Repository logo
 
Loading...
Thumbnail Image
Publication

The significance of discovering visual metaphor in a logotype on the remembrance (of that same logotype)

Use this identifier to reference this record.
Name:Description:Size:Format: 
Andre Clemente.pdf427.01 KBAdobe PDF Download

Advisor(s)

Abstract(s)

ABSTRACT : We investigate visual metaphor (visual symbolism) in logotypes, its perception and its effect on memory. Henceforth, a visual standard experiment was developed for that effect. This model can be adapted to other logotypes (fig.4 and fig.6). Our research aims to evaluate the value of the perception of visual metaphor within a logo and its mnemonic consequence on the observer. In general metaphor, or symbolism, is an action, person, place, word or object that represents another to give a different meaning. On our study we evaluate visual metaphors, therefore metaphors that are perceived through visual representation, such as is the case in logos, symbols, logo marks, marks and all derivative paraphernalia of nomenclatures associated to any kind of Visual Identity; be it Visual Corporate Identity or Visual non-Corporate Identity such as services, products and persons. Many designers incorporate universality to symbols in the conception of “logos”. For example: Linden Leader (1994) for FedEx incorporates an arrow, symbolizing to move switily and directly. It is the designer’s exertion and experience that will complement symbolism into a new graphic form, until then unknown. We evaluate the condition of adding a universal graphic form to a graphic creation and its communicative reach.
A nossa investigação centra-se na metáfora visual que um logótipo pode conter, e a consequência do encontro dessa metáfora visual na memorização de um logótipo. Um teste modelo foi desenvolvido para esse efeito. Este modelo pode ser adaptado a outros logótipos (fig.4 e fig.6) Em termos gerais uma metáfora, ou símbolo, é uma ação, pessoa, lugar, palavra ou objeto que representa outro para lhe atribuir um significado diferente. No nosso estudo, analisamos metáforas visuais, portanto metáforas codificadas através da representação visual, nomeadamente em logótipos, símbolos, logo-marcas, marcas e/ou toda a parafernália de nomenclatura associada a qualquer tipo de identidade visual; seja identidade visual corporativa ou identidade visual não corporativa, como por exemplo em serviços, produtos e pessoas. Muitos designers incorporam símbolos universais na concepção de logótipos. Linden Leader em 1994 para o logótipo da FedEx incorporou uma seta, que simboliza o movimento rápido e direto. É o esforço e a experiência do designer que complementarão este simbolismo numa nova marca gráfica, até então desconhecida. Avaliaremos a condição de adicionar uma metáfora visual a um logótipo e o resultado do seu alcance comunicativo na memorização do mesmo.

Description

Keywords

Logotype and logo Graphic design Creativity Visual metaphor Symbol Logótipo e logo Design gráfico Criatividade Metáfora visual Símbolo

Citation

CLEMENTE, André ; ALMEIDA, Flávio de; MENDES, António (2019) - The significance of discovering visual metaphor in a logotype on the remembrance (of that same logotype). Convergências : Revista de Investigação e Ensino das Artes. ISSN 1646 - 9054. Vol. XII, nº 24, p. 1-8.

Research Projects

Organizational Units

Journal Issue