Name: | Description: | Size: | Format: | |
---|---|---|---|---|
1.88 MB | Adobe PDF |
Authors
Abstract(s)
O presente relatório de estágio diz respeito à Prática de Ensino Supervisionada, realizada no Conservatório Regional de Castelo Branco e também ao Projeto Artístico do Mestrado em Ensino de Música - Variante de Instrumento (Contrabaixo) e Música de Conjunto, da Escola Superior de Artes Aplicadas do Instituto
Politécnico de Castelo Branco. O mesmo está dividido em duas partes, sendo que a primeira descreve o ano de lecionação e acompanhamento das disciplinas anteriormente referidas. Na segunda parte, é apresentado um pequeno trabalho de investigação relativo à disciplina de Contrabaixo com o seguinte título: Estratégias e Práticas Adaptadas ao Ensino do Contrabaixo: Criar para Motivar.
O trabalho de investigação foi motivado através do levantamento de questões a propósito da necessidade de reunir algumas estratégias e práticas pedagógicas que fossem capazes de manter os alunos mais motivados e, consequentemente, tivessem uma aprendizagem mais consistente. A metodologia utilizada foi a investigação-ação, pelo que os resultados obtidos da aplicação das estratégias e práticas pedagógicas foram avaliados através de entrevistas e da observação.
Os resultados indicam que as estratégias e práticas pedagógicas aplicadas aos alunos surtiram efeito positivo, resltando numa maior motivação para o seu estudo individual. De salientar que seria pertinente, a longo prazo, se desse continuidade a esta investigação para uma melhor consolidação e compreensão desta
problemática.
Abstract: This report concerns to the Supervised Teaching Practice carried out at the Conservatório Regional de Castelo Branco and the Artistic Project of the Mestrado em Ensino de Música - Variante de Instrumento (Contrabaixo) e Música de Conjunto, of the Escola Superior de Artes Aplicadas of the Instituto Politécnico de Castelo Branco. It is divided into two parts, the first one describes the year of teaching and monitoring of the subjects. The second part presents a small research work related to the Contrabaixo subject with the following title: Strategies and Practices Adapted to the Teaching of Double Bass: Creating to Motivate. The research work was motivated by the raising of questions regarding the need to bring together some pedagogical strategies and practices that would be capable of keeping students more motivated and consequently have more consistent learning. The methodology used was action research, so the results obtained from the application of the pedagogical strategies and practices were evaluated through interviews and observation. The results indicate that the pedagogical strategies and practices applied to the students had a positive effect, resulting in greater motivation for their individual study. It should be noted that it would be pertinent, in the long term, to continue this research to better consolidate and understand this problem.
Abstract: This report concerns to the Supervised Teaching Practice carried out at the Conservatório Regional de Castelo Branco and the Artistic Project of the Mestrado em Ensino de Música - Variante de Instrumento (Contrabaixo) e Música de Conjunto, of the Escola Superior de Artes Aplicadas of the Instituto Politécnico de Castelo Branco. It is divided into two parts, the first one describes the year of teaching and monitoring of the subjects. The second part presents a small research work related to the Contrabaixo subject with the following title: Strategies and Practices Adapted to the Teaching of Double Bass: Creating to Motivate. The research work was motivated by the raising of questions regarding the need to bring together some pedagogical strategies and practices that would be capable of keeping students more motivated and consequently have more consistent learning. The methodology used was action research, so the results obtained from the application of the pedagogical strategies and practices were evaluated through interviews and observation. The results indicate that the pedagogical strategies and practices applied to the students had a positive effect, resulting in greater motivation for their individual study. It should be noted that it would be pertinent, in the long term, to continue this research to better consolidate and understand this problem.
Description
Relatório de Estágio apresentado à Escola Superior de Artes Aplicadas do Instituto Politécnico de Castelo Branco para cumprimento dos requisitos necessários à obtenção do grau de Mestre em Ensino de Música – Instrumento e Música de Conjunto.
Keywords
Contrabaixo Ensino Motivação Criatividade Doublebass Teaching Motivation Creativity