ESART - Livros ou capítulos de livros
Permanent URI for this collection
Browse
Browsing ESART - Livros ou capítulos de livros by contributor "Raposo, Daniel"
Now showing 1 - 10 of 13
Results Per Page
Sort Options
- Aesthetic analysis of post-human bodies in virtual reality performancePublication . Huifeng, Zhang; Raposo, Daniel; Neves, João Vasco; Silva, R.; Castilho, M.L.C.; Dias, RuiThe development of new media technology provides a broader vision for the performing arts, and performance gradually begins to integrate with Virtual Reality (VR). The subjectivity of virtual reality performers, as human beings, becomes increasingly ambiguous, giving rise to diverse digital "post-human bodies." These post-human bodies, empowered bidirectionally from finite to infinite in virtual reality performances, generate artistic life with warmth and texture through reception, deconstruction, and reorganization. They create moments of creativity in the infinitely ex tended ambiance and establish an artistic atmosphere full of immersive sensations and aesthetic significance in the virtual space and time. This paper designs six forms of post human bodies. A total of 31 dancers were recruited in two rounds to experience wearing VR equipment. This study employs a qualitative research design to explore dancers' perceptions of experiencing post-human bodies in VR. In this process, it is more important to emphasize the connotation that the performance content brings to the audience, rather than focusing on the expansion of technology.
- O design da capa de livros e a ilustração: uma harmonia de equilíbrioPublication . Pinto, Júlio Costa; Raposo, Daniel; Neves, João Vasco; Silva, R.; Castilho, M.L.C.; Dias, RuiNo presente artigo, procuramos estudar a relação entre a ilustração e o design em projetos de design gráfico editorial da capa de livros. O estudo inicia-se com algumas notas sobre a evolução da capa do livro. Seguidamente, efetua-se uma reflexão sobre a articulação da linguagem da ilustração e do design gráfico na conceção da capa de livros. Para o efeito, aborda-se a função da capa do livro e o enquadramento da capa enquanto projeto gráfico-editorial. É, ainda, explorada a dialética entre a ilustração e a mensagem. A discussão de ideias acontece em várias etapas e recorrendo a amostras de diferentes contextos literários. Ao mesmo tempo, procura-se compreender a relação entre o ilustrador e o designer na elaboração da capa dos livros. Esta relação entre diferentes linguagens do projeto gráfico e da ilustração – e, num outro plano, do autor do texto – será objeto de análise tendo em conta a composição dos elementos, a articulação entre todos e a influência mútua que estabelecem entre si.
- Estudio del repertorio empleado en las Enseñanzas Oficiales de Música de los instrumentos tradicionales: el caso de la gaita asturianaPublication . Lopéz Delgado, Francisco; Raposo, Daniel; Neves, João Vasco; Silva, R.; Castilho, M.L.C.; Dias, RuiLa creación del repertorio de la gaita en Asturias (España) se debe, sobre todo, a su uso en festividades. Este hecho ha servido para crear un corpus musical sólido con el que implantar las Enseñanzas Oficiales de Música en 2006. La investigación trata de analizar la procedencia de las obras que se emplean a lo largo de estos estudios (Enseñanzas Elementales, Profesionales y Superiores). Para ello, la metodología empleada combina principalmente un enfoque cuantitativo – con el objetivo de estudiar el número y la procedencia geográfica del corpus musical em pleado – y cualitativo, que permite realizar – combinando con recursos del análisis musical – un primer análisis de su tipología y adecuación a las citadas enseñanzas oficiales. Tras el análisis, se ha hallado el uso de obras para gaita solista, gaita y piano, o incluso de música electroacústica, donde se emplean recursos técnicos y estructuras ajenas a la tradición de este instrumento. En cuanto a la procedencia del repertorio, el número de obras propias de la música tradicional asturiana en el Grado Elemental (GE) es del 75%, en el Profesional (GP) un 96,7% y en el Superior (GS) un 21,43%. Esto evidencia la reducción del repertorio asturiano en favor de otros repertorios, como el tradicional gallego (57,14% en GS frente al 3,77% en GP) o la incorporación de obras de carácter académico (2,83% en GP y 21,43% en GS). Los resultados obtenidos manifiestan una escasez del corpus musical propio del Principado para trabajar aspectos técnicos, sin embargo, puede ser una vía de creación para ampliar el corpus musical de la gaita en Asturias.
- Evaluation and analysis of knowledge development in the field of microarchitecture-based jewelry design: An approach to aestheticsPublication . Samiei, Seyedeh Salvi; Naeini, Hassan Sadeghi; Raposo, Daniel; Neves, João Vasco; Silva, R.; Castilho, M.L.C.; Dias, RuiThe design and manufacture of jewelry is one of the oldest decorative and applied arts. This art, by using the creativity of designers in the design and construction sectors, produces valuable products and ultimately growth of individuals and economies of countries. This article focuses on the design and manufacturing of microarchitecture jewelry. Therefore, a review study was conducted in order to obtain basic information in published articles. In the review section, by searching the keywords Jewelry or Jewellery in the Scopus database, 4,330 articles were extracted and on the web of science,5,260 articles were extracted. In the next step, by searching for the keywords Jewelry or Jewellery and Aesthetics 30 articles and by searching for the keywords Jewelry or Jewellery and Architecture 0 articles were extracted from the Scopus database. According to the obtained informa tion, most of the authors pay attention to materials more than other cases in the design and manufacture of jewelry, and the number of articles in the field of jewelry which are specifically with a microarchitecture approach is very limited. In order to complete the data, a case study was conducted through a questionnaire, and according to the results, it can be concluded that the design of jewelry inspired by architectural features can greatly influence the introduction of the culture and art of a nation, and this style can also attract the attention of tourists and customers and promote the economic growth of the country.
- Instantâneo da tipografia dos jornais impressos em PortugalPublication . Suzete, Ana; Lopes, Afonso; Raposo, Daniel; Neves, João Vasco; Silva, R.; Castilho, M.L.C.; Dias, RuiO ensino do design tem vindo a fazer evoluir o desenvolvimento de competên cias perante a complexidade crescente da realidade. Com um enquadramento teórico construído a partir de contributos recentes sobre o tema, realizámos um estudo exploratório envolvemos estudantes de design. Com o objetivo de compreender as condições da abordagem aos problemas complexos refle timos de modo mais alargado sobre o contexto de ensino-aprendizagem do século XXI. Os estudantes abordaram um problema complexo, um problema real colocado por um interlocutor real. Começámos por aferir da perceção dos estudantes sobre as condições do ambiente e das particularidades inerentes a aspetos intrapessoais. Permitindo-lhes escolher o nível de abordagem ao problema observámos o seu desempenho em sessões autónomas de inte ração com o interlocutor, previamente preparadas. Completámos os dados em análise com as razões identificadas pelos próprios estudantes para o seu desempenho. A partir dos resultados formulámos um conjunto de questões sobre as condições do contexto de ensino-aprendizagem, que podem con tribuir para desenvolver e aprofundar a reflexão sobre os desafios colocados ao ensino do design pela necessidade de abordagem à complexidade. Na nossa perspetiva, as condições a que têm de responder os contextos de ensino terão que permitir que a resposta à complexidade seja alcançada pelo domínio de competências cujo foco seja dirigido para os problemas.
- Kz: uma possibilidade de representação do inumanoPublication . Carvalho, Carla Santos; Raposo, Daniel; Neves, João Vasco; Silva, R.; Castilho, M.L.C.; Dias, RuiÀ luz do pensamento de Jacques Rancière, enunciado em O espectador emanci pado e O Destino das Imagens, especificamente no que concerne aos conceitos de imagem intolerável, eficácia da arte, dissentimento e irrepresentabilidade, propomo-nos perceber de que modo o documentário KZ, de 2006, se articula com as ideias do filósofo francês, podendo constituir-se, como uma possibilidade de representação apropriada de acontecimentos monstruosos. Para esta reflexão considera-se ainda a pertinência de conceitos propostos por pensadores como Jean-François Lyotard ou Jacques Derrida. O filme, do realizador britânico de ori gem judaica Rex Bloomstein, revisita o Campo de Concentração de Mauthausen, na Áustria, a partir do olhar dos turistas que o visitam, convocando, simultaneamente, a forma como a comunidade onde se insere se relaciona com o campo e o seu passado. Ao contrário da maioria dos documentários do género, KZ não recorre a imagens de arquivo, não tem narração, nem depoimentos de sobreviventes.
- El Modelo Juego ~ Diseño. Un medio para diseñar experiencias lúdicasPublication . Alatorre Guzmán, Diego; Ortiz Nicolás, Juan Carlos; Raposo, Daniel; Neves, João Vasco; Silva, R.; Castilho, M.L.C.; Dias, RuiComo resultado del análisis gráfico-estructural de diferentes modelos de pensamiento, el artículo elabora una propuesta para el diseño de juegos, así como indicaciones para ponerla a prueba y evaluar los resultados obtenidos. Con el objetivo de enriquecer la educación en diseño, nuestra aproximación contempla una perspectiva sistémica: iterativa e incremental, que se describe a través de un modelo inspirado en el diseño de juegos. El modelo Juego ~ Diseño contempla la práctica creativa como una vía para la generación y el aprendizaje de conocimientos, que estrecha puentes entre diseñadores y jugadores, y puede ser un medio para cumplir esta meta entre profesores y estudiantes. Paralelo al ciclo de aprendizaje experimental descrito por Kolb, resaltamos la naturaleza reflexiva y proyectual del juego, apuntamos hacia una pedagogía de la libre expresión en donde el juego funge como metáfora de la creatividad; no sólo como una actividad placentera, sino como un medio para reconocer, adaptar y reinterpretar el contexto. Las conclusiones apuntan a entender el juego como un dispositivo que simplifica la realidad y por lo tanto ayuda a asimilar el mundo, cuyo valor no se limita a la fidelidad con la que se representa un sistema determina do, sino en la coherencia entre la materialidad del juego, sus reglas y las experiencias que surgen al jugar.
- Paper-clay as a solution for clay recycling and repairingPublication . Centineo, Santi; Raposo, Daniel; Neves, João Vasco; Silva, R.; Castilho, M.L.C.; Dias, RuiOne of the most remarkable problems with clay and ceramics is, once cooked, the incapability of being repaired in case of cracking, and linked to this problem, the recycling difficulty. Proceeding in the different stages of the manufacturing process, the problem presents more and more complex aspects, as not only the causes that generate it are more articulated, but also the process increasingly turns towards a condition of irreversibility. Moreover, the declination of the ceramic product (from an object of use, of an industrial nature, to an artistic object, sometimes of great value) is such that any damage affects, at various levels, the characteristics of the product: from those technological, until the economic value of the object is completely annulled. The only repairable options have so far been made possible by the use of resins, in particular two-component ones, which, in addition to not being biocompatible, are not even homogeneous with the ceramic material. Recently, under the pretext of a recycling hypothesis of a material with a prevalent composition of calcium carbonate, the old and neglected technique of paper-clay, namely a composite material of cellulose and clay, has offered some initial results, as well as some experiments on its components are highlighting some options of repairability and recycling for the ceramic product.
- Research and teaching in design and musicPublication . ; Raposo, Daniel; Neves, João Vasco; Castilho, M.L.C.; Silva, Ricardo; Dias, RuiConvergences and divergences in the teaching and practice of design and music based on the 2030 Agenda and the New European Bauhaus axes. As in previous editions, this volume includes the short papers approved and presented at EIMAD'24 - 9th International Research Meeting in Music, Arts and Design, which took place on 27 and 28 June 2024. The School of Applied Arts of the Polytechnic Institute of Castelo Branco is organising another edition of EIMAD - International Research Meeting. The EIMAD'24 event is based on two fundamental pillars. The first pillar is the 2030 Agenda, established by the United Nations Organisation, which aims to promote sustainable, regenerative and inclusive development on a global scale by 2030. The second pillar is the New European Bauhaus, a creative and interdisciplinary initiative promoted by the European Commission. This initiative creates a collaborative space where designers, architects, artists, scientists, engineers, digital experts and students can come together to build bridges between science, technology, art and culture. In addition, New European Bauhaus emphasises sustainability, inclusion and aesthetics to bring the European Green Deal closer to the people. In the first section we find articles that cross the themes of the 2030 Agenda, such as the challenges for better, more inclusive and more accessible education.We also find themes such as culture, economy and creativity, as well as the NEB axes.From convergences between typography and printed newspapers, the contribution of illustration to book cover design, brand design and handicrafts, to aesthetics and virtual reality performance, systems thinking in design teaching and proposals for more participatory and playful methodologies in design teaching. Along the same lines, the second part unfolds in studies on the teaching and practice of music based on the regional context, the study of the repertoire used in official music schools of traditional instruments, images of music, up to fundamental art, proposals for more sustainable or exploratory approaches in artistic fields such as clay and jewellery.
- O retrato de Rosa ‘Ramalho’ (1888-1977). De S. Martinho de Galegos, Barcelos: a bonecreira de imagens de músicaPublication . Duarte, Sónia; Raposo, Daniel; Neves, João Vasco; Silva, R.; Castilho, M.L.C.; DiaS, RuiEmbora seja conhecido o nome, o corpus de trabalho, a disseminação e o interesse pela sua obra entre coleccionadores nacionais e estrangeiros, públicos e privados, os estudos sobre Rosa ‘Ramalha’ [ou Rosa ‘Ramalho’] (1888-1977) [RR], a barrista oriunda de S. Martinho de Galegos, Barcelos, não abundam. Destarte, apresentamos, nesta nótula de investigação, contributos novos para o estudo da sua biografia e obra, com especial incidência na iconografia musical. Conhecíamos já o figurado de iconografia minhota, povoado de gentes da terra laborando no seu quotidiano, incluindo pegureiros e pastoras; de cabeçudos de corpo inteiro ou pé de galo repetentes nas festividades locais; bandas de música; de cristos, alminhas e hagiografias variegadas e de devotos calcorreando procissões; de reis e cavaleiros; ou de criaturas híbridas e fantásticas que lhe saíam das mãos e da imaginação – disseminação que se deve, inicialmente, à acção do pintor António Quadros (1933-94) –, mas faltava elencar e compreender melhor o significado das dezenas de bonecos – ou bonicrecos (Villas-Bôas, 1951) – tangedores de rudes cordofones que apresentam similitude com toscas viola de mão. Partimos, assim, da análise de um retrato inédito pintado uma década antes de RR falecer, visto in situ, da autoria de um pintor local de nome Luís de Campos (1913-82), datado de 1967, e que integra, hoje, a colecção do Museu dos Biscainhos, a nossa fonte primária, e apoiamo-nos em fontes secundárias, como os bonecos de colecções públicas e privadas, fotografias, ou estudos para um melhor entendimento do objecto artístico. Centramos a metodologia, ou modus operandi, na dissecação de documentação de arquivo, no trabalho de campo e na análise iconográfica-iconológica dos bonecos moldados e do retrato pintado em apreço, bem como de fotografias que documen tam o seu metier. Esta investigação vem no seguimento lógico e natural dos estudos que temos vindo a dar à estampa sobre a pintura em Portugal, dos sécuLos XV ao XXI, com incidência nas imagens de música, de dança e do teatro, na mulher artista, na micro-história da arte e na cripto-história da arte. Que dados temos sobre o quoti diano de RR? O que nos revela este retrato inédito? Que elementos musicais estão representados? Qual a relação desses elementos com a bonecreira? Vejamos melhor.