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- Proceedings of the 5th International Conference on Production Economics and Project EvaluationPublication . Farinha, Luís; Araújo, Madalena; Rigueiro, Constança; Raposo, Daniel; Neves, João Vasco; Anjos, O.; Dionísio, Rogério PaisInternational Conference on Production Economics and Project Evaluation.
- Os contributos do Projeto Ordo Christi para conhecimento e divulgação do património da Beira InteriorPublication . Castilho, M.L.C.; Silva, Ricardo J. Nunes da; Pinho, Joana; Neves, João Vasco; Raposo, Daniel; Desterro, Teresa; Paiva, Teresa Maria; Ramos, Elsa; Rodrigues, Joana; Serrão, Vitor; Grilo, FernadoO projeto do Ordo Chriti - Património Artístico da Ordem de Cristo entre o Zézere e o Tejo (séc. XV e XVI) procura contribuir para o estudo, valorização e divulgação do património artístico da Beira Interior que se encontra inerente à Ordem de Cristo.
- Guidance and public information systems : diagnosis and harmonization of tourist signagePublication . Neves, João Vasco; Silva, Fernando Moreira da; Raposo, Daniel; Silva, José Gago da; Ribeiro, Rogério Paulo dos Santos; Correia, Ricardo Andrade LopesThe greater influx of tourists to certain territories raised the need to inform, guide and communicate basic messages, with a universal language, expressed through various analog and digital supports. This proliferation of means has led to a profusion of guidance and public information systems, some of which are regulated (such as the traffic signs system, signaling of routes and paths or the signaling of protected areas) and other unregulated systems (such as the signaling of religious, equestrian, municipal, historical, heritage and cultural routes, etc.). This article is the result of an ongoing research project, which aims to systematize tourist signage in Portugal, in order to satisfy and induce the potential or real demand for guidance, direction and information of tourists, in a clear and precise way, in addition to transmitting a unique and homogeneous image of the tourist product. Its scope will provide a clear reference framework, which facilitates the implementation of a normalized system by the organizations responsible for the standardization and implementation of tourist signage in Portugal.
- Definição, gestão e desenho da marcaPublication . Raposo, DanielTrata-se de uma revisão e crítica da literatura especializada, procurando definir o percurso aconselhado para a definição, gestão e desenho de marcas. A literatura indicia o requisito de articulação entre os diversos componentes de identidade, como necessidade da definição da imagem e reputação pretendida como base do desenho e gestão da marca.
- Gestão de identidade corporativa: do signo ao códigoPublication . Raposo, DanielO presente estudo, aborda o conceito de gestão de identidade corporativa, centrado na questão da marca. Encontra-se que será difícil compreender ou gerir a identidade corporativa, sem conhecer a origem de tal fenómeno, justificando um estudo dos diferentes antecedentes ou origens da marca, procurando contextualizar cada um e traçar um percurso que partindo do signo possa chegar à gestão, do que se compreende como um sistema vivo de signos – o código. Propõem-se um percurso baseado nas diferentes alterações funcionais e simbólicas da marca, evidenciando a sua relação com as alterações técnicas, sociais, culturais e económicas que terão provocado a sua transição de signo a código. Os modelos de gestão de identidade corporativa convergem com a ideia chave de olhar a marca como um sistema vivo em de rede de signos, influenciador e dependente da empresa na sua dimensão interna e externa. As alterações culturais, sociais, económicas e tecnológicas, emergentes parecem reforçar a necessidade de uma relação cada vez mais próxima entre empresa e consumidor, a qual pode ser facilitada pela flexibilidade da estrutura organizativa através do serviço, da customização de massas, da personalização e da Internet, tendo a marca como elo de ligação e domínio transversal comum. Para a elaboração deste trabalho, recorreu-se a bibliografia diversa, relacionando e/ou confrontando opiniões sustentadas por diferentes autores, dos quais se destacam pela incidência das suas citações Joan Costa (2004), Per Mollerup (1997) e Norberto Chaves (1988). A marca e a empresa contemporânea são interdependentes e criam um super sistema semiótico, composto por signos e meta-signos relacionados em expressão inter-media, que criam uma experiência multisensorial capaz de influenciar a construção da imagem corporativa. Razão pela qual para gerir a identidade e a imagem corporativa é necessário actuar sobre o sistema semiótico, procurando manter ou criar um discurso multisensorial coerente.
- Investigação e Ensino em Design e MúsicaPublication . Raposo, Daniel; Neves, João Vasco; Pinho, José Francisco; Silva, José Gago daUm livro com diversas perspetivas sobre projetos e processos de investigação nas áreas do design e da música. São 50 escritos por autores de diferentes países, que contribuem para uma perspectiva ampla nestes domínios.
- Gamification in communicating the concept of circular economy : a design approachPublication . Silva, José Gago da; Raposo, Daniel; Neves, João Vasco; Silva, Fernando Moreira da; Ribeiro, Rogério Paulo dos Santos; Fernandes, Maria EduardaThis paper aims to present a paradigm regarding the circular economy (CE) concept's communication, referring to the difficulty presented by the type of reflexivity involved in the circular economy process. We conduct an exploratory study methodology intended “to develop pertinent hypotheses and propositions for further inquiry, a study developed in the context of the project, Program INTERREG V-A Spain-Portugal (POCTEP) 2014–2020, REiNOVA_SI (Re-industrialization of the agri-food sector - Sustainability and Innovation) is a transnational cooperation project between Portugal and Spain which aims to promote the use of circular economy practices in agri-food micro-enterprises and SMEs. The paper draws the hypothesis, in Design thinking context, that gamification can induce a reflexivity thinking on CE, specifically on Agrofood entrepreneurs in the Portuguese context. Reflexivity could empower the connection between the company and its local context and stakeholders dissuading the drivers for abroad markets positioning.
- Contribution of visual ergonomics to a holistic view of the symbols applied in touristic and cultural signage: the portuguese casePublication . Neves, João Vasco; Silva, Fernando Moreira da; Raposo, Daniel; Silva, José Gago daTraffic signs are not globally standardized, and there are different signage systems all over the world. The system of traffic signaling in Portugal comes from the European System, ratified on 19th September 1949 in Geneva, which has slowly evolved, with occasional changes and often driven by international agreements. Currently the road signaling system is regulated by the Regulatory Decree No. 22-A/98 of October 1st, which approves the Traffic Signaling Regulation. For the present research it is vital to include, in the vertical signaling system to be placed on public roads, tourist-cultural signaling, which is intended to convey information about places, buildings or groups of buildings and other motifs of particular relevance (cultural, historical-heritage or landscape). Following a first case study, it was found that not all pictograms present in vertical signaling are perceptible and understandable. The level of simplification and development of pictograms for application in projects for vertical signaling is very disparate, some of them extremely simplified and easily perceptible and other require a higher level of interpretation by the user, due to sign complexity.
- O vestuário profissional enquanto elemento de identidade corporativa – um caso prático ao serviço do Centro Hospitalar da Cova da BeiraPublication . Valério, Sara Catarina Pinto; Fernandes, Ana Margarida; Raposo, DanielO presente artigo expõe o projeto de índole curricular em desenvolvimento e tem como finalidade demonstrar que o vestuário profissional (fardamento) representa um canal de difusão da imagem de uma instituição e pode ser promotor da sua identidade visual. Cada vez mais e nas diversificadas situações, o fardamento tem problemas que um designer de vestuário e têxtil pode solucionar. Conhecedores de algumas necessidades ao nível do fardamento, os responsáveis do Departamento de Comunicação e Marketing do Centro Hospitalar Cova da Beira (C.H.C.B.), comunicaram o seu interesse na possibilidade de reavaliação do caráter visual do vestuário profissional ao nível de front office, solicitando a apresentação de soluções práticas para a inexistência de vestuário profissional uniformizado. Desta forma, delineou-se como objetivo geral para o projeto, a Criação de uma proposta de fardamento e acessórios para os profissionais das unidades de atendimento (front office) do C.H.C.B. com base numa nova Identidade Visual Corporativa, garantindo o conforto no desempenho das várias atividades e funções. É certo que a imagem de uma instituição perante a perceção do público, nasce de uma quantidade de elementos que refletem os seus valores, a sua atividade e o seu profissionalismo. Hoje em dia, essa identidade não aparece só nos estacionários mas também, e cada vez mais frequente, no fardamento que os colaboradores vestem e exibem.
- Design and communication for the territory : promotion and enhancement of heritage based on tourist routesPublication . Neves, João Vasco; Silva, Ricardo J. Nunes da; Raposo, Daniel; Silva, José Gago da; Martins, Nuno; Brandão, DanielThis article results from the analysis of results of the Ordo Christi Project - Artistic Heritage of the Order of Christ between Zêzere and Tejo rivers (15th and 16th centuries), developed by the Polytechnic Institute of Castelo Branco and other organizations in Portugal. This document focuses on integrated communication and the theme of information design. The investigative process starts from the case study of the Ordo Christi Project, namely the analysis of the supports and means of communication developed, applying a interventionist research methodology, qualitative basis. The project aimed to promote knowledge and contribute to make historiographic information clearer and more accessible to society, seeking its applicability for tourism and educational purposes. For the pursuit of the proposed objectives, it was found in communication and information design the strategic tools for divulgation of the results and the developed routes, expressed through multiple means of information, dissemination and promotion.