| Name: | Description: | Size: | Format: | |
|---|---|---|---|---|
| 9.01 MB | Adobe PDF |
Advisor(s)
Abstract(s)
A utilização das diferentes abordagens de ensino da guitarra clássica representam
importantes estratégias pedagógicas no desenvolvimento musical das crianças. A sua aprendizagem, integrando conceitos desde a notação tradicional à oralidade, inseridos na transição do ensino básico para o articulado, representam um fator de
complementaridade musical, mas também um ensaio quanto à adequação metodológica. A compreensão das contribuições que as abordagens multivariadas trazem na preparação dos alunos enquanto aprendizes de um instrumento é uma das
questões analisadas neste estudo.
Recorrendo à utilização da partitura, tablatura, imitação e audição, procura-se
confrontar os benefícios, desvantagens e desafios de cada método, onde o recurso ao
modelo comparativo, combinando as diferentes abordagens de ensino, avaliam o grau
de progressão performativa dos métodos no âmbito da sua aprendizagem. Sobre os
resultados retirados acerca da assertividade e da eficácia dos métodos, poder-se-ão
retirar implicações e recomendações futuras para a prática do ensino instrumental da guitarra clássica, na fase iniciática, como preparação para o ensino oficializado.
Em suma, este estudo de caso explora de uma forma abrangente a complexidade pedagógica do ensino da guitarra clássica numa fase de iniciação, sendo que a integração das diferentes abordagens representa uma ferramenta de preparação para
estágios mais avançados e o conhecimento do instrumento. Este trabalho está estruturado em três partes distintas. A primeira parte reúne o conteúdo referente à contextualização e caraterização da Escola de Música Nossa Senhora do Cabo, local onde se realizou o estágio. A segunda parte contendo os registos da prática de ensino supervisionada e a terceira parte, com a apresentação do projecto
de investigação.
Abstract: The use of different approaches to teaching classical guitar represent important pedagogical strategies in children's musical development. Their learning, integrating concepts from traditional notation to orality, inserted in the transition from basic to articulated education, represent a factor of musical complementarity, but also a test of methodological adequacy. Understanding the contributions that multivariate approaches make to preparing students to learn an instrument is one of the issues analyzed in this study. Using sheet music, tablature, imitation and listening, the aim is to compare the benefits, disadvantages, and challenges of each method. The use of the comparative model, combining the different teaching approaches, evaluates the degree of performative progression of the methods in the context of their learning. From the results drawn about the assertiveness and effectiveness of the methods, implications and future recommendations can be drawn for the practice of instrumental teaching of the classical guitar, in the initiation phase, as preparation for official teaching. In short, this case study comprehensively explores the pedagogical complexity of teaching classical guitar at an initiation stage, and the integration of different approaches represents a tool for preparing for more advanced stages and knowledge of the instrument.
Abstract: The use of different approaches to teaching classical guitar represent important pedagogical strategies in children's musical development. Their learning, integrating concepts from traditional notation to orality, inserted in the transition from basic to articulated education, represent a factor of musical complementarity, but also a test of methodological adequacy. Understanding the contributions that multivariate approaches make to preparing students to learn an instrument is one of the issues analyzed in this study. Using sheet music, tablature, imitation and listening, the aim is to compare the benefits, disadvantages, and challenges of each method. The use of the comparative model, combining the different teaching approaches, evaluates the degree of performative progression of the methods in the context of their learning. From the results drawn about the assertiveness and effectiveness of the methods, implications and future recommendations can be drawn for the practice of instrumental teaching of the classical guitar, in the initiation phase, as preparation for official teaching. In short, this case study comprehensively explores the pedagogical complexity of teaching classical guitar at an initiation stage, and the integration of different approaches represents a tool for preparing for more advanced stages and knowledge of the instrument.
Description
Dissertação apresentada à Escola Superior de Artes Aplicadas do Instituto Politécnico de Castelo Branco para obtenção do grau de Mestre em Ensino de Música – Instrumento e Música de Conjunto.
Keywords
Ensino Tablatura Imitação Audição Guitarra clássica Learning Tablature Imitation Listening Classical guitar
