Repository logo
 
Loading...
Thumbnail Image
Publication

Portuguese Pedagogue of the Escola Nova in the 1st Republic (1910-26), Military Dictatorship (1926-28) and New State (1928-1974): Joaquim Tomás (1873-1973)

Use this identifier to reference this record.

Advisor(s)

Abstract(s)

Study of a historical-documentary and/or bibliographical nature around the pedagogical figure of Joaquim Tomás, using hermeneutic methodology in the analysis and interpretation of sources (primary, secondary), complemented with interviews with a relative of his, which allowed us to historically reconstruct the life path and primary school teacher/inspector, admirer of the ideals of the New School and innovative school experiences in Europe. The hermeneutic method, indebted to the text/language and mediator in the research and interpretation of documentary sources, made us contextualize this figure of pedagogue in the socio-historical and political time in which he lived. We were guided by the following objectives: analyzing the work and actions of J. Tomás in the historical period of his life; understand in light of the time (context), the author, documentary authenticity and reliability, the nature of the argumentative interpretation related to education/teaching and modern pedagogy; identify J. Tomás within the ideas of the Escola Nova movement; value this pedagogical figure for the History of Education. In this rescue of individual memory for the collective in the field of Education, we wanted to deepen J. Tomás' contributions to the History of Education in Portugal and, mainly, his didactic-pedagogical aspect of primary education.
Estudo de natureza histórico-documental e/ou bibliográfica em torno da figura pedagógica de Joaquim Tomás, recorrendo metodologia hermenêutica na análise e interpretação de fontes (primárias, secundárias), complementada com entrevistas com um familiar seu, o que nos permitiu reconstruir historicamente a trajetória de vida e a escolaridade professor/inspetor, admirador dos ideais da Escola Nova e das experiências escolares inovadoras na Europa. O método hermenêutico, devedor do texto/linguagem e mediador na pesquisa e interpretação do documentário fontes, nos fez contextualizar essa figura do pedagogo no tempo sócio-histórico e político em que viveu. Nortearam-se pelos seguintes objetivos: analisar a obra e a ação de J. Tomás no período histórico da sua vida; compreender à luz da época (contexto), do autor, da autenticidade e confiabilidade documental, da natureza do interpretação argumentativa relacionada à educação/ensino e à pedagogia moderna; identificar J. Tomás dentro das ideias de o movimento Escola Nova; valorizar esta figura pedagógica para a História da Educação. Neste resgate do indivíduo memória para o colectivo no campo da Educação, quisemos aprofundar os contributos de J. Tomás para a História da educação em Portugal e, principalmente, a sua vertente didático-pedagógica do ensino primário.

Description

Keywords

New school Joaquim Tomás Portuguese primary school New State Didactic-pedagogical.

Citation

Martins, Ernesto Candeias (2024) - Portuguese Pedagogue of the Escola Nova in the 1st Republic (1910-26), Military Dictatorship (1926-28) and New State (1928-1974): Joaquim Tomás (1873-1973) Qeios Review, vol. 6,april, pp. 1- 16. ISSN 2632-3834. https://doi.org/10.32388/05RLPP

Research Projects

Organizational Units

Journal Issue