Name: | Description: | Size: | Format: | |
---|---|---|---|---|
1.93 MB | Adobe PDF |
Authors
Abstract(s)
Atualmente, os métodos de ensino em espaços curriculares estão a ser alvo de uma mutação tecnológica. O autor verificou que vários professores, estudantes e pais, notam que a aprendizagem é mais eficaz quando os tópicos ensinados são explicados usando entretenimento como base.
Devido a isto, este projeto tem como objetivo examinar que tópicos de aprendizagem estão, ou não, a usar métodos educativos com base em entretenimento - mais especificamente, usando gamificação para educar estudantes usando este paradigma. Não sendo o conceito de gamificação um tópico muito recente, a sua aplicabilidade em termos curriculares ainda não é muito disseminada, sendo então desejável ter dados que mostrem factualmente como é que, e se, estes projetos de aprendizagem com base em entretenimento, funcionam em salas de aula. Este documento descreve o desenvolvimento de uma solução de aprendizagem com base em entretenimento, como foi testada, e respetivos resultados.
Abstract: Today, teaching methods in curricular spaces are undergoing a technological mutation. The author verified that several teachers, students, and parents note that learning is more effective when the topics being taught are explained using entertainment as a basis. Because of this, this project aims to examine what learning topics are, or are not, using entertainment-based educational methods - more specifically, using gamification to educate students using this paradigm. Since the concept of gamification is not a very recent topic, its applicability in curricular terms is not yet widespread, so it is desirable to have data that shows factually how, and if, these entertainment-based learning projects work in classrooms. This paper describes the development of an entertainment-based learning solution, how it was tested, and its results.
Abstract: Today, teaching methods in curricular spaces are undergoing a technological mutation. The author verified that several teachers, students, and parents note that learning is more effective when the topics being taught are explained using entertainment as a basis. Because of this, this project aims to examine what learning topics are, or are not, using entertainment-based educational methods - more specifically, using gamification to educate students using this paradigm. Since the concept of gamification is not a very recent topic, its applicability in curricular terms is not yet widespread, so it is desirable to have data that shows factually how, and if, these entertainment-based learning projects work in classrooms. This paper describes the development of an entertainment-based learning solution, how it was tested, and its results.
Description
Dissertação apresentada à Escola Superior de Tecnologia do Instituto Politécnico de Castelo Branco para cumprimento dos requisitos necessários à obtenção do grau de Mestre em Desenvolvimento de Software e Sistemas Interativos.
Keywords
Gamificação Jogos Conceitos educacionais Aprendizagem Entretenimento Gamification Games Educational concepts Learning Entretainment