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Advisor(s)
Abstract(s)
O objetivo deste texto é propor um modelo
conceitual de análise de tendências socioculturais com base na gestão visual de projetos para
o Fashion Lab — Coletivo Criativo, localizado
em Blumenau, Brasil, confgurando-se como
relatório fnal de pesquisa. Considerando o
surgimento de espaços colaborativos no contexto pós Revolução Industrial, esses locais
congregam elementos potenciais para a análise
de tendências, uma vez que há o incremento
da competitividade, da assertividade e da inovação na concepção de soluções para a área
da moda. Em relação às teorias utilizadas, o
texto vale-se do conceito e da descrição de
métodos de análise de tendências, da compreensão de gestão visual de projetos e, por fm,
da defnição de modelo conceitual. Quanto aos
passos metodológicos, a pesquisa se classifca
como de natureza aplicada, qualitativa e com
objetivos descritivos. A investigação é fruto de
Revisão Bibliográfca, da aplicação da Teoria
Fundamentada nos Dados - Grounded Theory,
com técnica de entrevista semiestruturada,
e da redução, categorização e interpretação
dos dados por meio da Análise Qualitativa de
Dados. Como resultado alcançado, o modelo
conceitual, fundamentado pela gestão visual
de projetos para o Fashion Lab investigado,
é proposto a partir dos requisitos pertinentes
oriundos da pesquisa de campo e da materialização do relatório final de pesquisa.
Abstract : This paper aims to propose a conceptual model of analysis of sociocultural trends based on visual project management for the Fashion Lab - Coletivo Criativo, located in Blumenau, Brazil. These Fashion Labs, which emerged in the post-Industrial Revolution context, bring together potential elements for trends analysis since there is an increase in competitiveness, assertiveness, and innovation in fashion design. Regarding the theories used, the text uses the concept and description of trend analysis methods, the understanding of visual project management, and, fnally, the defnition of the conceptual model. The research is classifed as applied and qualitative with descriptive objectives. It is the result of a literature review, the application of the Grounded Theory with semi-structured interview technique, and the reduction, categorization, and interpretation of data through Qualitative Data Analysis. As a result, the conceptual model is proposed based on the relevant requirements from the feld research and the materialization of the fnal research report.
Abstract : This paper aims to propose a conceptual model of analysis of sociocultural trends based on visual project management for the Fashion Lab - Coletivo Criativo, located in Blumenau, Brazil. These Fashion Labs, which emerged in the post-Industrial Revolution context, bring together potential elements for trends analysis since there is an increase in competitiveness, assertiveness, and innovation in fashion design. Regarding the theories used, the text uses the concept and description of trend analysis methods, the understanding of visual project management, and, fnally, the defnition of the conceptual model. The research is classifed as applied and qualitative with descriptive objectives. It is the result of a literature review, the application of the Grounded Theory with semi-structured interview technique, and the reduction, categorization, and interpretation of data through Qualitative Data Analysis. As a result, the conceptual model is proposed based on the relevant requirements from the feld research and the materialization of the fnal research report.
Description
Keywords
Tendências de moda Gestão visual de projetos Modelo conceitual Fashion Lab Fashion trends Visual project management Conceptual model
Citation
RECH, Sandra Regina ; FELIPPE, Alessandro Mateus (2022) - Análise de tendências socioculturais & gestão visual de projetos: proposta de modelo conceitual para o Fashion LAB - Coletivo/Criativo Brasil. In RAPOSO, D., ed. [et al.] - Investigação e ensino em design e música. Castelo Branco : IPCB. p. 18-27. (Convergências Research Books ; vol. III)