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Advisor(s)
Abstract(s)
Assente no pressuposto do valor da interação da escola com o meio local, concretizado em visitas de estudo projetadas para propiciarem aprendizagens curriculares, desenvolvemos uma estratégia formativa potenciadora da oportunidade de as nossas estagiárias se iniciarem no ensino das ciências e da matemática no 1.0 Ciclo do Ensino Básico (1.0 CEB) explorando a interação entre contextos formais e não-formais, através de estudos de Investigação-ação (1-A), desenvolvidos durante o estágio. O estudo aqui apresentado teve como objetivo analisar a perspetiva de futuras professoras sobre o valor atribuído á interação entre os dois contextos na sua formação. Em termos metodológicos, optámos pela análise documental de catorze relatórios de estágio do Mestrado em Educação Pré-escolar e Ensino do 1.° CEB, com especial enfoque nas reflexões das futuras professoras sobre o recurso aos contextos
não-formais nas práticas de ensino.
Os resultados permitem concluir que vários espaços da cidade têm vindo a evidenciar um elevado potencial motivacional, de desenvolvimento profissional e de inovação pedagógica e didática dos futuros professores
Based on the assumption of the value of the interaction of school with the environment concreted in study visits designed in order to propitiate curricular learning we developed a formative strategy potentiating to our trainees (future teachers) the opportunity to engage in the teaching of science and mathematics in the 1st Cycle of Basic Education (1st CEB) exploring the interaction between formal and non-formal contexts through action-research studies. This study aims to analyze the perspective of future teachers on the value attributed to the interaction between both contexts in their formation. ln terms of methodology we opted for the documentary analysis of fourteen reports of Masters in Preschool Education and Teaching of the 1st CEB, with the focus on the reflections of future teachers about the use of non-formal contexts in teaching practices. The results suggest that the natural and cultural heritage of the environment has been evidencing a high motivational potential, professional development and pedagogical and didactic innovation for the future teachers
Based on the assumption of the value of the interaction of school with the environment concreted in study visits designed in order to propitiate curricular learning we developed a formative strategy potentiating to our trainees (future teachers) the opportunity to engage in the teaching of science and mathematics in the 1st Cycle of Basic Education (1st CEB) exploring the interaction between formal and non-formal contexts through action-research studies. This study aims to analyze the perspective of future teachers on the value attributed to the interaction between both contexts in their formation. ln terms of methodology we opted for the documentary analysis of fourteen reports of Masters in Preschool Education and Teaching of the 1st CEB, with the focus on the reflections of future teachers about the use of non-formal contexts in teaching practices. The results suggest that the natural and cultural heritage of the environment has been evidencing a high motivational potential, professional development and pedagogical and didactic innovation for the future teachers
Description
Keywords
Formação inicial de professores Contextos não formais Educação em ciências Educação em matemática Initial teacher education Non-formal contexts Science education Mathematics education
Citation
PAIXÃO, Fátima ; JORGE, Fátima ; MARTINS, Helena (2016) - Práticas educativas de futuros professores do Ensino básico em espaços da cidade : reflexos no desenvolvimento profissional e inovação didática. In Congresso SPCE, 13, Viseu, 6-8 de outubro – Fronteiras, diálogos e transições na educação : atas. Viseu : ESEV. p. 1072-1081.
Publisher
Escola Superior de Educação de Viseu