Repository logo
 
Publication

Development of design capabilities in smaller companies in the automotive industry : a methodological approach

dc.contributor.authorSantos, Ricardo Cameira dos
dc.contributor.authorCamacho, J.
dc.contributor.authorMarcelino, J.
dc.date.accessioned2020-03-30T14:38:03Z
dc.date.available2020-03-30T14:38:03Z
dc.date.issued2019
dc.description.abstractABSTRACT: This paper reflects part of a broader investigation on the development of methodologies to identify, value and manage design capabilities in order to create a sustainable competitive advantage. With the automotive industry and smaller supplier Portuguese companies as background, this paper explores the resource-based view theory (RBV) and the dynamic capabilities theory as a theoretical construct for a further development of research tools. In the automotive industry, OEM (Original Equipment Manufacturers) continue to control the overall design of the vehicle, as part of the ability to manage the offer portfolio and brand communication. However, the industry have been moving towards an increasing participation of smaller suppliers in product development processes, pushed towards capabilities’ development as a requirement to continue competitive in the OEM’s suppliers network. The role of design and design management capabilities have been explored as strategic resources or core competencies. However, Design is not typically found in smaller supplier firms as resource (as opposed to Design studios in larger companies) but found as a process in resourcecapability combinations, establishing the need for a new research approach. Therefore, the RBV is a tool to value the design process as a sustained competitive advantage. The RBV conceptualizes a framework to determine or identify the strategic resources available or needed within a company. At these lenses, the basis for a sustainable competitive advantage lies in the application of the bundle of valuable resources identified and at the firm's disposal and the combinations with its capabilitiespt_PT
dc.description.abstractEste artigo reflete parte de uma investigação mais ampla sobre o desenvolvimento de metodologias para identificar, valorizar e gerir os recursos de design, com o objetivo de criar uma vantagem competitiva sustentável. Com a indústria automóvel e as pequenas empresas portuguesas fornecedoras como pano de fundo, este artigo explora a teoria da Resource Based View (RBV) e a teoria das Dynamic Capabili_es (DCT) como um construto teórico para o desenvolvimento de ferramentas de investigação. Na indústria automóvel, os OEM (fabricantes de equipamentos originais) continuam a controlar o design geral do veículo, como parte da capacidade de gestão do seu portfólio assim como a comunicação de marca. No entanto, o setor tem seguido um caminho para uma participação crescente de fornecedores menores nos processos de desenvolvimento de produto, impulsionados para o desenvolvimento de capacidades como requisito de competitividade na rede de fornecedores dos OEM. O papel dos recursos do design e da gestão do design foram já explorados como recurso estratégicos ou competências fundamentais. No entanto, o Design não é normalmente encontrado em empresas de menor dimensão como recurso (em oposição aos estúdios de Design em empresas maiores), mas sim como um processo de combinações de diferentes capacidades e recursos, estabelecendo a necessidade de uma nova abordagem de pesquisa. Portanto, a RBV é uma ferramenta que visa a valorização do processo de design como uma vantagem competitiva sustentada. A RBV concetualiza uma estrutura para determinar ou identificar os recursos estratégicos disponíveis ou necessários dentro de uma empresa. Deste ponto de vista, a base para uma vantagem competitiva sustentável está na aplicação do conjunto de recursos valiosos identificados e à disposição da empresa em forma de combinações das suas diferentes capacidades e recursos.pt_PT
dc.description.versioninfo:eu-repo/semantics/publishedVersionpt_PT
dc.identifier.citationSANTOS, R. ; CAMACHO, J. ; MARCELINO, J. (2019) - Development of design capabilities in smaller companies in the automotive industry : a methodological approach. Convergências : Revista de Investigação e Ensino das Artes. ISSN 1646 - 9054. Vol. XII, nº 24, p. 1-5.pt_PT
dc.identifier.issn1646 - 9054
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/10400.11/7043
dc.language.isoengpt_PT
dc.peerreviewedyespt_PT
dc.publisherIPCB. ESARTpt_PT
dc.relation.publisherversionhttp://convergencias.esart.ipcb.ptpt_PT
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by/4.0/pt_PT
dc.subjectAutomotive industrypt_PT
dc.subjectSmall firmspt_PT
dc.subjectIndustrial designpt_PT
dc.subjectStrategic managementpt_PT
dc.subjectResource-based viewpt_PT
dc.subjectIndústria automóvelpt_PT
dc.subjectPequenas empresaspt_PT
dc.subjectDesign industrialpt_PT
dc.subjectGestão estratégicapt_PT
dc.titleDevelopment of design capabilities in smaller companies in the automotive industry : a methodological approachpt_PT
dc.title.alternativeDesenvolvimento de recursos de design em pequenas empresas da indústria automóvel : uma abordagem metodológicapt_PT
dc.typejournal article
dspace.entity.typePublication
oaire.citation.conferencePlaceCastelo Brancopt_PT
oaire.citation.endPage5pt_PT
oaire.citation.startPage1pt_PT
oaire.citation.titleConvergências : Revista de Investigação e Ensino das Artespt_PT
oaire.citation.volumeXII, nº 24pt_PT
rcaap.rightsopenAccesspt_PT
rcaap.typearticlept_PT

Files

Original bundle
Now showing 1 - 1 of 1
Loading...
Thumbnail Image
Name:
Ricardo Santos.pdf
Size:
144.64 KB
Format:
Adobe Portable Document Format
License bundle
Now showing 1 - 1 of 1
No Thumbnail Available
Name:
license.txt
Size:
2.02 KB
Format:
Item-specific license agreed upon to submission
Description: