| Name: | Description: | Size: | Format: | |
|---|---|---|---|---|
| 3.3 MB | Adobe PDF |
Advisor(s)
Abstract(s)
No presente estudo vamos analisar a qualidade de vida de crianças com problemas motores, segundo a sua própria perceção e comparar com a qualidade de vida das crianças sem condição de deficiência, também segundo a sua própria perceção.
Trata-se de um estudo de caso de natureza qualitativa, dando lugar à quantificação de alguns resultados.
O instrumento utilizado na recolha de dados foi o Autoquestionnaire Qualité de Vie Enfant lmagé (AUQEI), na sua versão traduzida para a língua portuguesa, adaptada por Assumpção Jr. et al. (2000).
O questionário foi respondido por 8 crianças, sendo 4 com problemas motores e 4 sem condição de deficiência. Todas estas crianças frequentam as escolas públicas da “Zona do Pinhal” e têm idades compreendidas entre os 6 e os 12 anos.
Os resultados evidenciaram uma qualidade de vida não prejudicada, tanto nas crianças com problemas motores como nas crianças sem condição de deficiência.
O grupo de crianças com problemas motores obteve uma pontuação media ligeiramente inferior ao grupo de crianças sem condição de deficiência (56,72 e 58,12, respetivamente).
Em ambos os grupos, os domínios “Lazer” e “Família” foram os menos prejudicados e o domínio “Autonomia” foi o mais prejudicado.
On this study, we analyze the quality of life of children with locomotion problems, according to their own perception, and then compare it with the quality of life of children without disabilities, also according to their own perception. This is a case study, qualitative in nature, giving rise to some quantifying results. The instrument used for collecting data was the Autoquestionnaire Qualité de Vie Enfant lmagé (AUQEI), in the translated Portuguese version, adapted by Assumpção Jr. et al. (2000). A questionnaire was answered by 8 children, of which, 4 with locomotion problems and other 4 with no disabilities. Ali the children attend the public schools of “Zona do Pinhal”, aged between 6 and 12 years old. The results revealed that the quality of life is not affected, both in children with locomotion problems, as in the children without disabilities Children with locomotion problems got a slightly Iower average than the children without disabilities (56,72 e 58,12, respectively). In both groups, the areas “leisure’ and “family” were the less affected and the ‘autonomy” area was the most affected.
On this study, we analyze the quality of life of children with locomotion problems, according to their own perception, and then compare it with the quality of life of children without disabilities, also according to their own perception. This is a case study, qualitative in nature, giving rise to some quantifying results. The instrument used for collecting data was the Autoquestionnaire Qualité de Vie Enfant lmagé (AUQEI), in the translated Portuguese version, adapted by Assumpção Jr. et al. (2000). A questionnaire was answered by 8 children, of which, 4 with locomotion problems and other 4 with no disabilities. Ali the children attend the public schools of “Zona do Pinhal”, aged between 6 and 12 years old. The results revealed that the quality of life is not affected, both in children with locomotion problems, as in the children without disabilities Children with locomotion problems got a slightly Iower average than the children without disabilities (56,72 e 58,12, respectively). In both groups, the areas “leisure’ and “family” were the less affected and the ‘autonomy” area was the most affected.
Description
Keywords
Qualidade de vida Qualidade de vida em crianças Qualidade de vida relacionada à saúde Problemas motores Quality of life Children quality of life Quality of life related to health Locomotion problems
Pedagogical Context
Citation
COSTA, Sílvia ; MESQUITA, Helena (2013) - Qualidade de vida em crianças com problemas motores. In Congresso Internacional “Educação Inclusiva e Equidade”, 3, Almada, 31-2 de novembro – Parte II - pró-inclusão : atas. Almada : ANDEE. p. 1460-1491.
Publisher
Associação Nacional de Docentes de Educação Especial
