| Name: | Description: | Size: | Format: | |
|---|---|---|---|---|
| 1.96 MB | Adobe PDF |
Authors
Advisor(s)
Abstract(s)
O presente documento visa apresentar o trabalho realizado durante o estágio curricular ao
longo de seis meses na empresa Procer S.A., distinta na área de produção gráfica e criação
de espaços expositivos, localizada em Oliveira do Barro, Aveiro.
A investigação baseia-se numa metodologia mista, que inclui uma componente nãointervencionista
para o enquadramento teórico, incluindo a revisão da literatura, e uma
componente intervencionista para a realização de estudo de caso exploratório dos projetos
desenvolvidos durante o estágio.
Esta investigação comprovou a relevância da Gestão de Design para a integração do Design
na empresa e para a competitividade organizacional, especialmente em termos de
qualidade e desenvolvimento de novos produtos, suportes de comunicação e proposição
de valor.
O estágio permitiu a aplicação de métodos de Gestão do Design de forma estratégica e
agregou conhecimento à área. A introdução do departamento de Design na empresa pode
beneficiar a qualidade e eficácia da comunicação institucional, bem como a redução de
custos e rentabilização do investimento.
Abstract : This document aims to present the work carried out during a six-month curricular internship at Procer S.A., a company specializing in graphic production and exhibition space creation, located in Oliveira do Barro, Aveiro. The research is based on a mixed methodology, which includes a non-interventionist component for the theoretical framework, including literature review, and an interventionist component for conducting an exploratory case study of the projects developed during the internship. This research has shown the relevance of Design Management for integrating Design into the company and for organizational competitiveness, especially in terms of quality, development of new products, communication media, and value proposition. The internship allowed the strategic application of Design Management methods and added knowledge to the field. The introduction of a Design department in the company can benefit the quality and effectiveness of institutional communication, as well as reducing costs and optimizing investment.
Abstract : This document aims to present the work carried out during a six-month curricular internship at Procer S.A., a company specializing in graphic production and exhibition space creation, located in Oliveira do Barro, Aveiro. The research is based on a mixed methodology, which includes a non-interventionist component for the theoretical framework, including literature review, and an interventionist component for conducting an exploratory case study of the projects developed during the internship. This research has shown the relevance of Design Management for integrating Design into the company and for organizational competitiveness, especially in terms of quality, development of new products, communication media, and value proposition. The internship allowed the strategic application of Design Management methods and added knowledge to the field. The introduction of a Design department in the company can benefit the quality and effectiveness of institutional communication, as well as reducing costs and optimizing investment.
Description
Aplicação do n.º 3 do artigoº 2.º da Política de Depósito de Documentos no RCIPCB.
Dissertação apresentada à Escola Superior de Artes Aplicadas do Instituto Politécnico de Castelo Branco e Faculdade de Arquitetura da Universidade de Lisboa para obtenção do grau de Mestre em Design Gráfico.
Dissertação apresentada à Escola Superior de Artes Aplicadas do Instituto Politécnico de Castelo Branco e Faculdade de Arquitetura da Universidade de Lisboa para obtenção do grau de Mestre em Design Gráfico.
Keywords
Design de comunicação Gestão de design Gestão do projeto Indústria gráfica Communication design Design management Project management Graphic industry
