Publication
Exploring the composer-performer-teacher role complex in fostering creativity in music education
| dc.contributor.author | Lukovska, Svitlana | |
| dc.date.accessioned | 2024-07-30T16:19:41Z | |
| dc.date.available | 2024-07-30T16:19:41Z | |
| dc.date.issued | 2024 | |
| dc.description.abstract | This article considers the interaction system between musical composition, performance, and pedagogy. The main purpose is to bring attention to this issue for Ukrainian musical and pedagogical communities and comprehend the triune role complex's significance. The study employed a multifaceted methodology incorporating historical analysis of sources, observation of musical activity, comparison of compositional/performative approaches, and structural modelling to elucidate the interconnected "composer-performer-teacher" triad in music. It was determined composition, performance, and music education interact between domains of music, pedagogy, teachers and students, and creative/educational staff contacts against the backdrop of global and Ukrainian culture. Updating and expanding modern curricula by applying “composer-performer-teacher” trinity principles enhances professional musician interactions with audiences and students. This creates conditions to train top-level musical personnel and build awareness of each component's equal importance in this triad. Bringing attention to this issue can increase engagement from Ukrainian music/pedagogy communities. Applying the trinity model creates opportunities to revamp educational approaches. It also highlights the multifaceted nature of musical pursuit spanning creation, interpretation, and instruction | pt_PT |
| dc.description.abstract | Este artigo analisa o sistema de interação entre a composição musical, a execução e a pedagogia. O estudo utilizou uma metodologia multifacetada que incorpora a análise histórica de fontes, a observação da atividade musical, a comparação de abordagens composicionais/performativas e a modelação estrutural para elucidar a tríade interligada "compositor-performer-professor" na música. Determinou-se que a composição, a execução e a educação musical interagem entre os domínios da música, da pedagogia, dos professores e dos alunos e dos contactos entre o pessoal criativo e educativo, tendo como pano de fundo a cultura global e ucraniana. A atualização e expansão dos currículos modernos através da aplicação dos princípios da trindade "compositor-intérprete--professor" melhora as interacções dos músicos profissionais com o público e os estudantes. Isto cria condições para formar pessoal musical de alto nível e sensibilizar para a igual importância de cada componente desta tríade. Chamar a atenção para esta questão pode aumentar o envolvimento das comunidades ucranianas de música/pedagogia. A aplicação do modelo da trindade cria oportunidades para renovar as abordagens educativas. Também realça a natureza multifacetada da atividade musical, que abrange a criação, a interpretação e a instrução. | pt_PT |
| dc.description.version | info:eu-repo/semantics/publishedVersion | pt_PT |
| dc.identifier.citation | LUKOVSKA, Svitlana (2024) - Exploring the composer-performer-teacher role complex in fostering creativity in music education. Convergências : Revista de Investigação e Ensino das Artes. ISSN 1646-9054. Vol.XVII, n.º 33, p.105-122. DOI: 10.53681/c1514225187514391s.33.242 | pt_PT |
| dc.identifier.doi | 10.53681/c1514225187514391s.33.242 | pt_PT |
| dc.identifier.issn | 1646 - 9054 | |
| dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/10400.11/9082 | |
| dc.language.iso | eng | pt_PT |
| dc.peerreviewed | yes | pt_PT |
| dc.publisher | IPCB. ESART | pt_PT |
| dc.relation.publisherversion | http://convergencias.esart.ipcb.pt | pt_PT |
| dc.rights.uri | http://creativecommons.org/licenses/by/4.0/ | pt_PT |
| dc.subject | Cultura moderna | pt_PT |
| dc.subject | Áreas de ponta da música | pt_PT |
| dc.subject | Modernização do ensino | pt_PT |
| dc.subject | Síntese interdisciplinar | pt_PT |
| dc.subject | Atividade musical | pt_PT |
| dc.subject | Modern culture | pt_PT |
| dc.subject | Leading areas of music | pt_PT |
| dc.subject | Education modernisation | pt_PT |
| dc.subject | Interdisciplinary synthesis | pt_PT |
| dc.subject | Musician activity. | pt_PT |
| dc.title | Exploring the composer-performer-teacher role complex in fostering creativity in music education | pt_PT |
| dc.title.alternative | Explorando o complexo de papéis compositor-intérprete-professor para promover a criatividade na educação musical | pt_PT |
| dc.type | journal article | |
| dspace.entity.type | Publication | |
| oaire.citation.conferencePlace | Castelo Branco | pt_PT |
| oaire.citation.endPage | 122 | pt_PT |
| oaire.citation.issue | 33 | pt_PT |
| oaire.citation.startPage | 105 | pt_PT |
| oaire.citation.title | Convergências : Revista de Investigação e Ensino das Artes. | pt_PT |
| oaire.citation.volume | XVII | pt_PT |
| rcaap.rights | openAccess | pt_PT |
| rcaap.type | article | pt_PT |
