| Name: | Description: | Size: | Format: | |
|---|---|---|---|---|
| 5.94 MB | Adobe PDF |
Authors
Advisor(s)
Abstract(s)
Este trabalho propõe uma reflexão acerca de como o património pode ser comunicado para todos dentro e fora do espaço físico do museu, tendo como princípio a equidade, de forma a sensibilizar para a diversidade humana, através da comunicação para todos. Para tal, fundamenta-se nos conceitos de Desenho Universal, equidade e diferentes formatos de comunicação, relacionando-os com a nova definição de Museus pelo Conselho Internacional de Museus. Os resultados que ora se apresentam evidenciam que a comunicação multiformato auxilia na comunicação do património, podendo ser utilizado de muitas formas, consoante ao objetivo que se pretende atingir. Observa-se a sensibilização de todos para a
aprendizagem acerca da diversidade humana, bem como do entendimento do conceito de "para todos". A criação de um livro infantil multiformato é o corolário de todo o trabalho desenvolvido no Museu da Seda para que seja acessível "para todos", com particular atenção para as crianças
This paper proposes a reflection on how heritage can be communicated to everyone inside and outside the physical space of the museum, based on the principle of equity, to raise awareness of human diversity through communication for all. Tothis end, it draws on the concepts of Universal Design, equity, and different formats of communication, relating them to the new definition of Museums by the International Council of Museums. The results presented here demonstrate that multiformat communication facilitates the transmission of heritage and can be employed in various ways, depending on the objective to be achieved. There is a noticeable increase in awareness of human diversity, as well as an understanding of the concept of “for all”. The creation of a multi-format children’s book is the culmination of all the work carried out at the Silk Museum to make it accessible “for all”, with a particular focus on children
This paper proposes a reflection on how heritage can be communicated to everyone inside and outside the physical space of the museum, based on the principle of equity, to raise awareness of human diversity through communication for all. Tothis end, it draws on the concepts of Universal Design, equity, and different formats of communication, relating them to the new definition of Museums by the International Council of Museums. The results presented here demonstrate that multiformat communication facilitates the transmission of heritage and can be employed in various ways, depending on the objective to be achieved. There is a noticeable increase in awareness of human diversity, as well as an understanding of the concept of “for all”. The creation of a multi-format children’s book is the culmination of all the work carried out at the Silk Museum to make it accessible “for all”, with a particular focus on children
Description
Keywords
Literatura infantil Livro multiformato Património Museu da Seda Acessibilidade Childhood literature Multiformat book Heritage Silk Museum Accessibility
Pedagogical Context
Citation
SOUSA, C. ; GIL, H. (2025) - Literatura infantil em multiformato: Museu da Seda da APPACDM de Castelo Branco. Humanidades & Inovação. 12:6, p. 327-334. DOI: 10.36725/hi.v12i6
