Authors
Abstract(s)
O marketing de influência é essencial no marketing digital, influenciando o comportamento de compra dos consumidores. Este estudo analisa como os influenciadores digitais afetam as etapas iniciais da decisão de compra: reconhecimento da necessidade, procura de informação e decisão. O comportamento do consumidor é moldado por fatores culturais, sociais, pessoais e psicológicos, englobando atividades de aquisição e uso de produtos que satisfazem necessidades e desejos. O marketing de influência envolve relações entre influenciadores e público, ajudando as marcas a aumentar a visibilidade, atrair novos públicos, melhorar a credibilidade e impulsionar as vendas. Os influenciadores digitais estendem a sua influência para além do círculo pessoal. Com base no Modelo de Credibilidade da Fonte, analisou-se como a credibilidade do influenciador afeta a perceção do público, reforçando a sua importância no comportamento de compra. Aplicou-se um questionário a 255 participantes, avaliando variáveis sobre influenciadores digitais—credibilidade, número de seguidores, avaliação de produtos, proximidade, regularidade de publicação, decisão de compra, reconhecimento da necessidade, procura de informação e lealdade—usando escalas de 5 pontos. Foram também recolhidos dados sociodemográficos. Os resultados mostraram uma relação significativa entre a credibilidade do influenciador e o reconhecimento das necessidades dos consumidores. Os influenciadores digitais impactam positivamente a procura de informação e a decisão de compra.
Abstract: Influence marketing is essential in digital marketing, influencing consumers' purchasing behavior. This study analyzes how digital influencers affect the initial stages of the purchasing decision: need recognition, information search, and decision. Consumer behavior is shaped by cultural, social, personal, and psychological factors, encompassing activities of acquiring and using products that satisfy needs and desires. Influence marketing involves relationships between influencers and the public, helping brands increase visibility, attract new audiences, improve credibility, and boost sales. Digital influencers extend their influence beyond the personal circle. Based on the Source Credibility Model, the study analyzed how the influencer's credibility affects public perception, reinforcing its importance in purchasing behavior. A questionnaire was administered to 255 participants, evaluating variables related to digital influencers—credibility, number of followers, product evaluation, proximity, posting regularity, purchase decision, need recognition, information search, and loyalty—using 5-point scales. Sociodemographic data were also collected. The results showed a significant relationship between the influencer's credibility and the recognition of consumers' needs. Digital influencers positively impact information search and purchase decision.
Abstract: Influence marketing is essential in digital marketing, influencing consumers' purchasing behavior. This study analyzes how digital influencers affect the initial stages of the purchasing decision: need recognition, information search, and decision. Consumer behavior is shaped by cultural, social, personal, and psychological factors, encompassing activities of acquiring and using products that satisfy needs and desires. Influence marketing involves relationships between influencers and the public, helping brands increase visibility, attract new audiences, improve credibility, and boost sales. Digital influencers extend their influence beyond the personal circle. Based on the Source Credibility Model, the study analyzed how the influencer's credibility affects public perception, reinforcing its importance in purchasing behavior. A questionnaire was administered to 255 participants, evaluating variables related to digital influencers—credibility, number of followers, product evaluation, proximity, posting regularity, purchase decision, need recognition, information search, and loyalty—using 5-point scales. Sociodemographic data were also collected. The results showed a significant relationship between the influencer's credibility and the recognition of consumers' needs. Digital influencers positively impact information search and purchase decision.
Description
Dissertação apresentada à Escola Superior de Gestão da Idanha-a-Nova do Instituto Politécnico de Castelo Branco para cumprimento dos requisitos necessários à obtenção do grau de Mestre em Gestão de Empresas.
Keywords
Marketing digital Influenciadores digitais Comportamento do consumidor Processo de decisão de compra Credibilidade Digital marketing Digital influencers Consumer behavior Purchase decision process Credibilit