Repository logo
 
Loading...
Thumbnail Image
Publication

Accessibility for all: Social inclusion and autonomy through multi format menus

Use this identifier to reference this record.
Name:Description:Size:Format: 
Revista em Rede_Ementas Acessíveis_maio 2025.pdf554.32 KBAdobe PDF Download

Advisor(s)

Abstract(s)

Accessibility of information in restaurants still lacks effective strategies to ensure the inclusion of persons with disabilities (PwD). This study aimed to validate the adaptation of menus in accessible communication as a tool to promote social inclusion and autonomy. A multiple case study was conducted in two restaurants using data collection methods including a semi-structured interview (n=1), field notes, a focus group (n=4), and a questionnaire (n=80). Content analysis and descriptive statistics revealed that 98% of participants viewed menu modification as a means of inclusion, while 95% viewed it as a strategy to promote autonomy.
Resumo: A acessibilidade à informação em restaurantes ainda carece de estratégias eficazes para garantir a inclusão de pessoas com Necessidades Específicas (NE). Esta pesquisa teve como objetivo validar a adaptação de ementas em comunicação acessível como ferramenta de promoção da inclusão social e autonomia. Utilizou-se um estudo de casos múltiplos em dois restaurantes, com recolha de dados por entrevista semiestruturada (n=1), notas de campo, Focus Group (n=4) e questionário (n=80). A análise de conteúdo e estatística descritiva indicou que 98% dos participantes consideram a adaptação das ementas um meio de inclusão e 95% uma estratégia promotora de autonomia.
Resumen: La accesibilidad a la información en los restaurantes aún carece de estrategias eficaces para garantizar la inclusión de las personas con Necesidades Específicas (NEE). El objetivo de esta investigación fue validar la adaptación de menús en formato accesible como herramienta para promover la inclusión social y la autonomía. Se realizó un estudio de caso múltiple en dos restaurantes, con datos recogidos mediante entrevista semiestructurada (n = 1), notas de campo, Focus Group (n = 4) y cuestionario (n = 80). El análisis de contenido y las estadísticas descriptivas indicaron que el 98 % de los participantes consideraban la adaptación de los menús como un medio de inclusión y el 95 % como una estrategia para promover la autonomía.

Description

https://www.aunirede.org.br/revista/index.php/emrede/issue/view/24

Keywords

Inclusive Education Multi-format menus Accessible Tourism Educação Inclusiva Menus Multiformato Turismo Acessível Educación Inclusiva Menús Multiformato Turismo Accesible

Citation

1. Gil, H., Saraiva, D., & Sousa, C. (2025). Accessibility for all: Social inclusion and autonomy through multiformat menus. Revista EmRede – Revista de Educação a Distância. 12, 1-21. https://doi.org/10.53628/emrede.v12i

Research Projects

Organizational Units

Journal Issue