Name: | Description: | Size: | Format: | |
---|---|---|---|---|
1.24 MB | Adobe PDF |
Authors
Advisor(s)
Abstract(s)
Este relatório de estágio aborda a componente de Prática de Ensino
Supervisionada, integrada no Mestrado em Ensino de Música – instrumento e classe
de conjunto. Nele, são destacadas tanto a experiência de ensino supervisionado ao
longo do ano letivo de 2021/2022 como a realização de um trabalho de investigação
no Ensino Artístico.
Assim, o relatório está organizado em duas partes distintas. A primeira parte
delineia o percurso da Prática de Ensino Supervisionada, realizada na Academia de
Música de Paços de Brandão (AMPB). Neste contexto, são apresentados detalhes
sobre o ambiente escolar, a classe de instrumento e a classe de conjunto, além do
desenvolvimento da prática, culminando numa secção reflexiva.
A segunda parte é dedicada à investigação e tem como base a aprendizagem
musical vs. o uso das tecnologias em crianças em Iniciação em violino, onde se
procura averiguar a pertinência da aprendizagem musical e do uso das tecnologias na
perspetiva dos encarregados de educação e dos alunos. A investigação está
organizada em quatro secções distintas: uma primeira secção onde se expõe o
problema e os objetivos do estudo. A segunda secção corresponde a uma revisão da
literatura, onde são apresentados os benefícios e as consequências do uso das
tecnologias e da aprendizagem musical na infância, tendo por base artigos e estudos
científicos já existentes aplicados em Portugal. A terceira secção corresponde ao
plano de investigação e à metodologia adotada e, por último, na secção final é feita a
análise dos resultados e consequentes conclusões. A metodologia usada nesta
investigação consiste numa recolha de dados acerca dos alunos da classe de violino
de Iniciação em Música e dos seus encarregados de educação da Academia de Música
de Paços de Brandão, da Academia de Música do Porto e do Colégio de Música do
Porto. Foram utilizados dois instrumentos de recolha de dados: inquéritos por
questionário aos encarregados de educação das três instituições e inquéritos por
entrevista a um aluno de cada instituição onde a investigação foi aplicada.
Abstract: This internship report addresses the component of Supervised Teaching Practice, integrated into the Master's in Music Education – both instrumental and ensemble classes. It highlights both the experience of supervised teaching throughout the academic year 2021/2022 and the completion of a research project in Artistic Education. Therefore, the report is organized into two distinct parts. The first part outlines the journey of Supervised Teaching Practice, conducted at the Academia de Música de Paços de Brandão (AMPB). In this context, details about the school environment, instrumental and ensemble classes, as well as the development of the practice, are presented, culminating in a reflective section. The second part is dedicated to research and is based on the topic of musical learning vs. the use of technologies in children in the Introduction to Violin class. It seeks to investigate the relevance of musical learning and the use of technologies from the perspective of parents and students. The research is organized into four distinct sections: an initial section presenting the problem and study objectives. The second section corresponds to a literature review, presenting the benefits and consequences of the use of technologies and musical learning in childhood, based on existing articles and scientific studies applied in Portugal. The third section focuses on the research plan and adopted methodology, and finally, the concluding section is dedicated to the analysis of results and subsequent conclusions. The methodology used in this research involves collecting data about students in the Introduction to Music Violin class and their parents at the Academia de Música de Paços de Brandão, the Academia de Música do Porto and the Colégio de Música do Porto. Two data collection instruments were used: questionnaires to parents of the three institutions and interviews with one student from each institution where the research was conducted.
Abstract: This internship report addresses the component of Supervised Teaching Practice, integrated into the Master's in Music Education – both instrumental and ensemble classes. It highlights both the experience of supervised teaching throughout the academic year 2021/2022 and the completion of a research project in Artistic Education. Therefore, the report is organized into two distinct parts. The first part outlines the journey of Supervised Teaching Practice, conducted at the Academia de Música de Paços de Brandão (AMPB). In this context, details about the school environment, instrumental and ensemble classes, as well as the development of the practice, are presented, culminating in a reflective section. The second part is dedicated to research and is based on the topic of musical learning vs. the use of technologies in children in the Introduction to Violin class. It seeks to investigate the relevance of musical learning and the use of technologies from the perspective of parents and students. The research is organized into four distinct sections: an initial section presenting the problem and study objectives. The second section corresponds to a literature review, presenting the benefits and consequences of the use of technologies and musical learning in childhood, based on existing articles and scientific studies applied in Portugal. The third section focuses on the research plan and adopted methodology, and finally, the concluding section is dedicated to the analysis of results and subsequent conclusions. The methodology used in this research involves collecting data about students in the Introduction to Music Violin class and their parents at the Academia de Música de Paços de Brandão, the Academia de Música do Porto and the Colégio de Música do Porto. Two data collection instruments were used: questionnaires to parents of the three institutions and interviews with one student from each institution where the research was conducted.
Description
Relatório de Estágio apresentado à Escola Superior de Artes Aplicadas do Instituto Politécnico de Castelo Branco para cumprimento dos requisitos necessários à obtenção do Grau de Mestre em Ensino de Música - Instrumento e Música de Conjunto.
Keywords
Aprendizagem musical Uso das tecnologias Crianças Desenvolvimento Violino Musical learning Use of technologies Children Development Violin