Repository logo
 
Thumbnail Image
Publication

Future designers as actors of change : exploring design education scenarios focused on social innovation and sustainability

Use this identifier to reference this record.
Name:Description:Size:Format: 
Hugo Rocha.pdf1.49 MBAdobe PDF Download

Advisor(s)

Abstract(s)

ABSTRACT : This paper, part of a Ph.D. in Design research, focused on discussing the role of Design Education on training future designers to be actors of change. It describes the methodology of a workshop for design students during the Design Week of Mérida, at Universidad de Extremadura – Spain. The workshop discussed the point of view of students in problem-solving, and what they believe to be the skills, methods, and partnerships for design to achieve such a change in its approach and how Design Education plays a part in preparing the future genera_on of designers to tackle social innovation and sustainability problems. The results showed how these particular group of future designers see as crucial in the given context and the possibilities for improvement on a system that struggles to be resilient and respond at a faster pace.
O presente trabalho é parte do projeto de investigação para o programa de Doutoramento em Design e foca em discutir o papel do Ensino do Design na educação de futuros designers como agentes de mudança. O artigo descreve a metodologia aplicada a um workshop facilitado para alunos de design durante a Semana de Design de Mérida, na Universidad de Extremadura, em Espanha. A atividade discutiu os pontos de vista dos estudantes no tocante à resolução de problemas complexos e suas crenças sobre as habilidades, métodos e parcerias necessárias ao Design para que alcance as mudanças necessárias, para além de discutir o papel do Ensino do Design na preparação da futura geração de profissionais focados na resolução de problemas de sustentabilidade e inovação social. O resultado demonstra o que este particular grupo de futuros designers entendem como sendo crucial neste contexto e as possibilidades para melhorias em um sistema que sofre para se tornar resiliente e responder às questões sociais de maneira mais ágil.

Description

Keywords

Design education Participatory approach Social innovation Sustainability Social change Ensino do design Abordagem colaborativa Inovação social Sustentabilidade Mudança social

Citation

ROCHA, Hugo ; FERREIRA, Ana Margarida (2019) - Future designers as actors of change : exploring design education scenarios focused on social innovation and sustainability. Convergências : Revista de Investigação e Ensino das Artes. ISSN 1646 - 9054. Vol. XII, nº 24, p. 1-8.

Research Projects

Organizational Units

Journal Issue