Repository logo
 
Loading...
Profile Picture
Person

Lopes Gaspar, Ana Paula

Search Results

Now showing 1 - 2 of 2
  • Uma colecção de escultura italiana, da segunda metade do século XIX, no Museu do Palácio Nacional da Ajuda
    Publication . Gaspar, Ana Paula
    ABSTRACT: The nineteenth century was a century of resurgence of a classical art with Greek and Roman origins. The fact that an area such as archeology has begun the excava􀆟ons of the ancient city of Pompeii in Italy reveals a set of works of art and ways of life from a period prior to the Jewish and Catholic period of a Europe of the Century XIX. Several ques􀆟ons arise at the level of neoclassical thought of this period. Thus, we see the emergence of works of art inspired by classical themes of Greek mythology and whose representa􀆟ons of this period include myths such as Leda, the Muse Inspiring, the Musidora, the myth of Andromeda, among others. In this context we developed an inves􀆟ga􀆟on and found 17 sculptural pieces of Italian origin that arrived in Lisbon by boat from various Italian ar􀆟sts of this period. These pieces originated mainly from the order of the queen of Portugal D. Maria Pia de Sabóia, daughter of King Vitor Emanuel II of Italy, during the second half of the nineteenth century. Taking into account the process of ordering, moving, traveling and used material, the marble of Carraca, as well as the themes represented, it was possible to develop a research process of this museological nucleus and to present ways of life of these artists, inspirations, techniques and ways of carving during this historical period, as well as payment procedures and also the costs of the works acquired by the Portuguese crown during the second half of the nineteenth century. This collection is currently at the Museum of Ajuda National Palace and was the subject of an investigation and systematization of its artistic and historical importance in Portugal.
  • Cesare Sighinolf : um escultor italiano em Portugal
    Publication . Gaspar, Ana Paula
    Durante a segunda metade do século XIX, foi constituída uma coleção de escultura italiana no Palácio Nacional da Ajuda. Neste âmbito foi estudada esta coleção num contexto de investigação alargada a todo o núcleo escultó- -rico. Contudo, e tendo em referência o ponto de partida geral, encontrou-se um escultor italiano nascido em 1833 e proveniente de Modena, que veio trabalhar para Portugal, a convite do rei D. Luís I. Neste âmbito, e a propósi-to da sua vinda, procedemos à investigação da sua produção artística, no campo da escultura em mármore de Carrara. Colocou-se então a questão des-te convite e qual a hipótese de desenvolvimento da sua obra escultórica num ambiente da segunda metade do século XIX, em Portugal e neste perío-do histórico. O objetivo foi investigar a permanência de um artista italiano na cidade de Lisboa a convite da casa real portuguesa, em cuja assinatura das suas obras se encontra designado como Cesare Sighinolf. A metodolo-gia adoptada foi a de observação directa das peças escultóricas e o acesso a toda a documentação existente no Arquivo da Torre do Tombo de Lisboa, com referência ao período em estudo.