| Name: | Description: | Size: | Format: | |
|---|---|---|---|---|
| 8.88 MB | Adobe PDF |
Advisor(s)
Abstract(s)
Este estudo analisa a música do quotidiano de jovens que frequentam o ensino
especializado de música do ponto de vista da sua utilização no processo de ensino e
aprendizagem. A partir da experiência em contexto de Prática de Ensino
Supervisionada numa turma de classe de conjunto vocal de terceiro ciclo e
secundário, pretendi observar qual a importância que a música do quotidiano
participativo tem no incremento da motivação dos alunos. Partindo da reflexão do
contexto em que decorreu a PES, construí um modelo teórico de análise que serviu de
referência para a planificação de toda a prática letiva. Através da utilização de uma
metodologia de investigação-ação baseada na investigação qualitativa, procurei
envolver os alunos de uma forma ativa e participativa na ação educativa. Os
resultados descritos parecem evidenciar um incremento na motivação através
utilização da música do seu quotidiano nas aulas de classe de conjunto coral.
Abstract : This study analyzes the music of everyday life for young people attending specialized music education, from the standpoint of its use in the teaching and learning process. From my experience in the context of Supervised Teaching Practice in a choir lecture, I intend to observe how important is the participative music of everyday life have in the students motivation increasing. By reflecting on the context in which the STP occurred, I built up a theoretical model of analysis that served as a reference in the planning of all my teaching practice. By using an investigation-action methodology based on a qualitative research, I tried to involve students in active and participatory educational activities. The results described seem to show an increment in motivation through the use of music of their everyday life in choir lessons.
Abstract : This study analyzes the music of everyday life for young people attending specialized music education, from the standpoint of its use in the teaching and learning process. From my experience in the context of Supervised Teaching Practice in a choir lecture, I intend to observe how important is the participative music of everyday life have in the students motivation increasing. By reflecting on the context in which the STP occurred, I built up a theoretical model of analysis that served as a reference in the planning of all my teaching practice. By using an investigation-action methodology based on a qualitative research, I tried to involve students in active and participatory educational activities. The results described seem to show an increment in motivation through the use of music of their everyday life in choir lessons.
Description
Relatório de Estágio apresentado à Escola Superior de Artes Aplicadas do Instituto Politécnico de Castelo Branco para cumprimento dos requisitos necessários à obtenção do grau de Mestre em Ensino de Música - Formação Musical e Música de Conjunto.
Keywords
Música do quotidiano Motivação Música coral Ensino especializado de música Everyday life music Motivation Choral music Specialized music education
