Repository logo
 
Loading...
Thumbnail Image
Publication

Cesare Sighinolf : um escultor italiano em Portugal

Use this identifier to reference this record.
Name:Description:Size:Format: 
Art. 15 Gaspar.pdf2.22 MBAdobe PDF Download

Advisor(s)

Abstract(s)

Durante a segunda metade do século XIX, foi constituída uma coleção de escultura italiana no Palácio Nacional da Ajuda. Neste âmbito foi estudada esta coleção num contexto de investigação alargada a todo o núcleo escultó- -rico. Contudo, e tendo em referência o ponto de partida geral, encontrou-se um escultor italiano nascido em 1833 e proveniente de Modena, que veio trabalhar para Portugal, a convite do rei D. Luís I. Neste âmbito, e a propósi-to da sua vinda, procedemos à investigação da sua produção artística, no campo da escultura em mármore de Carrara. Colocou-se então a questão des-te convite e qual a hipótese de desenvolvimento da sua obra escultórica num ambiente da segunda metade do século XIX, em Portugal e neste perío-do histórico. O objetivo foi investigar a permanência de um artista italiano na cidade de Lisboa a convite da casa real portuguesa, em cuja assinatura das suas obras se encontra designado como Cesare Sighinolf. A metodolo-gia adoptada foi a de observação directa das peças escultóricas e o acesso a toda a documentação existente no Arquivo da Torre do Tombo de Lisboa, com referência ao período em estudo.
Abstract : During the second half of the 19th century, a collection of Italian sculpture was created in the Ajuda National Palace. In this context, this collection was studied in a context of investigation extended to the entire sculptural core. However, and with reference to the general starting point, there was an Italian sculptor born in 1833 and coming from Modena, who came to work in Portugal, at the invitation of King Luís I. , we proceeded to the investigation of his artistic production, in the feld of Carrara marble sculpture. The question of this invitation was then posed and what is the hypothesis of developing his sculptural work in an environment of the second half of the 19th century, in Portugal and in this historical period. The objective was to investigate the permanence of an Italian artist in the city of Lisbon at the invitation of the Portuguese royal house, in whose signature of his works he is designated as Cesare Sighinolf. The methodology adopted was the direct observation of the sculptural pieces and access to all the existing documenta-tion in the Torre do Tombo Archive in Lisbon, with reference to the period under study

Description

Keywords

Escultura Itália Século XIX Portugal Sculpture Italy 19th century

Citation

GASPAR, Ana (2022) - Cesare Sighinolf : um escultor italiano em Portugal. In RAPOSO, D., ed. [et al.] - Investigação e ensino em design e música. Castelo Branco : IPCB. p. 152-161. (Convergências Research Books : vol. III).

Research Projects

Organizational Units

Journal Issue