Repository logo
 
Publication

The significance of discovering visual metaphor in a logotype on the remembrance (of that same logotype)

dc.contributor.authorClemente, André
dc.contributor.authorAlmeida, Flávio de
dc.contributor.authorMendes, António
dc.date.accessioned2020-03-30T14:41:30Z
dc.date.available2020-03-30T14:41:30Z
dc.date.issued2019
dc.description.abstractABSTRACT : We investigate visual metaphor (visual symbolism) in logotypes, its perception and its effect on memory. Henceforth, a visual standard experiment was developed for that effect. This model can be adapted to other logotypes (fig.4 and fig.6). Our research aims to evaluate the value of the perception of visual metaphor within a logo and its mnemonic consequence on the observer. In general metaphor, or symbolism, is an action, person, place, word or object that represents another to give a different meaning. On our study we evaluate visual metaphors, therefore metaphors that are perceived through visual representation, such as is the case in logos, symbols, logo marks, marks and all derivative paraphernalia of nomenclatures associated to any kind of Visual Identity; be it Visual Corporate Identity or Visual non-Corporate Identity such as services, products and persons. Many designers incorporate universality to symbols in the conception of “logos”. For example: Linden Leader (1994) for FedEx incorporates an arrow, symbolizing to move switily and directly. It is the designer’s exertion and experience that will complement symbolism into a new graphic form, until then unknown. We evaluate the condition of adding a universal graphic form to a graphic creation and its communicative reach.pt_PT
dc.description.abstractA nossa investigação centra-se na metáfora visual que um logótipo pode conter, e a consequência do encontro dessa metáfora visual na memorização de um logótipo. Um teste modelo foi desenvolvido para esse efeito. Este modelo pode ser adaptado a outros logótipos (fig.4 e fig.6) Em termos gerais uma metáfora, ou símbolo, é uma ação, pessoa, lugar, palavra ou objeto que representa outro para lhe atribuir um significado diferente. No nosso estudo, analisamos metáforas visuais, portanto metáforas codificadas através da representação visual, nomeadamente em logótipos, símbolos, logo-marcas, marcas e/ou toda a parafernália de nomenclatura associada a qualquer tipo de identidade visual; seja identidade visual corporativa ou identidade visual não corporativa, como por exemplo em serviços, produtos e pessoas. Muitos designers incorporam símbolos universais na concepção de logótipos. Linden Leader em 1994 para o logótipo da FedEx incorporou uma seta, que simboliza o movimento rápido e direto. É o esforço e a experiência do designer que complementarão este simbolismo numa nova marca gráfica, até então desconhecida. Avaliaremos a condição de adicionar uma metáfora visual a um logótipo e o resultado do seu alcance comunicativo na memorização do mesmo.pt_PT
dc.description.versioninfo:eu-repo/semantics/publishedVersionpt_PT
dc.identifier.citationCLEMENTE, André ; ALMEIDA, Flávio de; MENDES, António (2019) - The significance of discovering visual metaphor in a logotype on the remembrance (of that same logotype). Convergências : Revista de Investigação e Ensino das Artes. ISSN 1646 - 9054. Vol. XII, nº 24, p. 1-8.pt_PT
dc.identifier.issn1646 - 9054
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/10400.11/7045
dc.language.isoengpt_PT
dc.peerreviewedyespt_PT
dc.publisherIPCB. ESARTpt_PT
dc.relation.publisherversionhttp://convergencias.esart.ipcb.ptpt_PT
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by/4.0/pt_PT
dc.subjectLogotype and logopt_PT
dc.subjectGraphic designpt_PT
dc.subjectCreativitypt_PT
dc.subjectVisual metaphorpt_PT
dc.subjectSymbolpt_PT
dc.subjectLogótipo e logopt_PT
dc.subjectDesign gráficopt_PT
dc.subjectCriatividadept_PT
dc.subjectMetáfora visualpt_PT
dc.subjectSímbolopt_PT
dc.titleThe significance of discovering visual metaphor in a logotype on the remembrance (of that same logotype)pt_PT
dc.title.alternativeA relevância da metáfora visual para a memorização de um logótipopt_PT
dc.typejournal article
dspace.entity.typePublication
oaire.citation.conferencePlaceCastelo Brancopt_PT
oaire.citation.endPage8pt_PT
oaire.citation.startPage1pt_PT
oaire.citation.titleConvergências : Revista de Investigação e Ensino das Artespt_PT
oaire.citation.volumeXII, nº 24pt_PT
rcaap.rightsopenAccesspt_PT
rcaap.typearticlept_PT

Files

Original bundle
Now showing 1 - 1 of 1
Loading...
Thumbnail Image
Name:
Andre Clemente.pdf
Size:
427.01 KB
Format:
Adobe Portable Document Format
License bundle
Now showing 1 - 1 of 1
No Thumbnail Available
Name:
license.txt
Size:
2.02 KB
Format:
Item-specific license agreed upon to submission
Description: