Repository logo
 
Publication

Student entrepreneurship and research commercialization at universities in Azerbaijan, Colombia, Egypt, India, Poland, and Portugal

datacite.subject.fosCiências Sociais::Economia e Gestão
dc.contributor.authorPańkowska1, Małgorzata
dc.contributor.authorBayramowa, Gulshen
dc.contributor.authorDiaz Moya, Cesar Augusto
dc.contributor.authorFakhreldin, Hadia
dc.contributor.authorYounis, Zeinab
dc.contributor.authorNanda, Neena
dc.contributor.authorFilipe, Sara Brito
dc.contributor.authorFélix, Marta
dc.date.accessioned2025-11-24T15:26:59Z
dc.date.available2025-11-24T15:26:59Z
dc.date.issued2025
dc.description.abstractThis study examines student entrepreneurship and research commercialization practices across six countries: Azerbaijan, Colombia, Egypt, India, Poland, and Portugal. Drawing on a comprehensive literature review and original student survey data, the study investigates how entrepreneurial intention, student capabilities, and external factors—such as institutional support, funding access, and mentorship—affect the commercialization of university-based research. Structural Equation Modelling (SEM) was deployed to analyze relationships among four key latent variables: Student Capabilities (SCAP), External Circumstances Influencing Research (ECIR), Entrepreneurial Intention (EN), and Research Commercialization (RC).The findings reveal significant cross-national variation. While entrepreneurial intention positively correlates with commercialization in some contexts, such as Portugal and Poland, this relationship is weaker or absent in others, including India and Azerbaijan. This suggests that individual motivation alone is inadequate without institutional alignment and external support structures. Moreover, student cognizance of available commercialization pathways and support services was varying, indicating a need for clearer institutional communication and engagement policies.The study contributes to the literature by offering a multi-country comparative framework for analyzing student-driven innovation. It also underscores the importance of culturally responsive policies and targeted interventions that address both individual-level capabilities and system-level barriers. Based on the findings, the article recommends integrated strategies for universities and policymakers, including improved mentorship programs, streamlined commercialization processes, and enhanced visibility ofsupport resources. These steps are essential for fostering inclusive and effective entrepreneurial ecosystems in higher education institutions across diverse socio-economic contexts.eng
dc.description.abstractO estudo analisa o empreendedorismo estudantil e as práticas de comercialização da investigação em seis países: Azerbaijão, Colômbia, Egito, Índia, Polónia e Portugal. Com base numa revisão abrangente da literatura e em dados recolhidos através de inquéritos aos estudantes, o estudo investiga a forma como a intenção empreendedora, as capacidades dos estudantes e os fatores externos, como o apoio institucional, o acesso a financiamento e a mentoria, afetam a comercialização da investigação universitária. Para analisar as relações entre quatro variáveis latentes principais — Capacidades dos Estudantes (SCAP), Circunstâncias Externas que Influenciam a Investigação (ECIR), Intenção Empreendedora (EN) e Comercialização da Investigação (RC) — foi utilizada a Modelagem de Equações Estruturais (SEM). Os resultados revelam variações significativas entre os países. Embora a intenção empreendedora esteja positivamente correlacionada com a comercialização em alguns contextos, como Portugal e a Polónia, essa relação é mais fraca ou inexistente noutros, incluindo a Índia e o Azerbaijão. Estes resultados sugerem que a motivação individual, por si só, é insuficiente sem o alinhamento institucional e estruturas de apoio externas. Além disso, os conhecimentos dos estudantes sobre os métodos de comercialização e os serviços de apoio disponíveis eram variáveis, o que indica a necessidade de políticas institucionais mais claras de comunicação e envolvimento. O estudo contribui para a literatura ao propor uma estrutura comparativa entre vários países para analisar a inovação impulsionada pelos estudantes. Também realça a importância de políticas culturalmente responsivas e de intervenções direcionadas que abordem tanto as capacidades individuais como as barreiras sistémicas. Com base nas conclusões, o artigo recomenda estratégias integradas para as universidades e para os responsáveis pela elaboração de políticas, incluindo programas de mentoria melhorados, processos de comercialização simplificados e uma maior visibilidade dos recursos de apoio. Estas medidas são essenciais para promover ecossistemas empreendedores inclusivos e eficazes nas instituições de ensino superior em diversos contextos socioeconómicos.por
dc.identifier.citationPańkowska, M. [et al.] (2025) - Student entrepreneurship and research commercialization at universities in Azerbaijan, Colombia, Egypt, India, Poland, and Portugal. European Journal of Sustainable Development. 14(4), 708. DOI: 10.14207/ejsd.2025.v14n4p708
dc.identifier.doi10.14207/ejsd.2025.v14n4p708
dc.identifier.issn2239-5938
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/10400.11/10364
dc.language.isoeng
dc.peerreviewedyes
dc.relation.hasversionhttps://ecsdev.org/ojs/index.php/ejsd/article/view/1836
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0/
dc.subjectstudent entrepreneurship
dc.subjectResearch commercialization
dc.subjectStudent competencies
dc.subjectSocial capital
dc.subjectMentorship
dc.subjectStructural Equation Modeling
dc.titleStudent entrepreneurship and research commercialization at universities in Azerbaijan, Colombia, Egypt, India, Poland, and Portugaleng
dc.title.alternativeO empreendedorismo estudantil e a comercialização da investigação em universidades no Azerbaijão, Colômbia, Egito, Índia, Polónia e Portugalpor
dc.typejournal article
dspace.entity.typePublication
oaire.citation.endPage732
oaire.citation.issueNo. 4
oaire.citation.startPage708
oaire.citation.titleEuropean Journal of Sustainable Development
oaire.citation.volumeVol. 14
oaire.versionhttp://purl.org/coar/version/c_970fb48d4fbd8a85
person.familyNameIsidoro Frade de Brito Filipe
person.givenNameSara Margarida
person.identifierHKE-2827-2023
person.identifier.ciencia-id0910-D203-DFA9
person.identifier.orcid0000-0003-4901-3630
person.identifier.scopus-author-id57865965900
relation.isAuthorOfPublication8baeec1b-a731-475b-8ebe-127c2d1eeef9
relation.isAuthorOfPublication.latestForDiscovery8baeec1b-a731-475b-8ebe-127c2d1eeef9

Files

Original bundle
Now showing 1 - 1 of 1
Loading...
Thumbnail Image
Name:
Student Entrepreneurship and research commercialization.pdf
Size:
1.4 MB
Format:
Adobe Portable Document Format
License bundle
Now showing 1 - 1 of 1
No Thumbnail Available
Name:
license.txt
Size:
2.02 KB
Format:
Item-specific license agreed upon to submission
Description: