Browsing by Author "Marinho, Daniel"
Now showing 1 - 10 of 16
Results Per Page
Sort Options
- Assessing Need Satisfaction and Frustration in Portuguese Exercise Instructors: scale validity, reliabity and invariance between genderPublication . Rodrigues, Celia F.; Neiva, Henrique; Marinho, Daniel; Duarte-Mendes, Pedro; Teixeira, Diogo S.; Cid, Luís; Monteiro, DiogoObjective: The aim of the present study was to validate the Basic Psychological Need Satisfaction and Frustration Scale in Exercise for fitness instructors. Methods: Data from 477 exercise professionals (319 males, 158 females) was collected. Results: CFA supported the adapted and validated six-factor model: [χ2(237) = 1096.796, χ2/df= 4.63; B-S p < .001, CFI = .930, TLI = .918, SRMR= .0366, RMSEA = .079 (CI90% = .069, .089)], assessing satisfaction and frustration of basic psychological needs in Portuguese exercise professionals. Moreover, the analysis revealed acceptable composite reliability, and construct validity of the adapted version. Results revealed nomological validity, as well as invariance between male and female. No differences were found across latent means, and magnitude effects were trivial between gender. Conclusion: These results support the use of the adapted scale in exercise professionals, showing measurement invariance between gender. This scale is able to measure how exercise professionals experience satisfaction and frustration of basic needs when prescribing exercise to individuals in fitness context.
- Avaliação da intensidade e dos aspetos tático-técnicos do treino de futebol: exercícios sob forma jogada versus exercícios convencionais específcos de preparaçãoPublication . Henriques, José Ricardo Gomes; Petrica, João; Marinho, Daniel; Paulo, RuiA presente investigação tem como objetivo avaliar a intensidade e os aspetos tático-técnicos do treino de futebol, procedendo à comparação entre os exercícios sob forma jogada versus exercícios convencionais específicos de preparação. A amostra foi constituída por doze (12) futebolistas do género masculino, com uma idade média de 25,0±2,79 anos. Os exercícios avaliados foram o Gr+2 vs 2+Gr; o Gr+4 vs 4+Gr e um exercício convencional específico de preparação (ECEP). A intensidade dos exercícios foi avaliada através da monitorização da FC (FCPICO e FCMÉD) e da perceção subjetiva de esforço (PSE). A análise dos aspetos tático-técnicos foi realizada com base nos indicadores utilizados por Garganta (1997) e Maçãs (1997). Os dados obtidos foram tratados através do programa S.P.S.S., versão 19.0. Recorreu-se, numa primeira fase à estatística descritiva Na análise inferencial, para a comparação da localização das variáveis estudadas recorremos ao teste de Wilcoxon para duas amostras emparelhadas. Adotou-se um nível de significância de p≤0,05. Como principais resultados verificamos que não existiram diferenças significativas entre o ECEP e o Gr+2 vs 2+Gr, 10 ABORDAGENS SOBRE O TREINO DESPORTIVO não podendo dizer o mesmo entre os JR (jogos reduzidos) e entre o Gr+4 vs 4+Gr comparado com o ECEP. Quanto aos valores de PSE, não verificámos diferenças significativas entre o ECEP e o Gr+2 vs 2+Gr, não podendo dizer o mesmo na comparação entre os JR e entre o ECEP com o Gr+4 vs 4+Gr. Relativamente aos aspetos tático-técnicos, comparando entre os dois JR existiram diferenças estatisticamente significativas no número de remates, desarmes e tempo posse de bola. Ao analisarmos o ECEP existiu um maior número de passes, remates e tempo de posse de bola comparativamente aos JR. A ação tático-técnica de desarme não obteve qualquer valor, visto que não possuía a mesma no exercício, sendo esta uma desvantagem. Contudo, ocorreram diferenças estatisticamente significativas relativamente ao número de passes, remates, desarmes e tempo posse de bola. Utilizando uma metodologia com JR, esta apresenta algumas vantagens relativamente ao treino convencional, nomeadamente ao nível das ações tático-técnicas em que existe sempre a presença de um adversário, tornando o exercício mais próximo ao jogo real, com níveis de intensidade altos para manter ou melhorar a condição física.
- Comparação entre géneros nas modalidades do Imagery (cinestésica, visual interna e visual externa) em participantes de basquetebolPublication . Duarte-Mendes, Pedro; Silva, Luís Miguel Correia da; Marinho, Daniel; Petrica, João; Silveira, PauloAtualmente, tem-se verificado uma grande preocupação por parte dos profissionais do desporto em desenvolver e implementar estratégias e técnicas de aperfeiçoamento motor, com o objetivo de otimizar os gestos técnicos desportivos e consequentemente a performance do atleta. Desta forma, o Imagery pode servir como uma metodologia complementar para a melhoria do processo ensino-aprendizagem de habilidades e destrezas motoras, assim como o seu nível de performance. Apesar de se registarem vários estudos sobre o Imagery, poucos são os que abordam a temática que pretendemos investigar relativamente à comparação de géneros e dentro da modalidade proposta.
- Concurrent training intensities: a practical approach for program designPublication . Sousa, António; Neiva, Henrique; Izquierdo, Mikel; Alves, Ana R.; Duarte-Mendes, Pedro; Ramalho, André; Mário, Marques; Marinho, DanielSports performance is influenced by the interaction of several physical variables. For this reason, most sports need both strength and endurance capacities to maximize overall performance. Therefore, a combination of resistance and aerobic training, usually called concurrent training (CT), has been used recently as a way of simultaneously improving strength and aerobic performances according to the needs of a specific sport. This combination can be challenging and can influence training adaptations, being a problematic issue for coaches. The main objective is to provide coaches with a practical proposal for CT to improve athletes' performance in different sports.
- Desenvolvimento motor da criança: relação entre habilidades motoras globais, habilidades motoras finas e idadePublication . Rebelo, Miguel; Serrano, João; Duarte-Mendes, Pedro; Paulo, Rui; Marinho, DanielO presente estudo sobre o desenvolvimento Motor da criança nos primeiros meses de vida, teve como objetivo verificar a relação entre as Habilidades Motoras e a Idade, e a relação entre as habilidades motoras Globais e Finas em crianças dos 12 aos 46 meses. Para o efeito, desenvolvemos um estudo de natureza quantitativa, com uma amostra de 405 crianças com idades compreendidas entre os 12 e os 46 meses, de ambos os géneros. Os instrumentos usados no estudo foram as Peabody Developmental Motor Scales-2 (PDMS-2). Em termos globais os resultados indicam que existe uma tendência para correlações positivas (maioritariamente moderadas e baixas) entre as variáveis Idade, Habilidades Motoras Globais e Habilidades Motoras Finas, salientando a correlação positiva moderada (p≤0.05; r2=0.265; 0.5≤ r ≤0.7) entre a Idade e a Motricidade Fina e por sua vez uma correlação positiva pequena (p≤0.05; r2=0.217; 0.1≤ r ≤ 0.3) entre a Idade e a Motricidade Global. Podemos assim contatar, uma melhoria destas habilidades à medida que as crianças vão crescendo, salientando melhores resultados na Motricidade Fina.
- Diferenças nas habilidades motoras em crianças entre os 12 e os 23 meses, considerando o tempo da amamentaçãoPublication . Rebelo, Miguel; Serrano, João; Petrica, João; Faustino, António; Duarte-Mendes, Pedro; Paulo, Rui; Marinho, DanielO objetivo deste estudo foi verificar se existem diferenças no desenvolvimento das habilidades motoras (globais e finas) comparando crianças que ainda eram amamentadas por leite materno com as que já não eram ou nunca foram amamentadas. A amostra é de 153 crianças de ambos os sexos (18,22±2,98 meses), 58 ainda são amamentadas por leite materno (17,59±1,92 meses) e 95 já não são amamentadas por leite materno ou nunca foram (19,81±2,95 meses). As habilidades motoras foram avaliadas usando as escalas da PDMS-2. Houve diferenças estatisticamente significantes nas habilidades de locomoção, manipulação fina, integração visuo-motora e na Motricidade Fina. As crianças ainda amamentadas apresentaram, em média, melhores resultados em todas as habilidades motoras, com mais enfase nas habilidades motoras finas. Estes resultados mostram que continuar a amamentar a criança com leite materno pode trazer benefícios, não só nutricionais, imunológicos, psicológicos e sociais(1), mas também na competência motora. O que reforça a sugestão da OMS da importância de continuar-se a implementar medidas que promovam um maior sucesso do aleitamento materno(1), nomeadamente na duração da amamentação após os 6 meses de idade(2).
- Does the inclusion of ballistic exercises during warm-up enhance short distance running performance?Publication . Gil, Maria; Neiva, Henrique; Alves, Ana R.; Sousa, António; Duarte-Mendes, Pedro; Marques, Mário; Marinho, DanielBACKGROUND: Warm-up is considered essential to optimize running performance, but little is known about the effect of specific warm-up tasks, specifically in the real competitive context. The current study aimed to verify the acute effects of a warm-up including ballistic exercises in 30m running performance. In addition, a second 30m trial was assessed to better understand the warm-up effects in training/competition. METHODS: Twenty-two men (19.32±1.43 years-old) randomly completed the time- trials on separate days and after a typical warm-up (WU), a WU complemented with ballistic exercises (post-activation potentiation - PAP) or no warm-up (NWU). Biomechanical, physiological and psychophysiological variables were assessed. RESULTS: The participants were 1.9% faster in the first 30m sprint after WU compared with NWU, mainly increased performance in the first 15m (p=0.03, ES=0.48). WU resulted in greater stride length in the last 15m of the first sprint. PAP did not differ from NWU and WU, despite eight participants performed better after this warm-up. CONCLUSIONS: These results highlight the positive effects of warm- up for sprinting, despite failed to evidence positive effects when ballistic exercises are included. In addition, the influence of warm-up in the running technique was highlighted by the changes in the running kinematics and a need for individualization of warm-up procedures.
- Effect of siblings and type of delivery on the development of motor skills in the first 48 months of lifePublication . Rebelo, Miguel; Serrano, João; Duarte-Mendes, Pedro; Paulo, Rui; Marinho, DanielThis study aimed to verify whether the presence of siblings and the type of delivery had an influence on the motor skills development of children in the first 48 months of life. We developed a quantitative study with a sample of 405 children of both genders, divided according to the studied variables: children with siblings, children without siblings, children born via eutocic delivery, and children born via dystocic delivery. The instrument used in the study was the Peabody Developmental Motor Scales-2. Overall, the results indicated that children who had siblings had, on average, better outcomes regarding all motor skills (global and fine). Furthermore, those born via eutocic delivery, on average, had better outcomes regarding all motor skills (global and fine) when compared to children born via dystocic delivery. Thus, the presence of siblings in the family context and the type of delivery positively influenced motor development, especially after 24 months of age, showing that the presence of siblings providing cooperative activities through play and challenges improved cognitive, social, emotional, and physical development. Furthermore, a eutocic delivery, in addition to providing a better recovery from labor and the immediate a ective bond between mother and child, also led to better results in terms of global and fine motor skills.
- Evaluation of the psychometric properties of the portuguese peabody developmental motor scales - 2 edition: a study with children aged 12 to 48 monthsPublication . Rebelo, Miguel; Serrano, João; Duarte-Mendes, Pedro; Monteiro, Diogo; Paulo, Rui; Marinho, DanielThe purpose of this study was to examine the psychometric properties of Peabody Developmental Motor Scales II (PDMS-2-Folio and Fewell, 2000) using a Portuguese sample. The validation of the Portuguese version of the PDMS-2 was applied according to the manual, for 392 children, from two institutions, from 12 to 48 months, with an analysis of the internal consistency (α Cronbach), of test–retest reliability (ICC) and construct validity (confirmatory factor analysis). The results of the confirmatory factorial analysis (χ2 = 55.614; df = 4; p = 0.06; χ2/df =13.904; SRMR (Standardized Root Mean Square Residual) = 0.065; CFI (Comparative Fit Index) = 0.99, TLI = 0.99, RMSEA (Root Mean Square Error of Approximation) = 0.068) of two factors (Gross Motor and Fine Motor) as the original version but correlated. Most of the subtests had good internal consistency (α = 0.85) and good test–retest stability (ICC = 0.98 to 0.99). The results indicated that the Portuguese version of the PDMS-2 is adequate and valid for assessing global and fine motor skills in children aged 12 to 48 months, and can be used as a reference tool by health and education professionals to assess motor skills and, thus, allowing to detect maladjustments, deficiencies or precocity, so that children can later receive appropriate intervention.
- Functional Movement Screen® evaluation: comparison between elite and non-elite young swimmersPublication . Lucas, Dineia; Neiva, Henrique; Marinho, Daniel; Ferraz, Ricardo; Rolo, Ivan; Duarte-Mendes, PedroFunctional Movement Screen® (FMS®) allows to assess athlete’s movement functionality. Movement funcionality in young elite and non-elite swimmers may predict future performance. The purpose of this study is to compare FMS® scores between young elite and non-elite swimmers, and to verify their relationship with 100m freestyle performance. Thirty-two elite swimmers (age: 14.99 ± 0.13 years old; height: 1.71 ± 0.02 m; body mass: 61.28 ± 1.27 kg; Fédération Internationale de Natation [FINA] points: 651.59 ± 6.44) and 17 non-elite swimmers (age: 14.65 ± 0.19 years old; height: 165.12 ± 2.03 cm; body mass: 57.22 ± 2.43 kg; FINA points: 405.71 ± 21.41) volunteered to participate in this cross-sectional study. Individual-test FMS® scores, FMS® composite score and FINA points were considered for analysis. Elite swimmers achieved higher Deep Squat (p = 0.005; ES = 0.99), Right Hurdle Step (p = 0.005; ES = 0.99), Left Hurdle Step (p = 0.002; ES = 1.08), Trunk Stability Push Up (p < 0.001; ES = 1.44) and FMS® composite (p < 0.001; ES = 1.35) scores compared to non-elite swimmers. FMS® composite scores were positively related with 100m freestyle performance (r = 0.596, r2 = 40.9%, p < 0.001). Young non-elite swimmers reveal functional deficits in tasks involving mobility of the hips, knees and ankles, and stabilization of the core and spine. Higher movement functionality is positively related with 100m freestyle performance. Swimming coaches should consider these deficits and their relationship with performance to differentiate exercise prescription between this populations.
