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Authors
Advisor(s)
Abstract(s)
Relevância e Objetivos: A educação focada na autogestão tem sido cada vez mais valorizada
como parte integrante da abordagem terapêutica dos doentes com DPOC. No entanto poucos
resultados se encontram na literatura. Este estudo investiga se um programa de educação
contribui para a melhoria da funcionalidade e do estado de saúde associados à DPOC estável.
Metodologia: A amostra incluiu 18 indivíduos portadores de DPOC ligeira a moderada, de
acordo com os critérios GOLD, com uma média de idades de 71 ± 8 anos. Os doentes foram
distribuídos por 2 grupos: um grupo experimental, constituído por 10 doentes do sexo masculino,
a receber os cuidados habituais e submetidos a um programa de educação, e um grupo de
controlo formado por 7 doentes do sexo masculino e uma do sexo feminino, a receber apenas os
cuidados habituais. Foram avaliados os dados sócio-demográficos relativos à amostra, o nível de
conhecimentos sobre a patologia e a sua autogestão, a dispneia, o impacto nas AVD’s, a
qualidade de vida relacionada com a saúde, a ansiedade e a depressão. Foram aplicados 8
questionários, 2 realizados pela investigadora, um destinado a recolher dados sóciodemográficos
e clínicos, outro para avaliar o conhecimento da doença pelo doente e os 6
restantes estandardizados: Medical Research Council, Índice de Dispneia Basal Modificado de
Mahler, Índice de Dispneia de Transição de Mahler, St. George Respiratory Questionnaire,
London Chest Activity of Daily Living e o Hospital Anxiety and Depression Scale. Incluíu-se
também a realização de uma espirometria, de uma prova de marcha de 6 minutos e a aplicação
de 1 checklist para avaliar a evolução dos conhecimentos do doente sobre a sua doença. Os
dados foram recolhidos em dois momentos: em T0 e em T1, correspondendo ao início e o final
do programa de educação.
Resultados: Obteve-se uma diferença com significância na melhoria do nível de conhecimentos
entre o grupo experimental e o grupo de controlo com um p = 0,001. Não se alcançaram
resultados significativos na melhoria da distância percorrida, da dispneia, do impacto nas AVD’s,
da QVRS, da ansiedade e da depressão.
Conclusões: A aplicação de um programa de educação a doentes com DPOC estável contribuiu
para a melhoria de conhecimentos sobre a doença, mas não se traduziu em modificações no
estado de saúde e da funcionalidade na população estudada.
ABSTRACT: Relevance and Objectives: Self-management interventions have been increased as an important part of therapeutic approach in COPD patients. However, few results are found in literature. This study investigates whether self-management program contributes to improve functionality associated with stable COPD. Methods: The sample included 18 subjects with mild to moderate COPD, according to GOLD criteria, and a mean age of 71 ± 8 years. Patients were divided into 2 groups: one experimental group, consisting of 10 male patients receiving usual care plus an education program, and a control group consisting of one female and 7 male patients, receiving only usual care. We assessed socio-demographic data, level of knowledge about the pathology and selfmanagement, dyspnea, impact on ADLs, health related quality of life, anxiety and depression. Were administered 8 questionnaires, two made by the researcher, one to collect sociodemographic and clinical data, another to assess the knowledge of the disease by the patient and the remaining 6 standardized: Medical Research Council, baseline dyspnea index Modified Mahler's, Mahler Transitional (dyspnea), St. George Respiratory Questionnaire (HRQOL), London Chest Activity of Daily Living (ADL´s) and the Hospital Anxiety and Depression Scale (anxiety and depression). Performed a spirometry, a test of 6-minute walk and a checklist for monitoring progress of the patient's knowledge about their disease. Data were collected on two times: T0 and T1, beginning and end of self-management program. Results: We found a significant improvement in the level of knowledge between the experimental and control group with p = 0.001. We didn’t achieve significant results in improving distance, dyspnea, impact on ADLs, HRQOL, anxiety and depression. Conclusions: The application of an education program in stable COPD patients contributed to the improvement of knowledge about the disease, but didn’t translate into changes in health status and functionality in population of this study.
ABSTRACT: Relevance and Objectives: Self-management interventions have been increased as an important part of therapeutic approach in COPD patients. However, few results are found in literature. This study investigates whether self-management program contributes to improve functionality associated with stable COPD. Methods: The sample included 18 subjects with mild to moderate COPD, according to GOLD criteria, and a mean age of 71 ± 8 years. Patients were divided into 2 groups: one experimental group, consisting of 10 male patients receiving usual care plus an education program, and a control group consisting of one female and 7 male patients, receiving only usual care. We assessed socio-demographic data, level of knowledge about the pathology and selfmanagement, dyspnea, impact on ADLs, health related quality of life, anxiety and depression. Were administered 8 questionnaires, two made by the researcher, one to collect sociodemographic and clinical data, another to assess the knowledge of the disease by the patient and the remaining 6 standardized: Medical Research Council, baseline dyspnea index Modified Mahler's, Mahler Transitional (dyspnea), St. George Respiratory Questionnaire (HRQOL), London Chest Activity of Daily Living (ADL´s) and the Hospital Anxiety and Depression Scale (anxiety and depression). Performed a spirometry, a test of 6-minute walk and a checklist for monitoring progress of the patient's knowledge about their disease. Data were collected on two times: T0 and T1, beginning and end of self-management program. Results: We found a significant improvement in the level of knowledge between the experimental and control group with p = 0.001. We didn’t achieve significant results in improving distance, dyspnea, impact on ADLs, HRQOL, anxiety and depression. Conclusions: The application of an education program in stable COPD patients contributed to the improvement of knowledge about the disease, but didn’t translate into changes in health status and functionality in population of this study.
Description
Provas públicas apresentadas à Escola Superior de Saúde Dr. Lopes Dias do Instituto Politécnico de Castelo Branco para o cumprimento dos requisitos necessários à obtenção do título de Especialista em Fisioterapia.
Keywords
DPOC Programa de educação Autogestão da doença COPD Patient education Self-management
Citation
CHURRO, Tânia Susel Abreu (2020) - Impacto da aplicação de um programa de educação em doentes com DPOC em fase estável. Castelo Branco: IPCB, ESALD. III, 29 p.
Publisher
Instituto Politécnico de Castelo Branco, Escola Superior de Saúde Dr. Lopes Dias