Repository logo
 
Loading...
Thumbnail Image
Publication

Influxo das experiências educativas inovadoras europeias no escolanovista português Joaquim Tomás (1863-1973)

Use this identifier to reference this record.

Advisor(s)

Abstract(s)

Estudo de natureza histórico-documental sobre o escolanovista J. Tomás, com recurso à metodologia hermenêutica na análise interpretativa às fontes (primárias, secundárias), complementada com as entrevistas a um familiar, que nos permitiram, no contexto do ambiente educativo/ensino da época, analisar o percurso de vida e de professor/inspetor do ensino primário deste admirador dos ideais da Escola Nova e das experiências escolares inovadoras na Europa. O método hermenêutico fez-nos contextualizar esta figura de pedagogo no tempo sóciohistórico e político. Norteámo-nos pelos seguintes objetivos: analisar e compreender à luz da época este pedagogo, pela autenticidade e confiabilidade documental e pela natureza da interpretação argumentativa no seio da pedagogia moderna; o ambiente educativo e as ações de J. Tomás; identificar as influências da Escola Nova neste pedagogo; valorizar esta figura pedagógica para a História da Educação em Portugal. Neste resgate da memória, quisemos aprofundar os contributos didático-pedagógicos de J. Tomás para o ensino primário e para a formação de professores.
Abstract: Study of a historical-documentary nature on Escola Nova J. Tomás, using hermeneutic methodology in the interpretation of sources (primary, secondary), complemented with interviews with a family member, which allowed us, in the context of the educational/teaching environment of the time, analyse his life path as a primary school teacher/inspector, this admirer of the ideals of the New School and innovative school experiences in Europe. The hermeneutic method made us contextualize this figure of pedagogue in socio-historical and political time. We were guided by the following objectives: to analyse, understand, in the light of the time, this pedagogue through the au-thenticity and reliability of documents and the nature of argumentative interpretation within modern pedagogy; the educational environment and the actions of J. Tomás; identify the influences of the Escola Nova on this pedagogue; value this pedagogical figure for the History of Education in Portugal. In this memory recovery we wanted to delve deeper into J. Tomás' didactic-pedagogical contributions to primary education and teacher training

Description

Keywords

movimento escola nova Joaquim Tomás ensino primário inovação educativa escolas europeias. new school movement primary school educational innovation european schools.

Citation

Martins, Ernesto Candeias (2024) - Influxo das experiências educativas inovadoras europeias no escolanovista português Joaquim Tomás (1863-1973). Cadernos de Pós-graduação, São Paulo, v. 23, n. 1, p. 4-16, jan./jun. ISSN 2525-3514. https://doi.org/10.5585/cpg.v23n1.26165

Research Projects

Organizational Units

Journal Issue