDiscoveryfb26124a-37bf-4a25-b247-b5ebc3031799

Files

Original bundle
Now showing 1 - 1 of 1
Loading...
Thumbnail Image
Name:
2021. Lifelong learning activities for older adults a scoping review protocol_artigo de revista.pdf
Size:
232.31 KB
Format:
Adobe Portable Document Format