| Name: | Description: | Size: | Format: | |
|---|---|---|---|---|
| 5.2 MB | Adobe PDF |
Authors
Advisor(s)
Abstract(s)
Este processo investigativo surge na continuidade da Tese Doutoral “La letra como signo de Identidad Visual Corporativa: Codificación y descodificación visual del sistema de identidade” concluída em 2012 pelo mesmo investigador.
Tendo como campo a Identidade Visual e como tema de estudo as Marcas Gráficas, o processo investigativo versa sobre a análise Semântica, Sintática e Pragmática dos seus infrasignos e da sua relação com a imagem de marca.
Através de uma metodologia de investigação não intervencionista serão implementadas técnicas de análise qualitativa a partir do estudo de dados empíricos por observação direta e pela dissecação de Marcas Gráficas, bem como dados quantitativos obtidos por via de questionários.
Os principais resultados expectáveis consistem na definição de princípios de design, requisitos de qualidade das Marcas Gráficas, particularmente marcas de Azeites Portugueses destinados à exportação.
This investigative process follows the Doctoral Thesis "La letra como signo de Identidad Visual Corporativa: Codificación y descodificación visual del sistema de identidade" completed in 2012 by the same researcher. Having as field the Visual Identity and as subject of study the Brand Marks, the investigative process focuses on the Semantic, Syntactic and Pragmatic analysis of its infrasigns and their relationship with the brand image. Through a non-interventionist research methodology, qualitative analysis techniques will be implemented from the study of empirical data, direct observation and by dissection of Brand Marks, as well as quantitative data obtained through questionnaires. The main expected results are the definition of design principles, quality requirements of Brand Marks, particularly trademarks of Portuguese Olive Oils destined for export.
This investigative process follows the Doctoral Thesis "La letra como signo de Identidad Visual Corporativa: Codificación y descodificación visual del sistema de identidade" completed in 2012 by the same researcher. Having as field the Visual Identity and as subject of study the Brand Marks, the investigative process focuses on the Semantic, Syntactic and Pragmatic analysis of its infrasigns and their relationship with the brand image. Through a non-interventionist research methodology, qualitative analysis techniques will be implemented from the study of empirical data, direct observation and by dissection of Brand Marks, as well as quantitative data obtained through questionnaires. The main expected results are the definition of design principles, quality requirements of Brand Marks, particularly trademarks of Portuguese Olive Oils destined for export.
Description
Relatório de Pós-Doutoramento em Design aprovado a 6 de outubro de 2022 associado ao CIAUD e Programa de Doutoramento em Design da Faculdade de Arquitetura, Universidade de Lisboa.
Keywords
Marcas de Azeite para Exportação Marca Gráfica Logótipo Símbolo Semântica Sintática Pragmática Olive oil brand marks to exportation Brand mark Logotype Symbol Semantics Syntactics Pragmaticsegies
Pedagogical Context
Citation
RAPOSO, D. (2022) - Análise de marcas gráficas: marcas portuguesas de produtos alimentares destinados à exportação. Lisboa. UNiversidade de Lisboa. Faculdade de Arquitetura. Relatório de Investigação Pós-Doutoral.
Publisher
Faculdade de Arquitetura, Universidade de Lisboa
