Name: | Description: | Size: | Format: | |
---|---|---|---|---|
4.83 MB | Adobe PDF |
Abstract(s)
A autorregulação da aprendizagem é uma ferramenta de crassa utilidade para o
desenvolvimento de capacidades como autonomia, espírito crítico e resolução de
problemas, indispensáveis para um processo de aprendizagem de sucesso. Aquando do
alinhamento e correto funcionamento dos elementos que a constituem, a
autorregulação revela-se uma grande aliada da prática musical, através da promoção
de uma melhor organização e constante monitorização e avaliação do processo de
estudo por parte dos alunos, tanto no contexto individual como de grupo.
O presente trabalho inclui uma secção dedicada ao projeto de investigação, cuja
intervenção teve lugar na Escola Artística do Conservatório de Música Calouste
Gulbenkian de Braga, que teve como objetivo aferir o impacto da aplicação correta e
frequente de ferramentas de autorregulação na prática musical, nos contextos de
instrumento e de música de câmara. Para o efeito, a partir de um conjunto estabelecido
de ferramentas de autorregulação - planeamento do estudo, gestão do tempo, definição
de objetivos para cada sessão de estudo, seleção de estratégias adequadas,
autoavaliação e gravação audiovisual -, procurou-se identificar as ferramentas mais
adequadas a cada um dos contextos e as vantagens e desvantagens decorrentes da sua
utilização. A aplicação de três instrumentos de recolha de dados - preenchimento de
um dossier de estudo, "Inquérito sobre hábitos de estudo" de Miksza (2011) e um
questionário de questões abertas - evidenciou melhorias transversais às várias
dimensões autorregulatórias em ambos os contextos, destacando a sua contribuição
para uma melhor organização e gestão do estudo e culminando numa prática musical
mais eficaz e consciente. No que diz respeito ao contexto do instrumento, é denotado
o impacto positivo exercido por duas ferramentas autorregulatórias, nomeadamente a
gestão do tempo e a autoavaliação do estudo. Por outro lado, a vertente associada àobjetivos como as ferramentas de autorregulação mais adequadas ao respetivo
contexto. No seguimento desta intervenção, as evidências apontam para a existência
de diversas vantagens, sendo as mais notórias o aumento das crenças de auto eficácia
e a aquisição de uma maior autonomia por parte dos sujeitos participantes. Não
obstante, não se verificando desvantagens decorrentes da aplicação destas
ferramentas em ambos os contextos, é possível apontar a maturidade associada às
faixas etárias em questão e as implicações em termos de consistência, disciplina e
disponibilização de tempo para a preparação do estudo como possíveis condicionantes
na sua implementação.
Em acréscimo, o presente trabalho inclui também uma secção dedicada ao estágio
profissional realizado, também, na Escola Artística do Conservatório de Música
Calouste Gulbenkian, com vista ao desenvolvimento dos conhecimentos e de novas
metodologias de ensino, e das competências para a docência da professora estagiária.
música de câmara aponta a gravação audiovisual, a gestão do tempo e a definição de
Abstract: Self-regulation of learning is an extremely useful tool for developing skills such as autonomy, critical thinking and problem-solving, which are essential for a successful learning process. When the elements that make it up are aligned and functioning correctly, self-regulation proves to be a great ally of musical practice, by promoting better organization and constant monitoring and evaluation of the study process by the students, both in the individual and group context. This work includes a section dedicated to the research project, which took place at the Escola Artística do Conservatório de Música Calouste Gulbenkian de Braga, with the aim of assessing the impact of the correct and frequent application of selfregulation tools in musical practice, in the contexts of instrument and chamber music. To this end, based on an established set of self-regulation tools - study planning, time management, setting goals for each study session, selecting appropriate strategies, selfassessment and audiovisual recording - the aim was to identify the most appropriate tools for each context and the advantages and disadvantages of applying them. The application of three data collection tools - the completion of a study dossier, Miksza's "Study Habits Survey" (2011) and an open-ended questionnaire - showed across-theboard improvements in the various self-regulatory dimensions in both contexts, highlighting their contribution to a better organization and management of study and culminating in a more effective and conscious musical practice. As far as the context of the instrument is concerned, two self-regulatory tools have a positive impact, namely time management and self-assessment of the study. On the other hand, the aspect associated with chamber music points to audiovisual recording, time management and goal setting as the most appropriate self-regulatory tools for the respective context. Following this intervention, the evidence points to the existence of various advantages, the most notable being the increase in self-efficacy beliefs and the acquisition of greater autonomy on the part of the participants. Although there were no disadvantages to applying these tools in both contexts, it is possible to point to the maturity associated with the age groups in question and the implications in terms of consistency, discipline and time available to prepare the study as possible constraints on their implementation In addition, this work also includes a section dedicated to the professional internship also carried out at the Escola Artística do Conservatório de Música Calouste Gulbenkian de Braga, with a view to developing the trainee teacher's knowledge, new teaching methodologies and teaching skills.
Abstract: Self-regulation of learning is an extremely useful tool for developing skills such as autonomy, critical thinking and problem-solving, which are essential for a successful learning process. When the elements that make it up are aligned and functioning correctly, self-regulation proves to be a great ally of musical practice, by promoting better organization and constant monitoring and evaluation of the study process by the students, both in the individual and group context. This work includes a section dedicated to the research project, which took place at the Escola Artística do Conservatório de Música Calouste Gulbenkian de Braga, with the aim of assessing the impact of the correct and frequent application of selfregulation tools in musical practice, in the contexts of instrument and chamber music. To this end, based on an established set of self-regulation tools - study planning, time management, setting goals for each study session, selecting appropriate strategies, selfassessment and audiovisual recording - the aim was to identify the most appropriate tools for each context and the advantages and disadvantages of applying them. The application of three data collection tools - the completion of a study dossier, Miksza's "Study Habits Survey" (2011) and an open-ended questionnaire - showed across-theboard improvements in the various self-regulatory dimensions in both contexts, highlighting their contribution to a better organization and management of study and culminating in a more effective and conscious musical practice. As far as the context of the instrument is concerned, two self-regulatory tools have a positive impact, namely time management and self-assessment of the study. On the other hand, the aspect associated with chamber music points to audiovisual recording, time management and goal setting as the most appropriate self-regulatory tools for the respective context. Following this intervention, the evidence points to the existence of various advantages, the most notable being the increase in self-efficacy beliefs and the acquisition of greater autonomy on the part of the participants. Although there were no disadvantages to applying these tools in both contexts, it is possible to point to the maturity associated with the age groups in question and the implications in terms of consistency, discipline and time available to prepare the study as possible constraints on their implementation In addition, this work also includes a section dedicated to the professional internship also carried out at the Escola Artística do Conservatório de Música Calouste Gulbenkian de Braga, with a view to developing the trainee teacher's knowledge, new teaching methodologies and teaching skills.
Description
Dissertação apresentada à Escola Superior de Artes Aplicadas do Instituto Politécnico de Castelo Branco para obtenção do grau de Mestre em Ensino de Música – Instrumento e Música de Conjunto.
Keywords
Autorregulação Motivação Autoeficácia Estratégias Aprendizagem Self-regulation Motivation Self-efficacy Strategies Learning