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Abstract(s)
O presente relatório versa sobre a realização do estágio que decorreu na empresa PortugalRur – Mediação Imobiliária, Ltdª e propõe uma análise sobre a valorização do design enquanto ferramenta estratégica na gestão da comunicação visual da marca.
Este relatório de estágio tem como base o estudo do design enquanto ferramenta para a gestão e comunicação visual da marca e aborda diversas questões relacionadas com a gestão de design e dos meios, e de que forma estes contribuem positivamente para a construção de uma comunicação integrada eficaz e coesa da PortugalRur.
Ao longo do relatório abordam-se as temáticas da comunicação visual e a gestão do design, observadas através de uma metodologia mista de base qualitativa, aplicando métodos não intervencionista e intervencionista. Numa primeira fase, que corresponde à análise do enquadramento teórico, é feita uma contextualização dos temas fulcrais ao pensamento e fundamentação da atividade projetual em contexto de estágio e dos fundamentos que norteiam o trabalho prático. Já numa segunda fase, procede-se à explanação de todo o trabalho realizado durante o período de estágio, especificamente sobre o desenvolvimento de vários projetos de comunicação visual.
Através do trabalho realizado, e detalhado neste relatório, é possível entender e valorizar o investimento em design como meio de articulação, valorização e eficácia da comunicação interna e externa da empresa, contribuindo para o seu desenvolvimento e consolidação identitária.
Abstract : This report is about the internship that took place at PortugalRur - Mediação Imobiliária, Ltdª and proposes an analysis on the valorization of design as a strategic tool in the management of the brand's visual communication. This internship report is based on the study of design as a tool for the management and visual communication of the brand and addresses several issues related to design and media management, and how these contribute positively to the construction of a cohesive and effective integrated communication of PortugalRur. Throughout the report, the themes of visual communication and design management are addressed, observed through a mixed qualitative methodology, applying non-interventionist and interventionist methods. In a first phase, which corresponds to the analysis of the theoretical framework, is done a contextualization of the themes that are central to the thinking and foundation of the project activity in the context of the internship and the foundations that guide the practical work. In a second phase, all the work carried out during the internship period is explained, specifically on the development of various visual communication projects. Through the work done, and detailed in this report, it is possible to understand and value investment in design as a means of articulating, valuing and effective internal and external communication of the company, contributing to its development and identity consolidation.
Abstract : This report is about the internship that took place at PortugalRur - Mediação Imobiliária, Ltdª and proposes an analysis on the valorization of design as a strategic tool in the management of the brand's visual communication. This internship report is based on the study of design as a tool for the management and visual communication of the brand and addresses several issues related to design and media management, and how these contribute positively to the construction of a cohesive and effective integrated communication of PortugalRur. Throughout the report, the themes of visual communication and design management are addressed, observed through a mixed qualitative methodology, applying non-interventionist and interventionist methods. In a first phase, which corresponds to the analysis of the theoretical framework, is done a contextualization of the themes that are central to the thinking and foundation of the project activity in the context of the internship and the foundations that guide the practical work. In a second phase, all the work carried out during the internship period is explained, specifically on the development of various visual communication projects. Through the work done, and detailed in this report, it is possible to understand and value investment in design as a means of articulating, valuing and effective internal and external communication of the company, contributing to its development and identity consolidation.
Description
Dissertação apresentada à Escola Superior de Artes Aplicadas do Instituto Politécnico de Castelo Branco, em associação com a Faculdade de Arquitetura da Universidade Técnica de Lisboa, para obtenção do grau de Mestre em Design Gráfico.
Keywords
Comunicação visual Identidade corporativa Identidade visual Gestão de design Design de comunicação Visual communication Corporative identity Visual identity Design management Communication design
