Repository logo
 
Loading...
Thumbnail Image
Publication

Sistema vasconceliano nos meandros da Escola Nova: Pedagogo português Faria de Vasconcelos

Use this identifier to reference this record.

Advisor(s)

Abstract(s)

Estudo histórico-descritivo e documental sobre Faria de Vasconcelos (1880-1939), incluído na História da Educação, recorrendo às fontes primárias/secundárias, submetidas à metodologia hermenêutica analítica (análise de conteúdo). O objetivo foi abordar este pedagogo português no seu pensamento escolanovista e contributos à pedagogia contemporânea. A estrutura do texto assenta em 3 pontos: conhecer influxos do Movimento da Escola Nova no pensamento vasconceliano; analisar os contributos à orientação profissional na dimensão da pedotecnia/psicotecnia; compreender o seu legado pedagógico para a História da Educação portuguesa. Reconhecemos dessa análise ao sistema vasconceliano a projeção nacional e internacional deste pedagogo, impregnado ideais da Escola Nova, que os levou à prática, numa preocupação pela formação pedagógico-didática dos educadores/professores, pela pedagogia escolar, a orientação escolar/profissional e pelo âmbito psicopedagógico do ensino-aprendizagem. Propôs soluções aos problemas escolares dos alunos, incluindo os 8anormais9, bem evidentes na Proposta de Reforma do Sistema Educativo de João Camoesas, em 1923.
Abstract: We carried out a historical-descriptive study on Portuguese pedagogue Faria de Vasconcelos (1880-1939) using documentary sources (primary, secondary), with a hermeneutic methodology of content analysis, aiming to analyze his thinking and pedagogical contributions to contemporary pedagogy. We structured the analysis text into 3 points: knowing the influences of the New School Movement in Vasconceliano thought; analyze professional guidance in Vasconcelos using pedotechnics and psychotechnics; and understand the pedagogical legacy of Faria de Vasconcelos for the History of Education in Portugal. From the analysis of the Vasconceliano system, we recognize the great national/international projection of this pedagogue who imbued himself with the ideals of the New School and put them into practice, simultaneously worrying about the pedagogical-didactic training of educators/teachers, school pedagogy, school guidance and through the psych pedagogical aspect of teaching-learning. He proposed solutions to students' school problems, including 'abnormal' ones, clearly evident in João Camoesas' Proposal for Reform of the Educational System, in 1923

Description

Keywords

Faria de Vasconcelos Movimento da Escola Nova pedagogia contemporânea New School Movement contemporary pedagogy.

Citation

Martins, Ernesto Candeias (2025) - Sistema vasconceliano nos meandros da Escola Nova: Pedagogo português Faria de Vasconcelos Revista Tópicos Educacionais, Pernambuco, v. 31, n. 1, p. 1-27. ISSN 2448-0215. https://doi.org/10.51359/2448-0215.2025.264495

Research Projects

Organizational Units

Journal Issue

Publisher

Universidade Federal de Pernambuco (UFPE)

CC License

Altmetrics