Repository logo
 
Publication

Exploring the composer-performer-teacher role complex in fostering creativity in music education

dc.contributor.authorLukovska, Svitlana
dc.date.accessioned2024-07-30T16:19:41Z
dc.date.available2024-07-30T16:19:41Z
dc.date.issued2024
dc.description.abstractThis article considers the interaction system between musical composition, performance, and pedagogy. The main purpose is to bring attention to this issue for Ukrainian musical and pedagogical communities and comprehend the triune role complex's significance. The study employed a multifaceted methodology incorporating historical analysis of sources, observation of musical activity, comparison of compositional/performative approaches, and structural modelling to elucidate the interconnected "composer-performer-teacher" triad in music. It was determined composition, performance, and music education interact between domains of music, pedagogy, teachers and students, and creative/educational staff contacts against the backdrop of global and Ukrainian culture. Updating and expanding modern curricula by applying “composer-performer-teacher” trinity principles enhances professional musician interactions with audiences and students. This creates conditions to train top-level musical personnel and build awareness of each component's equal importance in this triad. Bringing attention to this issue can increase engagement from Ukrainian music/pedagogy communities. Applying the trinity model creates opportunities to revamp educational approaches. It also highlights the multifaceted nature of musical pursuit spanning creation, interpretation, and instructionpt_PT
dc.description.abstractEste artigo analisa o sistema de interação entre a composição musical, a execução e a pedagogia. O estudo utilizou uma metodologia multifacetada que incorpora a análise histórica de fontes, a observação da atividade musical, a comparação de abordagens composicionais/performativas e a modelação estrutural para elucidar a tríade interligada "compositor-performer-professor" na música. Determinou-se que a composição, a execução e a educação musical interagem entre os domínios da música, da pedagogia, dos professores e dos alunos e dos contactos entre o pessoal criativo e educativo, tendo como pano de fundo a cultura global e ucraniana. A atualização e expansão dos currículos modernos através da aplicação dos princípios da trindade "compositor-intérprete--professor" melhora as interacções dos músicos profissionais com o público e os estudantes. Isto cria condições para formar pessoal musical de alto nível e sensibilizar para a igual importância de cada componente desta tríade. Chamar a atenção para esta questão pode aumentar o envolvimento das comunidades ucranianas de música/pedagogia. A aplicação do modelo da trindade cria oportunidades para renovar as abordagens educativas. Também realça a natureza multifacetada da atividade musical, que abrange a criação, a interpretação e a instrução.pt_PT
dc.description.versioninfo:eu-repo/semantics/publishedVersionpt_PT
dc.identifier.citationLUKOVSKA, Svitlana (2024) - Exploring the composer-performer-teacher role complex in fostering creativity in music education. Convergências : Revista de Investigação e Ensino das Artes. ISSN 1646-9054. Vol.XVII, n.º 33, p.105-122. DOI: 10.53681/c1514225187514391s.33.242pt_PT
dc.identifier.doi10.53681/c1514225187514391s.33.242pt_PT
dc.identifier.issn1646 - 9054
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/10400.11/9082
dc.language.isoengpt_PT
dc.peerreviewedyespt_PT
dc.publisherIPCB. ESARTpt_PT
dc.relation.publisherversionhttp://convergencias.esart.ipcb.ptpt_PT
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by/4.0/pt_PT
dc.subjectCultura modernapt_PT
dc.subjectÁreas de ponta da músicapt_PT
dc.subjectModernização do ensinopt_PT
dc.subjectSíntese interdisciplinarpt_PT
dc.subjectAtividade musicalpt_PT
dc.subjectModern culturept_PT
dc.subjectLeading areas of musicpt_PT
dc.subjectEducation modernisationpt_PT
dc.subjectInterdisciplinary synthesispt_PT
dc.subjectMusician activity.pt_PT
dc.titleExploring the composer-performer-teacher role complex in fostering creativity in music educationpt_PT
dc.title.alternativeExplorando o complexo de papéis compositor-intérprete-professor para promover a criatividade na educação musicalpt_PT
dc.typejournal article
dspace.entity.typePublication
oaire.citation.conferencePlaceCastelo Brancopt_PT
oaire.citation.endPage122pt_PT
oaire.citation.issue33pt_PT
oaire.citation.startPage105pt_PT
oaire.citation.titleConvergências : Revista de Investigação e Ensino das Artes.pt_PT
oaire.citation.volumeXVIIpt_PT
rcaap.rightsopenAccesspt_PT
rcaap.typearticlept_PT

Files

Original bundle
Now showing 1 - 1 of 1
Loading...
Thumbnail Image
Name:
Exploring the Composer-Performer....pdf
Size:
5.28 MB
Format:
Adobe Portable Document Format
License bundle
Now showing 1 - 1 of 1
No Thumbnail Available
Name:
license.txt
Size:
2.02 KB
Format:
Item-specific license agreed upon to submission
Description: