Utilize este identificador para referenciar este registo: http://hdl.handle.net/10400.11/3755
Título: Becoming a teacher in Portugal : initial teacher training: a review
Autor: Ruivo, João
Mesquita, Helena
Palavras-chave: Teachers training
Initial teachers education
Polytechnic Higher Education
Professional teachers qualification
Inovation in initial teachers training
Formação de professores
Formação inicial
Ensino Superior Politécnico
Qualificações profissionais dos docentes
Inovação na formação inicial de professores
Data: 2010
Editora: Atrapos Editions
Citação: RUIVO, João; MESQUITA, Helena (2010) – Becoming a teacher in Portugal : initial teacher training: a review. In Karras, K. G.; Wolhuter, C. C., ed. – International handbook of teacher education world-wide : issues and challenges. Athens : Atrapos Editions. ISBN 978-960-459-089-6. Vol. 1, p. 429-448.
Resumo: The article contextualizes the training of teachers in Portugal, taking as references, first to change social policy in Portugal before the fall of the dictatorship and, at this juncture, the trend between the Reform Veiga Simão (1973) and Law on the Education System (1986). Attempts to show that the creation of Higher Education and the Polytechnic School of Education (ESEs), on the eve of the 80, in conjunction with the movement of some innovative universities, broke with the traditional models of organization of teacher training in Portugal. Considers that the establishment of the Polytechnic Higher Education has a break from the monolithic model of teacher training through, inter alia, of their curriculum, trained the staff of ESEs teachers and young people themselves, approached them in schools which, in fact, working teachers; boosted educational research, made available to the school community human and material resources essential to the development of the educational process and implemented a broad framework for provision of training and expertise and then if desired, but had not been reached. Finally, describes the current framework for initial training of teachers, driven by recent amendments to the Law on the Education System and as governed by the instruments) - the degree to be awarded degrees by the Universities and Polytechnics and b) - the legal regime of professional qualification for teaching in pre-school education and school education.
Resumo: O artigo contextualiza a formação de professores em Portugal, tendo como referências, primeiro a mudança de política social em Portugal, antes da queda da ditadura e, neste enquadramento, o caminho percorrido entre a Reforma Veiga Simão (1973) e Lei de Bases do Sistema Educativo (1986). Demonstra-se que a criação do Ensino Superior Politécnico e das Escolas Superiores da Educação (ESE), nas vésperas dos anos 80, em conjunto com o movimento de algumas universidades inovadoras, rompeu com os modelos tradicionais de organização da formação de professores em Portugal. Considera-se que o estabelecimento do Ensino Superior Politécnico promoveu uma rutura com o modelo monolítico de formação de professores através, nomeadamente, dos seus currículos, formou uma equipe de professores formadores nas ESSE, formou jovens docentes, aproximando-os das escolas em que, de fato, os professores trabalham; impulsionou a pesquisa educacional; colocou à disposição da comunidade escolares recursos essenciais para o desenvolvimento do processo educativo e implementou um amplo quadro de iniciativas visando a formação e especializada. Finalmente, descreve-se o atual quadro de formação inicial de professores, impulsionado por alterações recentes à Lei de Bases do Sistema Educativo, designadamente os graus a serem concedidos pelas Universidades e Politécnicos e o regime jurídico da qualificação profissional para a docência no ensino pré-escolar e escolar.
Peer review: yes
URI: http://hdl.handle.net/10400.11/3755
ISBN: 978-960-459-089-6
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