| Name: | Description: | Size: | Format: | |
|---|---|---|---|---|
| 997.54 KB | Adobe PDF |
Authors
Advisor(s)
Abstract(s)
O estudo apresentado teve como objetivo a implementação de elementos capazes
de potenciar a Educação para o Desenvolvimento Sustentável com alunos do 8.º ano de
escolaridade (14 anos), aquando da abordagem do tema Gestão Sustentável dos
Recursos.
Planificamos, aplicamos e validamos uma sequência didática alicerçada em
recursos de cariz CTS diversificados e interligados com uma aprendizagem em
ambiente não formal numa visita de estudo ao Museu do Papel Terras de Santa Maria.
Foi aplicado um questionário, no início e no final do estudo da Química, a dois grupos de
turmas de 8.º ano de diferentes escolas: duas turmas de uma escola afastada e com
ensino não controlado pela investigadora e duas turmas de uma das autoras, na escola
em que esta lecionava.
Foi usada uma metodologia mista, centrada numa perspetiva de investigação ação,
com recurso a análise de conteúdo e a análise inferencial de dados provenientes
de um questionário de avaliação de competências dos alunos. Os resultados apurados,
com base no instrumento de recolha, permitiram concluir que as competências dos
alunos que seguiram a sequência de ensino planificada no âmbito deste estudo
revelaram-se melhores do que aquelas dos alunos que seguiram a sequência linear do
Programa.
The present study had as its main goal to implement elements capable of boosting Education for Sustainable Development in the 8th grade students (14 years), when the approach of Sustainable Resource Management theme. We plan, develop and validate a teaching sequence grounded in STS resources interconnected with a diverse and non-formal learning environment in a study visit to the Santa Maria Paper Museum. A questionnaire was administered at the beginning and end of the study of Chemistry in two groups of 8th grade classes from different schools: a school with classes teaching is not controlled by the researcher and the researcher two classes, the school where she taught. A mixed methodology, centered on a perspective of action research, using content analysis and inferential analysis of data from a questionnaire for assessing students' skills was used. The results, based on the collection instrument, showed that the competences of the students who followed the sequence of planned teaching in this study proved to be better than those of students who followed the linear sequence of the program.
The present study had as its main goal to implement elements capable of boosting Education for Sustainable Development in the 8th grade students (14 years), when the approach of Sustainable Resource Management theme. We plan, develop and validate a teaching sequence grounded in STS resources interconnected with a diverse and non-formal learning environment in a study visit to the Santa Maria Paper Museum. A questionnaire was administered at the beginning and end of the study of Chemistry in two groups of 8th grade classes from different schools: a school with classes teaching is not controlled by the researcher and the researcher two classes, the school where she taught. A mixed methodology, centered on a perspective of action research, using content analysis and inferential analysis of data from a questionnaire for assessing students' skills was used. The results, based on the collection instrument, showed that the competences of the students who followed the sequence of planned teaching in this study proved to be better than those of students who followed the linear sequence of the program.
Description
Keywords
Educação em ciências Ensino de química Ensino básico Educação CTS Sequência didática Educação para o desenvolvimento sustentável Science education Chemistry teaching Basic education STS Education Didactic sequence Education for sustainable development
Pedagogical Context
Citation
ORTIGÃO, Manuela; PAIXÃO, Fátima - “Gestão sustentável dos recursos”: uma sequência didática em ambiente CTS. Interacções. ISSN 1646-2335. Vol. 11, nº 39, p 472-484.
Publisher
Instituto da Educação da Universidade de Lisboa
