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- Determination of dynamic elastic properties of 3D-printed nylon 12CF using impulse excitation of vibrationPublication . Garcia, Pedro F.; Ramalho, Armando; Vasco, Joel; Rubén, Rui; Capela, Carlos; MDPIMaterial Extrusion (MEX) process is increasingly used to fabricate components for structural applications, driven by the availability of advanced materials and greater industrial adoption. In these contexts, understanding the mechanical performance of printed parts is crucial. However, conventional methods for assessing anisotropic elastic behavior often rely on expensive equipment and time-consuming procedures. The aim of this study is to evaluate the applicability of the impulse excitation of vibration (IEV) in characterizing the dynamic mechanical properties of a 3D-printed composite material. Tensile tests were also performed to compare quasi-static properties with the dynamic ones obtained through IEV. The tested material, Nylon 12CF, contains 35% short carbon fibers by weight and is commercially available from Stratasys. It is used in the fused deposition modeling (FDM) process, a Material Extrusion technology, and exhibits anisotropic mechanical properties. This is further reinforced by the filament deposition process, which affects the mechanical response of printed parts. Young’s modulus obtained in the direction perpendicular to the deposition plane (E33), obtained via IEV, was 14.77% higher than the value in the technical datasheet. Comparing methods, the Young’s modulus obtained in the deposition plane, in an inclined direction of 45 degrees in relation to the deposition direction (E45), showed a 22.95% difference between IEV and tensile tests, while Poisson’s ratio in the deposition plane (v12) differed by 6.78%. This data is critical for designing parts subject to demanding service conditions, and the results obtained (orthotropic elastic properties) can be used in finite element simulation software. Ultimately, this work reinforces the potential of the IEV method as an accessible and consistent alternative for characterizing the anisotropic properties of components produced through additive manufacturing (AM).
- Dynamic elastic properties of E-Glass randomly oriented fiber reinforced SR GreenPoxy composite - Experimental and numerical analysisPublication . Ramalho, Armando; Gaspar, Marcelo; Correia, Mário; Vasco, Joel; Capela, Carlos; Rubén, RuiIn this article, the in-plane dynamic elastic properties of an E-glass randomly oriented fiber-reinforced SR GreenPoxy 56 composite were obtained based on the procedure specified in the ASTM E1876-21 standard. The experimental frequencies and the ones predicted by the simulation of the experimental procedure using a finite element analysis developed in the Patran/Nastran 2021 package were used in an iterative algorithm using sensitivity analysis to improve the first approaches of the dynamic elastic properties obtained by the impulse excitation technique. These experimental results are compared with the ones obtained by the 2D Short Fiber Composite model of the E-glass randomly oriented fiber-reinforced SR GreenPoxy 56 composite, developed in the Patran/Nastran 2021 software.
- Estudo da Composição Corporal e Competência Motora em Crianças do 1º Ciclo do Ensino BásicoPublication . Rebelo, Miguel; Pais, António; Santos, Jorge; Honório, Samuel; Silveira, Paulo; Serrano, João; Escola Superior de Educação – Instituto Politécnico de LisboaO presente estudo teve como objetivo observar numa perspetiva relacional os níveis de composição corporal e de competência motora em crianças do 1º ciclo básico. Para o efeito, desenvolvemos um estudo de natureza quantitativa, com uma amostra de 200 crianças com idades compreendidas entre os 6 e os 10 anos, de ambos os géneros. Os instrumentos usados no estudo foram as escalas da Motor Competence Assessement (MCA), para avaliar a competência motora e a Balança de Bioimpedância (Inbody), para a avaliar a composição corporal. Os resultados obtidos revelam variações no Índice de Massa Corporal (IMC), massa muscular e massa gorda das crianças ao longo dos anos letivos, apresentando à medida que o ano letivo avança uma tendência para piores resultados em ambas as variáveis. Podemos assim concluir que, em média, apenas no 1.º Ano as crianças apresentam níveis normais de composição corporal e na competência motora só as crianças do 2º Ano apresentam valores normais para a sua idade, apresentando todos os restantes anos letivos valores acima da média. Estes resultados alertam para a necessidade urgente de intervenção nas escolas do 1º ciclo contra o combate à obesidade infantil e contra a iliteracia motora, promovendo mais momentos de atividade física como o brincar ao ar livre.
- Evacuation of Lisbon’s Baixa-Chiado subway station in case of firePublication . Borralho, Tiago; Rodrigues, João Paulo; Calmeiro dos Santos, CristinaIt is essential to ensure that any building has conditions for a safe evacuation of its occupants. This aspect is essential in subway stations, where evacuation has to be carried out in an upward way, and usually correspond to large structures constituting a single fire compartment. Baixa-Chiado subway station, in Lisbon, Portugal, was selected for studying the evacuation in case of fire, due to its depth, high number of passengers that frequent the station and the existing of two intersecting train lines. A calculation of evacuation time was calculated and the way of evacuation studied, in different fire scenarios, number and location of occupants. The numerical simulations used Fire Dynamics Simulator and Pathfinder softwares, the first for fire spreading and the second for evacuation analysis. The importance of smoke control system, and its rapid activation in case of fire, was highlighted by the results obtained. In situations where this did not occur, there was a significant worsening in the evacuation of the occupants. It was estimated the incapacitation of a significant number of occupants, considering the levels registered for the fractional effective dose. The station’s architectural constraints proved to be a crucial factor in the results of the study. This article highlights important results applicable to subway stations around the world.
- Jovens em risco portugueses institucionalizados em lar de acolhimento: percurso formativo escolar e projeto de vida (Estudo de caso)Publication . Martins, Ernesto Candeias; Sorocaba - São Paulo - BrasilO estudo, inserido na metodologia qualitativa (estudo de caso – situacional e institucional), pretende compreender o percurso escolar e autonomia de N=11 jovens portugueses em risco institucionalizados numa instituição de acolhimento -ADME (Castelo Branco) (período de realização do estudo ano letivo: 2021-22). Estabelecemos os seguintes objetivos: analisar perceção dos jovens em risco quanto à sua institucionalização e autonomização; perceber a integração desses jovens em risco no contexto escolar (processo educativo); identificar as dificuldades de aprendizagem desses jovens na sua escolarização; caracterizar o percurso socioeducativo desses jovens relativo ao desempenho e ao rendimento escolar; Determinar a adaptação desses jovens em risco quanto às relações educativas com os seus pares; compreender o papel técnicos da instituição no processo formativo dos jovens; analisar colaboração entre ‘ADME-escolas’; conhecer a construção do projeto de vida desses jovens. Utilizámos as seguintes técnicas de recolha de dados na pesquisa: observação documental (instituição) e participante; entrevistas semiestruturadas aos professores e técnicos da instituição de acolhimento; notas de campo; realização de ‘Focus Group’. Efetuamos uma análise de conteúdo às informações obtidas da observação (notas de campo) e das entrevistas e, posteriormente submetemos ao processo de triangulação tendo os resultados confirmado importância técnicos da instituição no percurso escolar, desenvolvimento das competências de autonomia e projetos de vida dos jovens, para além da boa inter-relação entre ‘ADME-escolas’. Há uma sintonia e colaboração adequada dos técnicos da instituição com a escola/professores ao longo do processo formativo desses jovens em risco e, ainda na construção do projeto de vida e inserção na sociedade.
- Modelação geoquímica : uma ferramenta de gestãoPublication . Martins Roque, Natália; Albuquerque, Maria Teresa; antunes, Isabel MargaridaA exploração de inertes e minerais no início do século XX foi o motor da modelação cartográfica, tendo como objetivo principal a prospeção mineira. Mais recentemente, com o desenvolvimento de métodos computacionais e analíticos, o mapeamento geoquímico tornou-se uma importante ferramenta para as empresas de prospeção e extração, e na gestão dos recursos naturais. A modelação geoquímica em aplicações ambientais é orientada principalmente para o reconhecimento e quantificação de impactes associados a actividades humanas. Tendo por base a avaliação dos teores naturais de uma determinada região (teores de fundo), é possível determinar e quantificar o acréscimo de elementos minerais provenientes das atividades extrativas, no meio ambiente.
- Physiological responses and perceived effort of older women when using different buoyant dumbbells in a water fitness exercise: A pilot studyPublication . Catarina C. Santos; Ana C. Kanitz; Victor Hugo V. Carrijo; Luiz Souza; Carlos Farinha; Mário J. Costa; Santos, CatarinaBackground/Objectives: The use of buoyant equipment in water fitness sessions appears to elicit a more intense physiological response in water exercises. However, it remains unknown whether the shape of the equipment influences these responses. The present study aimed to analyze and compare the physiological responses and perceived effort while older women using different buoyant dumbbells during horizontal adduction/abduction of the upper limbs (HA exercise). Methods: Ten older women (76.1 ± 5.3 years of age) attended two assessment sessions to perform HA exercise at a music cadence of 120 bpm with different buoyant dumbbells (one pair for each session): round hydro and hydro crystal. Mean heart rate (HR), systolic and diastolic blood pressures (SBP and DBP, respectively), double product (DPr), blood lactate concentration ([La−), and rate of perceived effort (RPE) were assessed according to pre-exercise (rest), warm-up and the HA exercise (five min effort). Results: The mean HR was also analyzed according to the percentage (%) of the predicted maximal theoretical HR (HRmax). Older women reached ~56 and 61% of HRmax using crystal and round dumbbells, respectively. Differences were found in mean HR, [La−], and RPE with the round dumbbell showing greater values than the crystal dumbbell. Although no differences were found in SBP and DBP, DPr was higher when women used the round dumbbells. Conclusions: The shape of buoyant dumbbells seems to define acute responses of older women as the round dumbbell promotes a more intense physiological response and perceived effort when compared to the crystal dumbbell.
- Projeto Pedagógico Curricular : Fundamentos de EducaçãoPublication . Martins, Ernesto Candeias; Instituto Politécnico de Castelo BrancoUm projeto curricular deve ilustrar um trabalho reflexivo e prático na área científico-pedagógica, no contexto do Processo de Bolonha. Designámos a Unidade Curricular por ‘Fundamentos de Educação’ (FE) ao pretendermos fundamentar filosófica e pedagogicamente a educação, a partir do seu conceito, da educação como sistema comunicativo (educação sistémica), da identidade e papel da pedagogia até às ciências da educação, do ato educativo e da sua estrutura (processo e produto), da abordagem ao educando, ao educador e à escola (projeto educativo e modelos organizacionais), ao currículo e à educação formal e não formal (escola paralela, aprendizagens formais e não formais), à investigação educacional e, especialmente, á vertente historiográfica da educação. Entrelaçamos epistemologicamente os seguintes elementos base dos saberes abordados pela: ‘Filosofia da Educação’, pela ‘Teoria da Educação’ e pela ‘História da Educação’, o que cumpre os propósitos de um Curso destinado a preparação dos futuros professores do ensino básico (1.º/2.º Ciclo) e à sua vertente profissionalizante.
- Seroprevalence of West Nile Virus (WNV) in birds in European countries: a systematic reviewPublication . Loureiro, Filipa; Cardoso, Luis; Matos, Manuela; Coelho, Ana Cláudia; Matos, Ana
- Sistema vasconceliano nos meandros da Escola Nova: Pedagogo português Faria de VasconcelosPublication . Martins, Ernesto Candeias; Universidade Federal de Pernambuco (UFPE)Estudo histórico-descritivo e documental sobre Faria de Vasconcelos (1880-1939), incluído na História da Educação, recorrendo às fontes primárias/secundárias, submetidas à metodologia hermenêutica analítica (análise de conteúdo). O objetivo foi abordar este pedagogo português no seu pensamento escolanovista e contributos à pedagogia contemporânea. A estrutura do texto assenta em 3 pontos: conhecer influxos do Movimento da Escola Nova no pensamento vasconceliano; analisar os contributos à orientação profissional na dimensão da pedotecnia/psicotecnia; compreender o seu legado pedagógico para a História da Educação portuguesa. Reconhecemos dessa análise ao sistema vasconceliano a projeção nacional e internacional deste pedagogo, impregnado ideais da Escola Nova, que os levou à prática, numa preocupação pela formação pedagógico-didática dos educadores/professores, pela pedagogia escolar, a orientação escolar/profissional e pelo âmbito psicopedagógico do ensino-aprendizagem. Propôs soluções aos problemas escolares dos alunos, incluindo os 8anormais9, bem evidentes na Proposta de Reforma do Sistema Educativo de João Camoesas, em 1923.