Name: | Description: | Size: | Format: | |
---|---|---|---|---|
789.77 KB | Adobe PDF |
Advisor(s)
Abstract(s)
O objetivo deste estudo foi verificar se existem diferenças no desenvolvimento das
habilidades motoras (globais e finas) comparando crianças que ainda eram amamentadas
por leite materno com as que já não eram ou nunca foram amamentadas. A amostra é de
153 crianças de ambos os sexos (18,22±2,98 meses), 58 ainda são amamentadas por leite
materno (17,59±1,92 meses) e 95 já não são amamentadas por leite materno ou nunca
foram (19,81±2,95 meses). As habilidades motoras foram avaliadas usando as escalas da
PDMS-2. Houve diferenças estatisticamente significantes nas habilidades de locomoção,
manipulação fina, integração visuo-motora e na Motricidade Fina. As crianças ainda
amamentadas apresentaram, em média, melhores resultados em todas as habilidades
motoras, com mais enfase nas habilidades motoras finas. Estes resultados mostram
que continuar a amamentar a criança com leite materno pode trazer benefícios, não só
nutricionais, imunológicos, psicológicos e sociais(1), mas também na competência motora.
O que reforça a sugestão da OMS da importância de continuar-se a implementar medidas
que promovam um maior sucesso do aleitamento materno(1), nomeadamente na duração da
amamentação após os 6 meses de idade(2).
The objective of this study was to verify if there are differences in the development of motor skills (global and fine) comparing children who are still breastfed with those who are not or have never been breastfed. The sample is 153 children of both sexes (18.22±2.98 months), 58 are still breastfed (17.59±1.92 months) and 95 are no longer breastfed or never were (19.81±2.95 months). Motor skills were assessed using the PDMS-2 scales. There were statistically significant differences in locomotion skills, fine manipulation, visual-motor integration and Fine Motricity. Breastfed children had, on average, better results in all motor skills, with more emphasis on fine motor skills. These results show that maintaining breastfeeding can bring benefits, not only nutritional, immunological, psychological and social(1), but also in motor competence. This reinforces the WHO recommendation on the importance of continuing to implement measures that promote greater success in breastfeeding(1), namely in sustaining breastfeeding after 6 months of age(2).
The objective of this study was to verify if there are differences in the development of motor skills (global and fine) comparing children who are still breastfed with those who are not or have never been breastfed. The sample is 153 children of both sexes (18.22±2.98 months), 58 are still breastfed (17.59±1.92 months) and 95 are no longer breastfed or never were (19.81±2.95 months). Motor skills were assessed using the PDMS-2 scales. There were statistically significant differences in locomotion skills, fine manipulation, visual-motor integration and Fine Motricity. Breastfed children had, on average, better results in all motor skills, with more emphasis on fine motor skills. These results show that maintaining breastfeeding can bring benefits, not only nutritional, immunological, psychological and social(1), but also in motor competence. This reinforces the WHO recommendation on the importance of continuing to implement measures that promote greater success in breastfeeding(1), namely in sustaining breastfeeding after 6 months of age(2).
Description
Keywords
Desenvolvimento motor Habilidades motoras Amamentação PDMS-2 Motor development Motor skills Breastfeeding PDMS-2
Citation
Rebelo, M., Serrano, J., Petrica, J., Faustino, A. Duarte-Mendes, P., Paulo, Rui., & Marinho, D. A. (2022). Diferenças nas habilidades motoras em crianças entre os 12 e os 23 meses, considerando o tempo da amamentação. 15º Seminário de Desenvolvimento Motor da Criança – Universidade do Algarve, pp. 237-241. ISSN:978-989-9127-12-8.
Publisher
Escola Superior de Educação e Comunicação Universidade do Algarve