Repository logo
 
Publication

Shaping the future through design: Integrating systems thinking in communication design education

dc.contributor.authorCrum, Liliana
dc.contributor.editorRaposo, Daniel
dc.contributor.editorNeves, João Vasco
dc.contributor.editorSilva, R.
dc.contributor.editorCastilho, M.L.C.
dc.contributor.editorDias, Rui
dc.date.accessioned2025-04-14T16:28:53Z
dc.date.available2025-04-14T16:28:53Z
dc.date.issued2024
dc.description.abstractThis paper examines the transformative potential of integrating systems thinking in communication design education, highlighting the current shortfall in its application. Using a case report about a course assignment in an undergraduate Graphic Design program in the United States, this paper demonstrates how this approach can foster a deeper understanding of complex, interconnected problems, thereby empowering emerging designers to create more impactful, sustainable solutions with a greater sense of accountability, agency, and empowerment. These projects serve as a testament to the shift from traditional client driven pedagogical models towards a more inclusive, participatory design process where design deliverables are not predetermined, but rather emerge through the design process itself. The discussion argues that such a pedagogical shift in communication design education is essential in preparing designers to effectively contribute to social and environmental impact projects, in alignment with the Sustainable Development Goals of the UN Agenda 2030 and the New European Bauhaus initiatives.eng
dc.description.abstractResumo: Este artigo examina o potencial transformador da integração do pensamento sistémico na educação em design de comunicação, destacando a atual deficiência na sua aplicação. Utilizando um relato de caso sobre um trabalho de curso num programa de licenciatura em Design Gráfico nos Estados Unidos, este artigo demonstra como esta abordagem pode promover uma compreensão mais profunda de problemas complexos e interligados, capacitando assim os designers emergentes para criar soluções mais impactantes e sustentáveis com maior sentido de responsabilidade, agência e empoderamento. Estes projetos servem como testemunho da mudança dos modelos pedagógicos tradicionais orientados para o cliente, para um processo de design mais inclusivo e participativo, onde os resultados do design não são predeterminados, mas emergem através do próprio processo de design. A discussão defende que tal mudança pedagógica na educação em design de comunicação é essencial na preparação dos designers para contribuírem eficazmente para projetos de impacto social e ambiental, em alinhamento com os Objetivos de Desenvolvimento Sustentável da Agenda 2030 da ONU e as iniciativas do Novo Bauhaus Europeu.por
dc.identifier.citationCRUM, L. (2024) - Shaping the future through design: Integrating systems thinking in communication design education. In RAPOSO, D. [et al.] - Research and teaching in design and music. Castelo Branco : IPCB. Vol. IV, p. 51-66. (Convergências Research Books Collection). Editions IPCB. DOI: 10.53681/2024.I03/07
dc.identifier.doi10.53681/2024.I03/07
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/10400.11/10131
dc.language.isoeng
dc.peerreviewedyes
dc.publisherIPCB
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by/4.0/
dc.subjectCommunication design
dc.subjectSystems thinking
dc.subjectDesign for impact
dc.subjectDesign education
dc.subjectCase report
dc.subjectDesign de comunicação
dc.subjectPensamento sistêmico
dc.subjectDesign para impacto
dc.subjectEducação em design
dc.subjectRelato de caso
dc.titleShaping the future through design: Integrating systems thinking in communication design educationeng
dc.typebook part
dspace.entity.typePublication
oaire.citation.endPage66
oaire.citation.startPage51
oaire.citation.titleConvergências Research Books Collection
oaire.citation.volumeIV
oaire.versionhttp://purl.org/coar/version/c_970fb48d4fbd8a85

Files

Original bundle
Now showing 1 - 1 of 1
Loading...
Thumbnail Image
Name:
capitulo 1, ART 5.pdf
Size:
1.65 MB
Format:
Adobe Portable Document Format
License bundle
Now showing 1 - 1 of 1
No Thumbnail Available
Name:
license.txt
Size:
2.02 KB
Format:
Item-specific license agreed upon to submission
Description: