ESART - Livros ou capítulos de livros
Permanent URI for this collection
Browse
Recent Submissions
- Evaluation and analysis of knowledge development in the field of microarchitecture-based jewelry design: An approach to aestheticsPublication . Samiei, Seyedeh Salvi; Naeini, Hassan Sadeghi; Raposo, Daniel; Neves, João Vasco; Silva, R.; Castilho, M.L.C.; Dias, RuiThe design and manufacture of jewelry is one of the oldest decorative and applied arts. This art, by using the creativity of designers in the design and construction sectors, produces valuable products and ultimately growth of individuals and economies of countries. This article focuses on the design and manufacturing of microarchitecture jewelry. Therefore, a review study was conducted in order to obtain basic information in published articles. In the review section, by searching the keywords Jewelry or Jewellery in the Scopus database, 4,330 articles were extracted and on the web of science,5,260 articles were extracted. In the next step, by searching for the keywords Jewelry or Jewellery and Aesthetics 30 articles and by searching for the keywords Jewelry or Jewellery and Architecture 0 articles were extracted from the Scopus database. According to the obtained informa tion, most of the authors pay attention to materials more than other cases in the design and manufacture of jewelry, and the number of articles in the field of jewelry which are specifically with a microarchitecture approach is very limited. In order to complete the data, a case study was conducted through a questionnaire, and according to the results, it can be concluded that the design of jewelry inspired by architectural features can greatly influence the introduction of the culture and art of a nation, and this style can also attract the attention of tourists and customers and promote the economic growth of the country.
- O retrato de Rosa ‘Ramalho’ (1888-1977). De S. Martinho de Galegos, Barcelos: a bonecreira de imagens de músicaPublication . Duarte, Sónia; Raposo, Daniel; Neves, João Vasco; Silva, R.; Castilho, M.L.C.; DiaS, RuiEmbora seja conhecido o nome, o corpus de trabalho, a disseminação e o interesse pela sua obra entre coleccionadores nacionais e estrangeiros, públicos e privados, os estudos sobre Rosa ‘Ramalha’ [ou Rosa ‘Ramalho’] (1888-1977) [RR], a barrista oriunda de S. Martinho de Galegos, Barcelos, não abundam. Destarte, apresentamos, nesta nótula de investigação, contributos novos para o estudo da sua biografia e obra, com especial incidência na iconografia musical. Conhecíamos já o figurado de iconografia minhota, povoado de gentes da terra laborando no seu quotidiano, incluindo pegureiros e pastoras; de cabeçudos de corpo inteiro ou pé de galo repetentes nas festividades locais; bandas de música; de cristos, alminhas e hagiografias variegadas e de devotos calcorreando procissões; de reis e cavaleiros; ou de criaturas híbridas e fantásticas que lhe saíam das mãos e da imaginação – disseminação que se deve, inicialmente, à acção do pintor António Quadros (1933-94) –, mas faltava elencar e compreender melhor o significado das dezenas de bonecos – ou bonicrecos (Villas-Bôas, 1951) – tangedores de rudes cordofones que apresentam similitude com toscas viola de mão. Partimos, assim, da análise de um retrato inédito pintado uma década antes de RR falecer, visto in situ, da autoria de um pintor local de nome Luís de Campos (1913-82), datado de 1967, e que integra, hoje, a colecção do Museu dos Biscainhos, a nossa fonte primária, e apoiamo-nos em fontes secundárias, como os bonecos de colecções públicas e privadas, fotografias, ou estudos para um melhor entendimento do objecto artístico. Centramos a metodologia, ou modus operandi, na dissecação de documentação de arquivo, no trabalho de campo e na análise iconográfica-iconológica dos bonecos moldados e do retrato pintado em apreço, bem como de fotografias que documen tam o seu metier. Esta investigação vem no seguimento lógico e natural dos estudos que temos vindo a dar à estampa sobre a pintura em Portugal, dos sécuLos XV ao XXI, com incidência nas imagens de música, de dança e do teatro, na mulher artista, na micro-história da arte e na cripto-história da arte. Que dados temos sobre o quoti diano de RR? O que nos revela este retrato inédito? Que elementos musicais estão representados? Qual a relação desses elementos com a bonecreira? Vejamos melhor.
- The need as the fundament of art: Otto Wagner’s architectural contributions to the idea of the sustainable city IPublication . Magallanes, Eugenio Pacheco; Raposo, Daniel; Neves, João Vasco; Silva, R.; Castilho, M.L.C.; Dias, RuiThis research develops the architectural contributions of Otto Wagner [1841-1918] to the idea of the Sustainable City. For this propose we will use as guiding concept “the need”, since for Wagner it would be the fundament of art, and therefore, the fundament of architectural practice. Emphasis will be located on the Wagnerian notion of “metropolis”, that is understood as the model proposed by Wagner in Vienna that would represent the solu tion for the Sustainable City. Also, we will argue that Otto Wagner was an architect that conceived the city as a living system, since the “apparent functionality” of a built environment is not the objective of architectural practice, instead the objective is to resolve the needs of citizens who dwell the city. This need will have an aesthetic but also a ethics connotation, it is what we will call “true functionality”, we contend that Wagner’s proposal resonates profoundly with contemporary concerns, aligning closely with the objectives outlined in the 11th goal (point 2nd and 3rd) of the “Sustainable Development Goals” of the United Nations [2015] and the European Un ion’s “New European Bauhaus” initiative [2021]. Through this examination, we highlight the enduring relevance of Wagner’s ideas and their potential applicability to the challenges of the 21st century.
- Kz: uma possibilidade de representação do inumanoPublication . Carvalho, Carla Santos; Raposo, Daniel; Neves, João Vasco; Silva, R.; Castilho, M.L.C.; Dias, RuiÀ luz do pensamento de Jacques Rancière, enunciado em O espectador emanci pado e O Destino das Imagens, especificamente no que concerne aos conceitos de imagem intolerável, eficácia da arte, dissentimento e irrepresentabilidade, propomo-nos perceber de que modo o documentário KZ, de 2006, se articula com as ideias do filósofo francês, podendo constituir-se, como uma possibilidade de representação apropriada de acontecimentos monstruosos. Para esta reflexão considera-se ainda a pertinência de conceitos propostos por pensadores como Jean-François Lyotard ou Jacques Derrida. O filme, do realizador britânico de ori gem judaica Rex Bloomstein, revisita o Campo de Concentração de Mauthausen, na Áustria, a partir do olhar dos turistas que o visitam, convocando, simultaneamente, a forma como a comunidade onde se insere se relaciona com o campo e o seu passado. Ao contrário da maioria dos documentários do género, KZ não recorre a imagens de arquivo, não tem narração, nem depoimentos de sobreviventes.
- Estudio del repertorio empleado en las Enseñanzas Oficiales de Música de los instrumentos tradicionales: el caso de la gaita asturianaPublication . Lopéz Delgado, Francisco; Raposo, Daniel; Neves, João Vasco; Silva, R.; Castilho, M.L.C.; Dias, RuiLa creación del repertorio de la gaita en Asturias (España) se debe, sobre todo, a su uso en festividades. Este hecho ha servido para crear un corpus musical sólido con el que implantar las Enseñanzas Oficiales de Música en 2006. La investigación trata de analizar la procedencia de las obras que se emplean a lo largo de estos estudios (Enseñanzas Elementales, Profesionales y Superiores). Para ello, la metodología empleada combina principalmente un enfoque cuantitativo – con el objetivo de estudiar el número y la procedencia geográfica del corpus musical em pleado – y cualitativo, que permite realizar – combinando con recursos del análisis musical – un primer análisis de su tipología y adecuación a las citadas enseñanzas oficiales. Tras el análisis, se ha hallado el uso de obras para gaita solista, gaita y piano, o incluso de música electroacústica, donde se emplean recursos técnicos y estructuras ajenas a la tradición de este instrumento. En cuanto a la procedencia del repertorio, el número de obras propias de la música tradicional asturiana en el Grado Elemental (GE) es del 75%, en el Profesional (GP) un 96,7% y en el Superior (GS) un 21,43%. Esto evidencia la reducción del repertorio asturiano en favor de otros repertorios, como el tradicional gallego (57,14% en GS frente al 3,77% en GP) o la incorporación de obras de carácter académico (2,83% en GP y 21,43% en GS). Los resultados obtenidos manifiestan una escasez del corpus musical propio del Principado para trabajar aspectos técnicos, sin embargo, puede ser una vía de creación para ampliar el corpus musical de la gaita en Asturias.
- Paper-clay as a solution for clay recycling and repairingPublication . Centineo, Santi; Raposo, Daniel; Neves, João Vasco; Silva, R.; Castilho, M.L.C.; Dias, RuiOne of the most remarkable problems with clay and ceramics is, once cooked, the incapability of being repaired in case of cracking, and linked to this problem, the recycling difficulty. Proceeding in the different stages of the manufacturing process, the problem presents more and more complex aspects, as not only the causes that generate it are more articulated, but also the process increasingly turns towards a condition of irreversibility. Moreover, the declination of the ceramic product (from an object of use, of an industrial nature, to an artistic object, sometimes of great value) is such that any damage affects, at various levels, the characteristics of the product: from those technological, until the economic value of the object is completely annulled. The only repairable options have so far been made possible by the use of resins, in particular two-component ones, which, in addition to not being biocompatible, are not even homogeneous with the ceramic material. Recently, under the pretext of a recycling hypothesis of a material with a prevalent composition of calcium carbonate, the old and neglected technique of paper-clay, namely a composite material of cellulose and clay, has offered some initial results, as well as some experiments on its components are highlighting some options of repairability and recycling for the ceramic product.
- Aesthetic analysis of post-human bodies in virtual reality performancePublication . Huifeng, Zhang; Raposo, Daniel; Neves, João Vasco; Silva, R.; Castilho, M.L.C.; Dias, RuiThe development of new media technology provides a broader vision for the performing arts, and performance gradually begins to integrate with Virtual Reality (VR). The subjectivity of virtual reality performers, as human beings, becomes increasingly ambiguous, giving rise to diverse digital "post-human bodies." These post-human bodies, empowered bidirectionally from finite to infinite in virtual reality performances, generate artistic life with warmth and texture through reception, deconstruction, and reorganization. They create moments of creativity in the infinitely ex tended ambiance and establish an artistic atmosphere full of immersive sensations and aesthetic significance in the virtual space and time. This paper designs six forms of post human bodies. A total of 31 dancers were recruited in two rounds to experience wearing VR equipment. This study employs a qualitative research design to explore dancers' perceptions of experiencing post-human bodies in VR. In this process, it is more important to emphasize the connotation that the performance content brings to the audience, rather than focusing on the expansion of technology.
- El Modelo Juego ~ Diseño. Un medio para diseñar experiencias lúdicasPublication . Alatorre Guzmán, Diego; Ortiz Nicolás, Juan Carlos; Raposo, Daniel; Neves, João Vasco; Silva, R.; Castilho, M.L.C.; Dias, RuiComo resultado del análisis gráfico-estructural de diferentes modelos de pensamiento, el artículo elabora una propuesta para el diseño de juegos, así como indicaciones para ponerla a prueba y evaluar los resultados obtenidos. Con el objetivo de enriquecer la educación en diseño, nuestra aproximación contempla una perspectiva sistémica: iterativa e incremental, que se describe a través de un modelo inspirado en el diseño de juegos. El modelo Juego ~ Diseño contempla la práctica creativa como una vía para la generación y el aprendizaje de conocimientos, que estrecha puentes entre diseñadores y jugadores, y puede ser un medio para cumplir esta meta entre profesores y estudiantes. Paralelo al ciclo de aprendizaje experimental descrito por Kolb, resaltamos la naturaleza reflexiva y proyectual del juego, apuntamos hacia una pedagogía de la libre expresión en donde el juego funge como metáfora de la creatividad; no sólo como una actividad placentera, sino como un medio para reconocer, adaptar y reinterpretar el contexto. Las conclusiones apuntan a entender el juego como un dispositivo que simplifica la realidad y por lo tanto ayuda a asimilar el mundo, cuyo valor no se limita a la fidelidad con la que se representa un sistema determina do, sino en la coherencia entre la materialidad del juego, sus reglas y las experiencias que surgen al jugar.
- Shaping the future through design: Integrating systems thinking in communication design educationPublication . Crum, Liliana; Raposo, Daniel; Neves, João Vasco; Silva, R.; Castilho, M.L.C.; Dias, RuiThis paper examines the transformative potential of integrating systems thinking in communication design education, highlighting the current shortfall in its application. Using a case report about a course assignment in an undergraduate Graphic Design program in the United States, this paper demonstrates how this approach can foster a deeper understanding of complex, interconnected problems, thereby empowering emerging designers to create more impactful, sustainable solutions with a greater sense of accountability, agency, and empowerment. These projects serve as a testament to the shift from traditional client driven pedagogical models towards a more inclusive, participatory design process where design deliverables are not predetermined, but rather emerge through the design process itself. The discussion argues that such a pedagogical shift in communication design education is essential in preparing designers to effectively contribute to social and environmental impact projects, in alignment with the Sustainable Development Goals of the UN Agenda 2030 and the New European Bauhaus initiatives.
- Sujeitos e objetos: trajetórias de produtos artesanais, designers e marcas no design de moda portuguêsPublication . Oliveira, Mariana Santana de; Albino, Cláudia; Raposo, Daniel; Neves, João Vasco; Silva, R.; Castilho, M.L.C.; Dias, RuiA associação entre design, moda e artesanato é uma parceria que se exponencia desde o final do século passado em Portugal, e com diversificados caminhos ao longo dos anos, produz diferentes repercussões no cenário atual, no tocante tanto à produção cultural, quanto à de objetos na indústria portuguesa. Compreendendo a importância desse tópico, o artigo, que faz parte de uma investigação inicial de doutoramento em design, utilizou da pesquisa bibliográfica e documental em uma abordagem exploratória-descritiva para apresentar o estado da arte sobre projetos, marcas e designers de moda portugueses contemporâneos que utilizam técnicas artesanais tradicionais. A fim de construir um alicerce para um bom posicionamento do design nesta investigação e atuação nesta área, desdobrando-se também para os contributos para a sustentabilidade dos referidos processos, destacam-se o trabalho das designers Helena Cardoso, Alexandra Moura, e das marcas Béhen e Martine Love, que ainda que pouco exploradas academicamente em literatura, se constituem como casos de estudo relevantes para o tema, concluindo que que geram hoje um atrativo para a produção nacional portuguesa e que apontam projeções de impacto para a sustentabilidade da indústria da moda nacional.